محسن قندهاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی که عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی تربتحیدریه باید ۱۰ سال باشد، اکنون عمر این ناوگان در تربتحیدریه بیش از ۱۳ سال است.
وی بیان کرد: خدمات حمل و نقل شهری با اتوبوس در تربت حیدریه توسط ۲۷ دستگاه انجام میشود که ۱۴ دستگاه از این تعداد متعلق به بخش خصوصی است.
قندهاری گفت: زیاندهی ناوگان اتوبوسرانی زمانی بیشتر مشخص میشود که مسوولان بالادستی بدانند اکنون به ازای هر دستگاه اتوبوس بخش خصوص در ماه ۵۰ میلیون ریال یارانه میپردازیم که سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال آن نقدی و بقیه در قالب وسایل مورد نیاز تعمیر و بروز کردن است.
وی افزود: البته مشکل به همین جا ختم نمیشود زیرا در حالی هزینه حمل هر مسافر برای شهرداری ۵۸ هزار ریال تمام میشود، اما نرخ بلیت اتوبوس برای هر نفر ۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال تعیین شده و شهرداری مابقی را باید خود بپردازد.
رییس سازمان حمل و نقل شهرداری تربتحیدریه افزود: به تمام این مشکلات خلوت بودن اتوبوسها را نیز باید اضافه کرد، زیرا غالب مردم این خطه یا خود دارای وسیله نقلیه شخصی هستند، یا اولویت نخست آنها برای رسیدن به مقصد، تاکسی یا تاکسی تلفنی است.
قندهاری همچنین گفت: پارسال چهار دستگاه اتوبوس را به روز رسانی و امسال نیز ۲ دستگاه دیگر را برای بروز رسانی به مشهد اعزام کردیم و هزینه بروز رسانی هر دستگاه هفت میلیون ریال است.
وی در ادامه به چالشهای کمبود سرویس رفت و آمد دانشآموزی در تربت حیدریه اظهار کرد: در حالی که تا قبل کرونا ۵۰ دستگاه مینی بوس و ۳۶۰ دستگاه خودرو شخصی کار حمل و نقل دانشآموزان را بر عهده داشتند، اما به دلیل کرونا و تبعات حاصل از آن اکنون تنها ۳۰ دستگاه مینیبوس و ۸۶ دستگاه خودروی سواری برای سرویس مدارس ثبت نام کردهاند.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربتحیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.