به گزارش خبرنگار ایرنا، اصغر باقرزاده روز دوشنبه در همایش مبلغان طرح امین در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا (س) قم افزود: معلمان چون ارتباط مستمر، مستقیم و بیشتری با دانش آموزان دارند، از نقش حساس و ویژه تربیتی نیز برخوردار هستند.
وی با اشاره به اهمیت حضور طلبهها و روحانیان در برنامههای تربیتی خاطرنشان کرد: کارهای فرهنگی برای معلمان از کارهای تربیتی که در خصوص دانشآموزان انجام میشود، خیلی موثرتر و مورد نیازتر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش خطاب به روحانیان گفت: در ارتباطهایی که در مدارس دارید، سعی کنید، معلمانی که با آنها امکان ارتباط گیری است را تحت تاثیر قرار دهید.
وی با ذکر این مطلب که تنها در ۴۲ هزار مدرسه کشور مربی تربیتی داریم و ۵۸ هزار مدرسه بدون مربی است گفت: ۱۳ هزار فرد فعال در امر مشاوره درسی و تربیتی نیز حضور دارند، و همچنان تعداد زیادی از مدارس از مشاوره محروم هستند.
باقرزاده در بخشی از سخنان خود با اشاره به فعالیتهای قرآنی در مدارس خاطرنشان کرد: در حوزه قرآن تلاش کردهایم، مسابقه محوری را به آموزش عمومی قرآن تبدیل کنیم، چراکه احتیاج به آموزش عمومی قرآن داریم، اول هم از معلمان شروع کردهایم.
وی اضافه کرد: با پذیرش ادارهکل آموزش و پرورش قم، طرح آموزش قرآن به آموزگاران مقطع ابتدایی با هدف مانوس شدن با این کتاب آسمانی اجرا میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به طرح نظام مراقبت از دانشآموزان موسوم به "نماد" گفت: این طرح برای یک میلیون دانشآموز اجرا شد، در حالی که هدف گذاری ما بر روی ۶ میلیون دانشآموز در ۴۰ هزار مدرسه است.
وی افزود: بر اساس این طرح وضعیت سلامت روحی و روانی دانشآموزان با سوالهایی که از خود آنها و والدینشان مطرح میکنیم، مورد سنجش قرار میگیرد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش نیز در این همایش با اشاره به اینکه حوزه علمیه با سه روش با آموزش و پرورش همکاری میکند گفت: در روش نخست، حوزه علمیه با مدیریت خودش، یک فعالیتی را با همراهی آموزش و پرورش انجام می دهد، که نمونه آن همین طرح امین است که ساماندهی، ارتباط و پشتیبانی عمدتا از جانب حوزه است.
حجتالاسلام حمید نیکزاد با اشاره به دومین مدل و روش همکاری حوزه با آموزش و پرورش افزود: در این روش، حوزه علمیه با استفاده از ظرفیت طلبههای خوب، تاثیرگذار و دغدغهمند در سیستم آموزش و پرورش کنشگری میکند.
وی افزود: حوزه علمیه همچنین با ایجاد مدارس مختلف، نقش خود را در کار تعلیم و تربیت به بهترین شکل ممکن انجام میدهد.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه کشور نیز در این همایش با اشاره به هدفهای طرح تربیتی امین، پرورش دانشآموزان پرهیزکار، متعهد، دانا، کارآمد و انقلابی را از جمله آن ذکر کرد و گفت: برای این طرح که منطبق با سند تحول بنیادین آموزش و پروزش است، ۲۲ شاخص را مبتنی بر قرآن و سنت مدنظر قرار دادهایم.
حجتالاسلام حسین ملانوری ادامه داد: از این میان ۱۰ شاخص کلیدی هستند که اگر محقق شود، میتوانیم به شاخصهای ۱۲ گانه بعدی هم که به عنوان رفتارهای ارزشی در این طرح مطرح شده، برسیم.
وی گفت: برای هر کدام از این شاخصها با استفاده از فرصتهایی که در مدرسه است، روشهایی طراحی و آموزش ارائه شدهاست.
وی بیان داشت: محبت و عشق به قرآن و اهل بیت، نماز، صداقت و راستگویی، گناه گریزی، حیا و عفت، احترام به عالِم، امر به معروف و نهی از منکر، نظاماسلامی، ولایت فقیه و تقلید از شاخصهای ۱۰ گانه به شمار میآید.
ملانوری گفت: احترام به والدین، دوستی و دوست یابی درست، طهارت و پاکیزگی، اهتمام به مسجد و فریضه روزه، نظم و انضباط، پرهیز از مال حرام، حساس بودن به حقالناس، صله رحم، ادب در گفتار و رفتار، جهاد و ایثار، قناعت و پرهیز از زیادهروی از جمله شاخصهای ۱۲ گانه میباشد.
معاون حوزههای علمیه برخی از وظایف مربیان طرح امین را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: برگزاری کلاسهای فوق برنامه غیررسمی، اجرای برنامههای مرتبط با اَذان، برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر، آموزش احکام و مسائل اولیه، سخنرانی در موقعیتهای مقتضی، حضور موثر در زنگ تفریح، راهاندازی اتاق مشاوره در مدرسه، اجرای موثر حلقههای معرفتی مانند حلقههای صالحین، اجرای برنامه بازدید دانش آموزان از حوزههای علمیه، برگزاری جشنوارهها و همایشها، برگزاری جشن تکلیف پسران و دختران و برگزاری یادواره شهیدان از اقدامهای فرهنگی و تربیتی است که این مربیان باید به انجام آن همت لازم را داشته باشند.
وی بیان کرد: در صورت موافقت مدیر حوزههای علمیه کشور، راهاندازی مرکز مشاورههای تخصصی درباره روشها و نوع فعالیت در مدارس، مختص مربیان امین در دستور کار است، که در صورت تحقق این امر، در مرحله بعد برای دانشآموزان نیز ایجاد خواهد شد.