به گزارش خبرنگار ایرنا؛ جشنواره ترشی و شوری سامن در نخستین سال رشد و نمو خود، به لطف دستاندرکاران و برگزارکنندگانش در سطحی عالی ظاهر شد و بار دیگر اصالت و دیرینگی خود را به رخ کشید تا تکمیل کننده پازل گردشگری جهان شهر ملایر باشد.
شهری در ۱۵ کیلومتری ملایر، چند روزی است صحنه تلاش و کوشش برای برگزاری جشنواره ترشی و شوری است تا مهر، فصل گردشگری کشاورزی این شهرستان را برای مردمانش پرمهرتر و بانشاطتر سازد و در قلب گردشگری ملایر، شاهد برگ دیگری از تاریخِ کهن این مرز و بوم باشیم.
صدای ساز و دُهُل امروز از جشنواره برداشت انگور، خوشه برتر در درّه جهانی جوزان، جشنواره کهن شیرهپزی در روستای هدف گردشگری مانیزان، حالا به کهن شهر سامن رسید، ساز و دُهُلی با همراهی اقوام ایرانی که زاییده فکر خلاق برگزار کنندگان این جشنواره بود.
سامن مهد تولید ترشی و شوری است، خیارشور سامن شهره جهانی پیدا کرده و فعالیت یک شهرک تخصصی صنعتی با بیش از ۵۰ واحد ترشی و شوری و تولید سالانه بیش از ۱۹ هزار تُن، گواه این ادعاست و بدون شک یکّهتاز این صنعت غذایی در استان همدان است و امروز به واسطه این ظرفیت و توانمندی منحصر به فرد، شهرداری و شورای اسلامی شهر سامن در کنار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نخستین جشنواره شوریجات و ترشیجات را در باغ شهر سامن تدارک دیدند، شهری که ۸۰ درصد مردم آن در کارگاههای تولیدی شوریجات و ترشیجات مشغول به فعالیت هستند و حدود ۵۰ درصد صادرات این حوزه از استان همدان را به خود اختصاص داده است.
فعالیت بیش از ۵۰ برند ترشی و شوری در سامن
شهردار سامن با همراهی شورای اسلامی شهر، امسال در فصل گردشگری کشاورزی ملایر، استارت نخستین جشنواره ترشیجات و شوریجات سامن را زدند تا هر چه بیشتر بتوانند قطب تولید ترشی و شوریجات استان همدان را در سراسر کشور معرفی کنند.
"شهابالدین تقوی" عصر پنجشنبه در این جشنواره، معرفی شهر دستکند سامن، ایجاد نشاط و شادابی، ایجاد رونق هرچه بیشتر برای برندهای تولیدکننده و توسعه گردشگری را علاوه بر معرفی این صنعت، از عوامل مهم برگزاری این جشنواره برشمرد و افزود: سامن یکی از تولیدکنندگان عمده کشوری در ترشی و شوری است که هنوز به درستی معرفی نشده است.
به گفته وی شرکت دوشِل و سورشور یکی از برندهای بینالمللی ایران هستند که علاوه بر این، بیش از ۵۰ برند و تولیدکننده عمده ترشیجات و شوریجات داریم که اکثر آنها صادرکننده هستند.
شهردار سامن ادامه داد: نخستین گام برگزاری این جشنواره، حرکت به سمت برندینگ و توسعه صادرات ترشیجات و شوریجات سامن و تلاش برای تشویق و ترغیب تولیدکنندگان برای توسعه تولیدات است.
تقوی با اشاره به استقبال چشمگیر مردم از نخستین جشنواره ترشیجات و شوریجات، ابراز امیدواری کرد: سال آینده جشنواره را از یک روز به سه روز تا یک هفته افزایش دهیم تا بتوانیم به فروش تولیدکنندگان و افزایش درآمد اقتصادی آنها کمک کنیم.
وی با بیان اینکه سامن یک شهر توریستی است، یادآور شد: در همین راستا در صدد هستیم در کنار این ظرفیت و توریستپذیری سامن، این جشنواره را ادامه دهیم و مقصدی برای ورود بیشتر توریست و گردشگران باشد.
علاوه بر اجرای ساز و دُهل محلی، اجرای موسیقی سنتی، تئاتر، برنامههای شاد و مفرّح با حضور هنرمندان بهنام استانی و کشوری، برپایی غرفههایی از برندهای مختلف ترشیجات و شوریجات سامن و فروش محصولات، از دیگر جذابیتهای این جشنواره بود که پای هزاران نفر از علاقهمندان را از شهرهای دور و نزدیک به باغ شهر کهن سامن کشاند.
لزوم برگزاری جشنواره مرواربافی در ملایر
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز از برگزاری منظم و هدفمند این جشنواره تقدیر کرد و گفت: با برگزاری این جشنواره یک برند دیگر به برندهای شهرستان ملایر اضافه شد.
