سمنان - ایرنا - مدیرکل پست استان سمنان گفت: افزون بر ۲۷۰ خدمت از جمله ثبت‌نام برای طرح نهضت ملی مسکن به صورت نیابتی از دستگاه‌های اجرایی در این اداره کل انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا آقاجانی روز دوشنبه در نشست‌خبری به مناسبت هفته پست در سالن همایش‌های اداره‌کل پست استان سمنان اظهار داشت: پست در زمینه تجارت الکترونیک به عنوان پیشگام در این عرصه تلاش می‌کند و اکنون پست استان سمنان با ۱۱ دستگاه‌ اجرایی برای ارایه خدمات نیابتی تفاهم‌نامه امضا کرده است.

وی با بیان اینکه ترافیک پستی به ازای هر شهروند در جهان و کشوهای پیشرفته بالای ۶۰۰ مرسوله در سال است، ادامه داد: سرانه مرسوله پستی در کشورهای حوزه خلیج فارس به ازای هر شهروند بین ۱۵ تا ۲۰ مرسوله در سال و در ایران بین پنج تا ۱۰ مرسوله در سال است.

مدیرکل پست استان سمنان تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد افزایش سرانه مرسوله پستی در ایران باید بهبود یابد.

وی با اشاره به نقش پست در دوران شیوع کرونا اظهار داشت: فعالیت پست و ترافیک پستی در این دوران موجب افزایش ۲ تا سه برابری مرسوله‌های پستی در استان سمنان شد.

آقاجانی اضافه کرد: ترافیک پستی ناشی از خرید اینترنتی در استان سمنان روبه افزایش است و این موضوع نشان می‌دهد پست در بین مردم در حال رسیدن به جایگاه واقعی خود است.

مدیرکل پست استان سمنان یادآور شد: پست استان در مدت زمان کوتاه با تلاش شبانه‌روزی در زمینه توزیع گذرنامه زائران اربعین حسینی(ع) ایفای نقش کرد.

وی ادامه داد: سمنان هفتمین استان پهناور کشور با جمعیت پراکنده است که همین موضوع هزینه پست را افزایش می‌دهد.

این مسوول با اشاره به معضل خودپستچی‌گری، تصریح کرد: این موضوع موجب افزایش هزینه جاری فرد کارفرما می‌شود و باید استفاده از پست به جای خودپستچی‌گری فرهنگ‌سازی شود.

آقاجانی افزود: ۵۰ تا ۶۰ درصد کارهای پستی در استان سمنان به صورت خودپستچی‌گری انجام می‌شود و این آمار چشمگیر و یک ایراد است.

مدیرکل پست استان سمنان در زمینه میزان زیان‌دهی این اداره کل گفت: پست استان به ازای هر یک میلیارد تومان هزینه، بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان درآمد دارد.

وی اضافه کرد: ۲۰ درصد مناطق شهری و ۴۵ درصد مناطق روستایی استان سمنان دارای پلاک تلفیقی کدپستی و کیوارکد نصب شده است. 

صدور ۲۰‌ هزار مرسوله خرید اینترنتی طی ۶ ماه از پست سمنان 

مدیرکل پست استان سمنان اظهار داشت: نیمه نخست امسال ۲۰‌ هزار مرسوله خرید اینترنتی از پست استان سمنان به نقاط مختلف صادر شد که آمار نشان دهنده افزایش ۲۰ درصدی است.

وی ادامه داد: ۵۵ هزار و ۵۰۰ مرسوله خرید اینترنتی نیمه نخست امسال از طریق پست وارد استان سمنان شد که شمار مرسوله‌های پستی ۱۷ درصد افزایش یافت.

آقاجانی اظهار داشت: نیمه نخست امسال ۴۷۰ مرسوله محصولات خارجه وارد استان و ۲۶۶ مرسوله محصولات خارجه صادره از پست استان سمنان است.

وی خاطرنشان کرد: نیمه نخست امسال ۵۵۰‌ هزار مرسوله توسط پست استان سمنان جابه جا شد که ۳۶ درصد افزایش و درآمد پستی ۵۱‌ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، ۲۴۱واحد پستی در استان سمنان فعالیت دارند که ۱۰۱ واحد در شهرهای استان و ۱۴۰ واحد نیز در مناطق روستایی استان مشغول به خدمت هستند.

نهم اکتبر هر سال به مناسبت سالگرد تشکیل اتحادیه جهانی پست (UPU) به عنوان روز جهانی پست و در ایران یک هفته به عنوان هفته پست گرامی داشته می‌شود.