تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و شخصیت های دانشگاهی و فرهنگی کشور در پیام های جداگانه درگذشت رضا روستاآزاد رییس پیشین دانشگاه صنعتی شریف را تسلیت گفتند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی درگذشت رضا روستاآزاد رییس پیشین دانشگاه صنعتی شریف را تسلیت گفت.

محمدعلی زلفی‌گل در این پیام نوشت: به مشیت مقدر و رضای پروردگار سر فرود می‌آوریم و به تلخی و درد، دریغاگوی غیاب مردی می‌شویم که مرگ، هرگز نمی‌تواند نام و نشانش را بمیراند. سرفرازی و شکوه علم و دانش، مرهون پایمردی بزرگ‌مردانی است که به تقدیم جسم و جان خویش، هیچ کم نگذاشتند و آبروی دیروز و امروزو فردای دانش شدند.

وی افزود: استاد والامقام دکتر رضا روستا آزاد رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف، مدیری جهادی و انقلابی و بزرگ‌مردی از تبار نیکان مسافر بهشت شد و اکنون خانواده‌ بزرگ آموزش عالی در ماتم اوست. آموزگار بی‌نظیری که به رنج او و هم‌رنج‌هایش، گنجی به میراث باقی مانده است. او را به مهر بدرقه می‌کنیم که به نیکی، سزاوار همسایگی با حضرت حق است.


تسلیت رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در پی درگذشت دکتر روستاآزاد

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در پیامی به این مناسبت نوشت: با نهایت تأثر خبردار شدیم استاد عزیز، دانشمند گرانقدر، نماد تخصص علمی و تعهد انقلابی، جهاد گر عرصه‌ی دانش و حوزه سیاست؛ دکتر رضا روستاآزاد ریاست پیشین دانشگاه صنعتی شریف، جمع یاران و دوستان را برای همیشه ترک گفت و سر به تیره تراب نهاد. این هجر دائم غمی بزرگ برای جامعه علمی کشور و خصوصا خانواده‌ بزرگ شریف است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی افزود: بر خود لازم می‌دانم این مصیبت را خدمت خانواده‌ مکرم، شاگردان و همسنگران ایشان و دانشجویان و اساتید عزیز دانشگاه صنعتی شریف تسلیت و تعزیت بگویم و از بارگاه خداوند برای آن سفرکرده علو درجات و مجاورت اولیا را مسالت کنم‌.

مرحوم روستاآزاد همواره در صحنه علم و دانش خوش درخشید

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در پیامی با تسلیت درگذشت  دکتر رضا روستاآزاد رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: این استاد نخبه، بصیر و مبرز دانشگاه، همواره در صحنه علم و دانش خوش درخشید و در آموزش به نسل جوان تمامی مساعی خود را انجام داد و با رویکردی انقلابی و مدیریتی مردمی فصل خوبی در دانشگاه صنعتی شریف رقم زد.

روستاآزاد از دلسوزان جامعه علمی کشور بود

همچنین منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی با تسلیت درگذشت دانشمند فرزانه دکتر رضا روستا آزاد نوشت: روستاآزاد از سابقون و دلسوزان جامعه علمی کشور بودند.

به گزارش ایرنا، رضا روستاآزاد متولد ۱۳۴۰ استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رییس سابق این دانشگاه، فارغ‌التحصیل رتبه اول دبیرستان خوارزمی، حائز رتبه ۲۷ کنکور سراسری ریاضی فیزیک در سال ۱۳۵۸ و فارغ‌التحصیل رتبه اول در هر سه مقطع کارشناسی (صنعتی اصفهان)، کارشناسی ارشد دانشگاه فنی استانبول/ UETU و دکتری دانشگاه واترلو/ Waterloo کانادا بود. از فعالیت‌های علمی وی می‌توان به انجام ۳۹ پروژه پژوهشی، انتشار ۴۳ مقاله در نشریات معتبر داخلی و خارجی، ۶۸ مقاله در کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی، و بیش از ۸۰ راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی اشاره کرد.

دکتر روستاآزاد همچنین هدایت پروژه دوران کارشناسی مصطفی احمدی روشن را در سوابق خود دارد.

وی طی حکمی در ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ از سوی کامران دانشجو وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان رییس دانشگاه صنعتی شریف منصوب شد و تا ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ در این سمت بود.

دکتر روستاآزاد در زمستان ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شد پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان بهبود یافت و در بهار ۱۳۹۷ به دانشگاه بازگشت. وی عضو هیات مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود.