علی رحیمی روز سه شنبه به ایرنا گفت : براساس آمار موجود ۱۸۶ دانش آموز در سال تحصیلی جدید بدلیل کوچنده بودن عشایر در مدارس چادری روانه کلاس درس شدند.
وی افزود: از ۱۰۸ مدرسه عشایری استان که فاقد ساختمان هستند ۶۴ مدرسه در چادر و ۴۴ مدرسه در کانکس های اهدایی از سوی خیرین دایر شده است .
سرپرست آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بیش از ۴۶۲ دانش اموز عشایری استان سال تحصیلی جدید را در مدارس کانکسی و چادری آغاز کرده اند..
سه هزار و ۷۱۱ دانش آموز در مناطق عشایری این استان در سال تحصیلی جدید روانه کلاس درس شده اند .
به گفته رحیمی ، بیش از ۵۳۰ نفر کادر آموزشی و اداری ،کار آموزش دانش آموزان عشایری را در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ برعهده دارند و این تعداد دانش آموز در ۳۷۳ کلاس درس در ۱۵۰ منطقه عشایری مشغول به تحصیل هستند.
مسئولان آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد پیشتر به ایرنا گفتند : ۲۵ مدرسه فرسوده و سنگی در مناطق عشایری استان از مجموع ۲۱۰ مدرسه عشایری و روستایی استان نیازمند تخریب و بازسازی است.
به گفته آنها ، بیشترین چالش آموزش و پرورش عشایر استان در مقوله فضای آموزشی در مناطق زیلایی، تنگ تامرادی و جلیل است.آمارها نشان می دهد که در ۱۰ سال اخیر هفت مدرسه در مناطق عشایری استان ساخته شده است.
همچنین براساس آمارها ، ۱۸ مدرسه عشایری استان فاقد سرویس بهداشتی و بیش از ۱۰۰ مدرسه فاقد سرویس بهداشتی مطلوب هستند.
مدارس عشایری استان علاوه بر تجهیزات سخت افزاری و فضای آموزشی ها امکاناتی همچون میز و نیمکت، بخاری، کولر، وسایل ورزشی، صندلی، تخته وایت برد، لپ تاپ و کامپیوتر نیاز دارند .
یکی از مشکلات مهم مدارش عشایری استان به گفته عشایر ،فقدان معلمان زن برای آموزش دختران عشایر است .
عشایر استان مسئولان کشوری انتظار دارند سهمیه ای برای جذب معلمان دختر در استخدامی ها به صورت مجزا دیده شود تا خلا کمبود نیروی زن در مدارس عشایر پر شود.
به عقیده آنان سهمیه بومی فرزندان در مناطق عشایری استان باید بصورت مجزا دیده شود زیرا افراد غیر بومی که در آموزش و پرورش عشایر استخدام می شوند از سهمیه عشایر استفاده کرده و بعد از یکی دو سال منتقل می شوند که این مهم منجر به کمبود نیروی انسانی در مدارس آموزش و پرورش عشایر استان شده است.
آموزش و پرورش عشایر استان در بیشتر مواقع مجبور است برای پوشش تحصیلی از نیروهای نهضتی، سرباز معلم، استخدامی های جدیدالورود ماده ۲۸ و غیره استفاده کند که کیفیت آموزش بسیار پایین می آید.حتی در برخی از مناطق عشایری آموزش و پرورش عشایر مجبور به گماردن سرباز معلم به عنوان مدیر مدرسه می شود.