به گزارش ایرنا از روابطعمومی معاونت گردشگری علیاصغر شالبافیان در جمع اساتید و فعالین حوزه آموزش گردشگری که به بهانه برپایی مدرسه پاییزی گردشگری در سالن خلیجفارس این معاونت گرد هم جمع شده بودند، گفت: تلاش ما این است که آموزشهای حوزه گردشگری، کاربردی و مرتفعکننده نیاز این صنعت از ابعاد و زوایای مختلف باشد. از این رو تولید محتوای آموزشی خلاق و کاربردی از مهمترین وظایف دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری به شمار میآید که با همکاری مستمر و پویای بخش خصوصی، دانشگاه و مراکز آموزشی قابل تحقق است.
معاون گردشگری با اشاره به یکی از پروژههای آموزشی در دست انجام در بخش گردشگری موضوعی افزود: در حال حاضر یکی از اقدامات در راستای تولید محتوای خلاق و کاربردی، تبدیل کتاب بینالمللی موضوعات و مسیرهای گردشگری فراملی، تهیه شده توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و کمیسیون سفر اتحادیه اروپا (ETC) به اطلاعات مصور و ویدئویی است که پس از اتمام و گردآوری کامل علاوه بر استفاده در سرفصلهای دروس آموزشی مختلف به استانهای کشور نیز ابلاغ و به عنوان یکی از ملاکهای ارزیابی همکاران استانی با هدف به روزرسانی اطلاعات و دانش مورد نیاز، به کار گرفته خواهد شد.
شالبافیان افزود: پیرو تجربه مطلوب حاصل در بخش محتوای گردشگری موضوعی، این اقدام میتواند به طرق مختلف از جمله مدون کردن تجربیات افراد پیشکسوت، صاحبنظر و موفق در زمینههای مختلف حوزه گردشگری و انتقال اطلاعات به گستره وسیع خانواده این صنعت اعم از دولتی و خصوصی با همکاری مستمر دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری، بخش دانشگاهی و مراکز آموزشی خصوصی در دستور کار قرار گیرد.
وی تصریح کرد: بر این اساس تجربیات افراد پیشکسوت در حوزه گردشگری همانند جلال نصیریان، افرادی که صاحب مدلهای تجاری موفق در این صنعت هستند، جوانان فعال و یا افراد صاحب نظر علمی و یا غیرآکادمیک، در قالب تاریخی شفاهی، گردآوری، ثبت و سپس به جامعه مخاطب علاقهمند انتقال داده شود.
شالبافیان نخستین پروژه ثبت تجربیات آموزشی را بر مبنای انتقال تجربیات شخص جلال نصیریان، پیشکسوت صنعت گردشگری قرار داد و گفت: بهرهمندی و انتقال دانش بیش از ۵۰ ساله نصریان رسالتی بر گردن ماست. تجربه عزیزانی همانند ایشان که سالها در این حوزه تجربه کسب کرده اند باید ثبت شود. این اقدام پروژهای ذیقیمت است چرا که تا قبل از اینکه اساتید این حوزه به دلیل کهولت، بیمار و قدرت تکلم خود را از دست بدهند، سبب مستند شدن تجربیات ارزشمند موجود شده و میتواند به عنوان محل رجوع در اختیار نسل جوان و مخاطبان این حوزه قرار گیرد.
معاون گردشگری در ادامه تاکید کرد: با تعریف پروژههای آموزشی متنوع باید در کنار آموزشهای عمومی و مرسوم، روزنههای جدید برای ورود نگاه متفاوت و کاربردی به این حوزه باز کنیم و از آموزش برای دمیدن به مشعل پویای گردشگری بهرهمند شویم.
او همچنین برپایی دورههای آموزشی ویژه فعالین گردشگری در قالب مدارس تابستانه و هماکنون به صورت مدرسه پاییزه را نیز اقدامی شایسته از سوی دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری عنوان کرد و گفت: هدف این است که با ارائه محتوا، تدریس و واگذاری مسئولیت اجرایی مدارس آموزشی گردشگری به بخش خصوصی و تشکل حرفهای مرتبط و از سویی تسهیلگری توسط معاونت گردشگری به عنوان بخش دولتی، این فرصت ویژه را برای خانواده گردشگری فراهم آوریم و با تداوم آن و بهرهگیری از فضای مجازی در سطح وسیع، اطلاعرسانی و زمینه ارتباط با مخاطبان علاقهمند این حوزه برقرار شود.
شالبافیان تاکید کرد: باید پل قابل فهمی میان منابع و سرفصلهای آموزشی ایجاد تا مکانیسم انتقال مفاهیم را عینی کنیم. خوشبختانه ابزارش را نیز در اختیار داریم. آموزش را باید از ستاد و استانها آغاز کنیم. اولین گروهی که نیاز به آموزش دارند خود ما هستیم. وقتی بپذیریم که ما نیاز به آموزش داریم همین انگیزه یادگیری را افزایش میدهد.
در پایان این نشست معاون گردشگری از فعالین این حوزه که در یک سال اخیر بیشترین همکاری و اثربخشی را در صنعت گردشگری به ارمغان آوردهاند با اهدای لوح، تشکر و قدردانی کرد.