حجت الاسلام "احد آزادیخواه" با اشاره به تنوع برگزاری جشنوارههای مختلف در این شهرستان، تاکید کرد: مدیران دستگاههای اجرایی تا میتوانند از این دست برنامههای شاد، مفرح و اسلامی در سطح این شهرستان برگزار کنند تا مردم اوقات فراغت خود را در یکدیگر پُر کنند و ظرفیتهای ملایر را بیشتر خودش را نشان دهد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه در حوزه مرواربافی هم باید چنین اقدامی صورت گیرد، گفت: باید بازارچهای فاخر با تبلیغات گسترده و هماهنگی با استانهای همجوار ایجاد شود تا مروار ملایر در کنار دیگر توانمندیهای این شهرستان همچون مبل و منبت، انگور، شوری و ترشیجات دیده شود.
به گفته وی حدود ۵۰ درصد از صادرات استان همدان به کشورهای همسایه در حوزه شوریجات و ترشیجات سامن است که امیدواریم با برگزاری چنین جشنوارههایی همواره شاهد حضور گردشگر در شهرستان ملایر باشیم.
ظرفیتهای ملایر به سمت اقتصادی شدن برود
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز بر قابلیتهای گردشگری سامن با وجود شهر زیرزمینی صحّه گذاشت و گفت: شوریجات و ترشیجات، خیاطی، مرواربافی، کشمش، انگور و شیره و قالیبافی از جمله ظرفیتهای این شهرستان است که موجب شده ملایر با این برندها شناخته شود.
"هادی بیگینژاد" صنعت مبلمان منبت را نیز سرآمد تمامی برندهای این شهرستان دانست و اظهار داشت: منتظر هستیم مجموعه تفریحی و توریستی مینیوُرلد ملایر هم تکمیل و راهاندازی شود که بدون شک برند دیگری برای ملایر خواهد بود.
به گفته وی شهری با این همه امکانات تبلیغاتی یا موضوع شناسنامهای در کشور کمنظیر است و همه باید دست به دست هم دهیم و این ظرفیتها را به سمت اقتصادی شدن ببریم.
بیگینژاد ایجاد شرکتهای بازرگانی برای این شهرستان را ضروری دانست و افزود: در این راستا اقداماتی را آغاز کردهایم و نشستهای اولیه در تهران شکل گرفته و در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم بازارهای داخلی و خارجی را ایجاد کنیم.
استان همدان میزبان ۱۱ جشنواره در مهرِ جشنوارهها
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در این جشنواره با اشاره به نامگذاری امسال روز جهانی جهانگردی با شعار "تفکری نو در گردشگری"، بیان کرد: در این راستا در اتاق فکر استان همدان تصمیم گرفتیم با رویکردی نو، روز جهانی و هفته جهانگردی را متنوع و با رویکرد جشنواره محور برگزار کنیم.
"علی خاکسار" گفت: در کل استان ۱۱ جشنواره را با توجه به ظرفیتها و قابلیتهای شهرها و روستاهای استان برنامهریزی کردیم که جشنواره گلرنگ کبودرآهنگ، آلوی ملحمدره اسدآباد، شیرهپزی مانیزان، بادام و گردوی علیآباد دمق ملایر، جشنواره آلو در سه روستای شهرستان بهار، شوریجات و ترشیجات سامن، جشنواره سیب نهاوند و کدوی همدان از جمله این جشنوارهها است.
وی معرفی ظرفیتها به ویژه در حوزه کشاورزی، شناسایی قابلیتهای برگزار کنندگان این جشنواره، تلاش برای حفظ و نگهداری هرچه بیشتر این ظرفیتها و ایجاد یک چرخه اقتصادی در بدو برداشت محصول و همچنین ایجاد شادی و نشاط اجتماعی در بین مردم را از جمله اهداف برگزاری این جشنوارهها برشمرد.
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تاکید کرد: در صدد هستیم جشنوارهها را چند روزه برگزار کنیم و مهر جشنوارهها را در استان داشته باشیم تا به خروج استان همدان از فصلی بودن گردشگری کمک شود.
به گفته خاکسار نیمه اول سال گردشگری در استان همدان فعال است و نیمه دوم سال، رکود گردشگری دارد که تلاش میکنیم نیمه دوم سال در ماههای مختلف جشنوارههایی را متناسب با شرایط و ظرفیتها اجرا کنیم تا به ورود گردشگران از دیگر استانها و مناطق کشور کمک کند.
وی ملایر را با توجه به نگاه خوب مدیران و جامعه محلی این شهرستان، در رتبه نخست استان در برگزاری این جشنوارها دانست و افزود: ملایر خیلی خوب درخشید و امیدواریم با توجه به ظرفیتهای متنوع این شهرستان همچون مرواربافی، بتوانیم جشنواره مروار را نیز برگزار و از این ظرفیت برای توسعه گردشگری ملایر استفاده کنیم.