به گزارش ایرنا، منظومه خیال انگیز با لالایی یاد میگیرم نوشته مهرداد محمدپور که در ۱۶ قطعه جداگانه سروده شده؛ عنوان نخستین مجموعه لالایی فرهنگی آموزشی تالیفی ایرانی با موضوع ادبیات کودک است. این مجموعه به زبان ترانه و در ۳۹۴ بیت به رشته تحریر در آمدهاست؛ تا با لحنی صمیمی، روایتگر موضوعات جالب توجهی باشد.
این کتاب در دو بخش کاملا مجزا اما به هم پیوسته تولید شده و علاوه بر امکان انتشار در قالب نسخه فیزیکی، به صورت کار افزار (اپلیکیشن) نیز، قابل ارائه خواهد بود.
بخش مکتوب این منظومه شامل ۱۶جلد کتاب مصور مجموعا در ۳۸۴ صفحه و به همت لیدا طاهری به صورت دستی و با تکنیک میکس تصویرسازی شده؛ تا هر بینندهای را در همان نخستین نگاه، مجذوب زیباییهای سحرانگیز سبک تصویرگری خود کند. چرا که بر اساس موضوع و درونمایه تشکیل دهنده هر شعر یا قصه که تصویرگری آن به وی سپرده میشود؛ شخصیت پردازیهای کودکانه را، در دنیای رنگهای ترکیبی گرم و سرد، به تصویر بکشد.
بخش شنیداری شامل روایت کلامی ۵۰ صفحه از متنهای تالیفی به نظم و نثر مجموعا در ۱۶ قطعه، که عذرا وکیلی آن را روایت کردهاست. به لطف همراهی موسیقیهایی از Andrew Fitzgerald و Jeff Victor که در سبک New-age music ساخته شدند، تا روایت موسیقایی از شناختهشدهترین تمهای لالاییهای کودکانه باشند.
نغمههای آرام و دلنشینی که با صدای جادویی سازهایی همچون: پیانو، ویولون، باسون، گیتار، فلوت، بلز و سمپلهای گوش نواز جعبه موسیقی، که بسیار هم خیال انگیزند، شنیدنی میشوند؛ تا علاوه بر نوزادان و کودکان، والدین شان نیز همراه آنها، لذت یک خواب شیرین را تجربه کنند. البته این موسیقی ها را به تناوب در تمام طول شبانه روز هم می توان شنید. به عنوان مثال: هنگام مطالعه، یا همزمان با انجام فعالیتهای هنری، یا وقت رسیدگی به کارهای روزانه در منزل، یا داخل اتومبیل در حال رانندگی، چرا که فضای کلی حاکم بر ساختار این موسیقیها، آنقدر روشن و امیدبخش است، که با هر بار شنیده شدن به میزان قابل ملاحظهای، از شدت هیجانات روانی ناخوشایند شنوندگانش کاسته میشود.
انتخاب و تدوین موسیقی متن اثر یاد شده نیز توسط مهرداد محمدپور صورت گرفته، که از میان ۷۲۰ قطعه موسیقی، ۱۶ قطعه را در خود جای داده است، تا لذت گوش سپردن به لالاییها، با همراهی این ملودیهای خاطرهانگیز دوچندان شود. ناگفته نماند نسخه بیکلام این موسیقیها نیز در بخش شنیداری مجموعه مذکور قابل شنیدن است، تا با ایجاد آرامش روانی پایدار در مخاطبان جدی این گونه آثار، استرس ناشی از تنشهای روزمره را که امروزه یکی از شایعترین عوارض زندگی مدرن در جوامع صنعتی به شمار میآید، از آنها دور کند، تا به تدریج و با تمرکز ذهنی بیشتری، به فعالیتهای معمولشان ادامه دهند.
هدف از تولید مجموعه مذکور آموزش موضوعات بسیار مهمی است، که نمونههای متعدد آن را علاوه بر کتب درسی دوره پیش دبستانی، در اغلب کتابهای درسی تمام پایههای دوره ابتدایی هم، به وضوح میتوان مشاهده کرد. اما به دلیل تنوع موضوعات و گستردگی مطالب از یکسو و نحوه آموزش آن به دانشآموزان از سوی دیگر، که جذابیت چندانی هم برایشان ندارد، به نظر میرسد لذت واقعی مطالعه و درک آن را نیز در کتابهای درسی خود، آن چنان که باید احساس نمیکنند. دلایل تامل برانگیزی که زمینهساز شکلگیری این مجموعه نوآورانه شد؛ تا با بهره گیری هوشمندانه از زبان هنر به شیوه خلاقانهای، گنجینه منحصر به فردی از متفاوتترین لالاییهای فرهنگی آموزشی را در دسترس دوستدارانش قرار دهد، به این امید که لذت واقعی مطالعه و درک آن را، هرگز از یاد نبرند!
هر چند ناگفته پیداست که دوستداران این منظومه خیال انگیز را، تنها در میان جامعه دانشآموزی، نباید جستجو کرد. چرا که برای لذت بردن و کسب آگاهی بیشتراز این دایره المعارف فرهنگی آموزشی، نه محدودیت سنی خاصی برای مخاطبانش در نظر گرفته شده و نه گروههای خاصی صرفا مخاطب آن هستند. بنابراین همه افراد جامعه در صورت تمایل خواهند توانست، یکی از مخاطبان جدی با لالایی یاد میگیرم باشند، تا به موضوعات مطرح شده در آن، با عناوین ۱۶ گانه-گلها، گیاهان دارویی، درختان، میوه های بهار و تابستان، میوههای پاییز و زمستان، سبزیجات، صیفیجات، لبنیات، طبیعت، آبزیان، پرندگان، حیوانات اهلی، حیوانات وحشی، حشرات، منظومه شمسی، رنگها- از زاویه دیگری بنگرند.