رشت – ایرنا – استاندار گیلان با تاکید بر لزوم تبدیل حوزه های شهری و روستایی گیلان به مناطق سبز و با توسعه فرهنگ تفکیک زباله از مبدا گفت : این امر جز با تلاش مسئولان متولی و همراهی مردم محقق نمی شود و باید همه تلاش کنند و در این راستا به روستاهای پیشگام گیلان در تفکیک زباله اعتبار ویژه تخصیص می یابد.

گزارش ایرنا، اسدالله عباسی عصر جمعه در اولین نمایشگاه توانمندیهای روستاییان گیلان در روستای قاسم آباد رودسر اظهار داشت: از ۲ هزار و ۹۵  روستای گیلان، یک هزار و ۸۶۵ روستا دارای دهیار است که در ۶۰۰ روستا تفکیک زباله انجام می شود و باید این امر به همه روستاها توسعه یابد.

وی با اشاره به ظرفیت های بی نظیر روستاهای استان از جمله گردشگری گفت :با وجود اینکه ۲ سال به دلیل کرونا، مسافرت بسیار کم شده بود، اما امسال مسافر و گردشگران زیادی وارد گیلان شدند و این رقم به ۵۲ میلیون گردشگر رسیده است.
نماینده عالی دولت در گیلان افزود: وجود روستاهای زیبا که دارای صنایع دستی منحصر بفرد هستند، یکی از دلایل عمده جذب گردشگران است که این امر باعث می شود تا گردشگران زیادی در طول سال به استان گیلان سفر کنند.
وی گفت: پیش ازانقلاب، روستاییان جایگاهی درجامعه نداشتند اما امروز روستایی بودن یک افتخار است و ما مسئولان باید مشکلات روستاها را برطرف و به حداقل کاهش دهیم تا شاهد رونق بیشتر زندگی در روستاها باشیم و از سوی دیگر روستاییان به شهرها مهاجرت نکنند.
وی ادامه داد: ایجاد نمایشگاه توانمندی روستاییان نیز ابتکار خوبی بود زیرا ظرفیت روستاها از لحاظ اقتصادی و فرهنگی شناسایی می شود و روستا از همه ابعاد توسعه می یابد.
استاندار گیلان بیان کرد: روستاهای گیلان مزیت گردشگری، صنایع دستی و میراث را توامان با خود همراه دارند که در این راستا، ماسوله به عنوان میراث فرهنگی ثبت جهانی خواهد شد و در حوزه گردشگری نیز چای لاهیجان و در صنایع دستی، چادرشب بافی قاسم‌آباد رودسر به ثبت جهانی رسیدند.
عباسی به فعالیت روستاییان در بخشهای مختلف نیز اشاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر محصولات غذایی، شاهد فعالیتهای گسترده روستاییان گیلان در صنایع دستی هستیم که تبدیل به موزه ملی شده و یا در شرف ثبت موزه ملی هستند که از این صنایع دستی می‌توان به رشتی دوزی در شهرستان رشت، سفالگری در جیرده شفت، حصیربافی در روستای فشتکه خمام، چادرشب بافی در قاسم آباد رودسر، چوب تراشی در ماسال، گلیم بافی در بندرآستارا، چموش دوزی در شهرک ماسوله و سایر صنایع دستی اشاره کرد.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی استان هم اظهار کرد: در بخش کشت محصولات نیز با وجود کمبود آب خوشبختانه با مدیریت مناسب در آبیاری کشاورزی، تمامی مزارع در استان گیلان زیر کشت محصولات گوناگون قرارگرفتند و طبق آمار ارایه شده حدود ۲۰ درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته داریم.
استاندار گیلان در خاتمه گفت: شهرداران باید بازارچه و نمایشگاه در شهرهای خود برپا کنند تا محصولات روستاییان در ان بازارچه ها و همچنین نمایشگاهها به عرضه گذاشته و به فروش برسد.

منبع: فدراسیون ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی