ساری – ایرنا – مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه سامانه ارتباطی ۱۴۸۰ با عنوان "صدای مشاور" آماده شنیدن مشکلات و مسائل اجتماعی ، تحصیلی و شغلی شهروندان است، گفت: در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۸۸ هزار تماس از سوی شهروندان استان با این سامانه صورت گرفت و مسائل خود را با کارشناسان این اداره کل مطرح کردند.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران، فریبا بریمانی افزود: صدای مشاور از هشت صبح تا ۲۴ حتی روزهای تعطیل آماده ارائه خدمت به هموطنان برای برطرف کردن مشکلات روانشناختی در زمینه های فردی، خانواده، کودک و نوجوان، تحصیلی و شغلی  مشاوره قبل از ازدواج ، مشاوره طلاق، توانایی تصمیم گیری صحیح و مناسب و همچنین تقویت مهارت های زندگی و مهارت های بین فردی است.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ الی ۲۴ مهرماه به عنوان هفته سلامت روان نامگذاری شده است، ادامه داد : شعار امسال هفته سلامت روان "سلامت روان و بهزیستی برای همه را در اولویت جهانی قرار دهید"، است.

مدیرکل بهزیستی مازندران هدف سلامت روان را تامین سلامت روانی تمامی افراد جامعه، داشتن زندگی مفید و رضایت بخش و پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه دانست و گفت: نگرش مثبت نسبت به خود، رشد و تکامل و خودشکوفایی، انسجام شخصیتی، استقلال، ادراک واقع بینانه، تسلط بر محیط، روابط مثبت با دیگران و تحمل ناملایمات زندگی از معیارهای سلامت روان می باشد.

وی افزود: ۲۱۰ مرکز مشاوره در مازندران فعالیت می کنند که بیش از ۱۵ برنامه تخصصی در حوزه سلامت روان همواره به عنوان یکی از بخش های مهم پیشگیرانه و ارتقایی بهزیستی در هر سه سطح پیشگیری ( اولیه، ثانویه و ثالثیه) است.

بریمانی آموزش را یکی از شناخته شده ترین مداخلات پیشگیرانه و ارتقایی دانست و ادامه داد: شناسایی، غربالگری و پیشگیری از بروز اختلالات و مشکلات روانشناختی، ارتقای سلامت روان فرد ، خانواده و جامعه و خدمات آموزشی در حوزه سلامت از جمله فعالیت های مراکز مشاوره می باشد.

مدیرکل بهزیستی مازندران بیان کرد: در ۶ ماهه نخست امسال، حدود ۱۰ هزار نفر از زوجین جوان تا پنج سال زندگی مشترک در حوزه درک تکامل و حفظ ارتباطات بین فردی از جمله مهارت های ارتباطی، صمیمیت، علاقه و دوست داشتن و ارتباط با دیگران و شیوه های فرزندپروری، راهنمایی و تعلیم کودکان و نوجوانان و فهم تغییرات تکامل افراد خانواده در جریان زندگی خانوادگی بر اساس دانش معنوی، جسمانی، شناختی، اجتماعی، اخلاقی و زوایای شخصیتی از جمله قبل از تولد، دوران شیرخوارگی، اوایل و اواسط کودکی، نوجوانی، بزرگسالی و سالمندی آموزش های لازم را فراگرفتند.

بریمانی اظهارکرد: حدود پنج هزار نفر از جوانان در آستانه ازدواج با هدف ارتقای توانمندی های فردی آنها در انتخاب همسر و تشکیل خانواده موفق، ارتقای احساس رضایت از زندگی خانوادگی و ارتقای مهارت هایی در جهت تقویت و ثبات خانواده در کارگاه ها و جلسات آموزشی پیش از ازدواج شرکت کردند.

وی به فعالیت های این نهاد برای مشاوره در حوزه طلاق اشاره کرد و گفت: از هشت هزار و ۳۰۰  ثبت نام اینترنتی متقاضیان طلاق در سامانه تصمیم پنج هزار و ۸۰۰ زوج در مراکز مشاوره، خدمات مشاوره ای دریافت کردند که از این تعداد بیش از ۲۲ درصد منجر به سازش شده است.