قزوین- ایرنا – استاندار قزوین گفت: اجرای بازار آب در استان برکات و فواید زیادی به دنبال دارد و بهره وری اقتصادی از آب و ضریب تبدیل آن به درآمد را ارتقا می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی اعلایی روز شنبه در جلسه شورای منابع آب استان قزوین، افزود: امروزه موضوع آب به یکی از مسایل و چالش های کشورهای دنیا تبدیل شده است و حتی در کشورهای پرآب که انتظار می رود مشکلات منابع آبی را نداشته باشند با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند بنابراین باید تصمیم گیری های ما در مصرف آب مدبرانه تر باشد.

وی گفت: مدیریت منابع آب و ارتقای بهره وری آب مصرفی از دستورالعمل ها و اولویت های کاری استان است که بهبود آب شرب در آبیک و انجام فرایند انتقال آب سد طالقان به آبیک در این راستا در استان انجام شد.

 اعلایی افزود: سدهایی که در سطح استان از قبیل نهب و بالاخانلو در حال تکمیل شدن هستند پروژه های اولویت دار استان در حوزه منابع آبی محسوب می شوند و تکمیل آنها به صورت جدی در استان پیگیری می شود.

وی گفت: هرکجا ظرفیتی برای ارتقای بهره وری و مصرف آب در استان وجود داشته باشد مغفول نخواهد ماند و به صورت جدی مورد پیگیری قرار می گیرد که یکی از آنها اجرای طرح بازار آب است.

استاندار قزوین افزود: در حال حاضر ما در وضعیت نامناسبی در مدیریت منابع آبی قرار گرفته ایم و اگر ایجاد بازار آب موجب افزایش بهره وری اقتصادی از آب شود و ضریب تبدیل آب به درآمد را ارتقا دهد یکی از اولین نیازهای استان خواهد بود.

اعلایی افزود: طرح آبیاری تحت فشار چندین سال است در کشور اجرا می شود ولی هیچ کس ادعا ندارد که اجرای آن موجب کاهش مصرف آب می شود ولی قطعا موجب افزایش ارزش افزوده در بخش کشاورزی و ارزش افزوده مصرفی آب می شود.

استاندار قزوین گفت: وقتی بازار متشکلی در حوزه آب داشته باشیم قابلیت های سیاست گذاری در استان افزایش می یابد و بازار آب به فراهم سازی بستر سیاستگذاری و خط مشی گذاری در هر مقطعی کمک می کند که خود آن یک اقدام مناسب است.

وی با بیان اینکه باید دیدگاه ها در خصوص راه اندازی بازار آب در استان مطرح شود، افزود: وظیفه حاکیمت در همه حوزه های مدیریتی این است که زمینه را برای بیان دیدگاه ها و تضارب آرا فراهم کند و در حوزه بازار آب نیز باید فرصت بیان دیدگاه فراهم شود تا بتوانیم بازار آب مناسبی را شکل دهیم.

استاندار قزوین گفت: راه اندازی بازار آب، تجربه های کوچک محدود جغرافیایی در سطح کشور دارد ولی در این حد که یک استان بخواهد فضای کشاورزی و صنعتی خود را بر بازار آب سوار کند در سطح کشور وجود ندارد و ما نیز نمی توانیم خود را با دیگر کشورها در دنیا مقایسه کنیم چون فضای مصرف آب ما خیلی بالا است.

اعلایی افزود: اولین خروجی ایجاد بازار آب تعریف ارزش جانشینی برای آب است که خود منجر به قیمت دار شدن و ارزشمندتر شدن آب می شود و برکاتی در استفاده دارد.

وی با اشاره به طرح انتقال آب از سد طالقان به قزوین، گفت: امیدواریم به زودی شرایط انتقال آب از این سد به سایر نقاط استان نهایی شود که مطالعات و برنامه ریزی آن انجام شده است و از سطح ملی آن را پیگیری می کنیم.

اعلایی افزود: برای اینکه به طرح سرعت ببخشیم ناچار هستیم به سمت سرمایه گذار بخش خصوصی برویم که رایزنی های لازم در این زمینه صورت گرفته است.