کرمانشاه - ایرنا - بیستم مهرماه سال ۱۳۹۰ سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه است سفری تاریخی و به یادماندنی که یکی از رهاوردهای آن تصویب و اجرای ۲ هزار و ۶۵۹ طرح برای آبادانی و پیشرفت این دیار بود.

به گزارش ایرنا، بیستم مهرماه سالروز سفر پر خیر و برکت رهبر فرزانه انقلاب به استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۰ به‌ عنوان نقطه عطفی در تاریخ سرو قامتان این دیار است که در اذهان مردمان آن همچنان نقش بسته است.

سفر پرخیر و برکت ایشان به استان کرمانشاه فرصتی برای مردم استان شد که رهبر خود را ببینند و نظر او را درباره وظایف خود در این برهه حساس و در این منطقه بسیار مهم بدانند و به دنبال عمل به آن بشتابند و هر دشواری‌ را در راه آن به جان قبول کنند.

سفر ایشان به دیار مرزداران غیور کرمانشاه با عنایات معظم له علاوه بر دستاوردهای معنوی، دستاوردهای مهمی به همراه داشت که مصوبات این سفر نقش مهمی در حل مشکلات و جبران عقب ماندگی‌های این استان جنگ زده ( با توجه به پایین بودن اکثر شاخص های توسعه استان نسبت به میانگین کشوری ) داشت.

در بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در اجتماع ده ها هزار نفری مردم کرمانشاه چنین آمده است: 

«برخی از خصوصیات مثبت، بین مردم سرتاسر کشور مشترک است؛ ولی بعضی از خصوصیات در برخی از استان ها برجسته تر و پررنگ تر است، مردم کرمانشاه را از دیرباز به جوانمردی، سلحشوری، وفاداری و مهربانی شناختیم؛ مردمی غریب نواز، مردمی مهمان نواز و به طور خلاصه، دارای صفات نیکِ پهلوانی، این جزو خصوصیاتی است که در کرمانشاه می درخشد؛ از دور و نزدیک، همه این را می دانند و احساس می کنند».

«من همان روحیه‌ای را که در مناطق گوناگون این استان دیدم، در مرکز استان هم که مجموعه‌ای از نمونه‌های اقوام و عشایر گوناگون در اینجا هستند، مشاهده کردم. این، صفت برجسته‌ای است».

«دوران دفاع مقدس، آزمایش بزرگی برای این استان بود، جنگِ هشت ساله از این استان شروع شد و در این استان ختم شد، اولین حملات هوائی رژیم بعثی عراق به این استان و به شهرهای این استان - به همین اسلام‌آباد و گیلانغرب و بقیه‌ی مناطق مرزی - و اولین تجاوز مرزی به قصرشیرین در این استان بود».

در این سفر پر خیر و برکت، در راستای رفع محرومیت و شتاب بخشیدن به توسعه استان طرح هایی برای طی مدت سه سال ( ۹۰ تا ۹۲) به تصویب رسید که با توجه به تأکیدات ایشان بسیاری از آنها اجرا و پاره ای از آنها نیز در حال انجام است.

در این سفر بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای ( عمرانی ) از محل ردیف ۵۱۰۰۰۰ تعهد می شود و این بدین معنی نیست که حتماً با این اعتبار می بایستی به بهره برداری برسد.

با وجود این علاوه بر تعهدات ایجاد شده، این استان مورد لطف و عنایت دفتر مقام معظم له قرار گرفت و علاوه بر تعهدات سفر، اعتبارات قابل توجهی برای اجرای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای این استان اختصاص یافت.

اجرای ۲ هزار و ۶۵۹ پروژه از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه گفت: مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۰، تعداد هزار و ۱۹۳ پروژه و مصوبه داشت که منتهی به اجرای ۲ هزار و ۶۵۹ پروژه و زیر پروژه شده است و ۴۶ دستگاه اجرایی مأموریت اجرای عملیات این پروژه ها را بر عهده داشتند.

«حبیب الله وفایی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مجموع اعتبارات مصوب برای اجرای این پروژه ها حدود هشت هزار میلیارد تومان در قالب تعهدات دستگاه های اجرایی از محل منابع مختلف اعم از منابع عمومی( ۶۹۴.۳ میلیارد تومان)، بودجه شرکت های دولتی و تسهیلات بانکی (۱۴۲۱ میلیارد تومان) و منابع صندوق توسعه ملی( پنج میلیارد دلار ) تعیین گردیده است.

وی ادامه داد: میزان تعهدات اعتبارات عمرانی مصوب سفر رهبری مربوط به پروژه های عمرانی در سطح استان از محل ردیف سفر، مبلغ ۶۹۴.۳ میلیارد تومان بوده است که تاکنون ۱۰۰۹.۶میلیارد تومان آن ابلاغ شده است؛ به عبارت دیگر معادل ۴۵ درصد بیشتر از رقم تعهدات مصوبات سفر به استان است که این مهم حاصل پیگیری و تلاش های مستمر مسوولان استان است.

وفایی تاکید کرد: از تعداد کل پروژه های مصوب سفر مقام معظم رهبری ( ۱۱۹۳ پروژه مصوب ) تا پایان سال ۱۳۹۴ مبلغ ۲ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان از اعتبار ( طرح های اقتصادی و عمرانی) مصوبات سفر اختصاص یافته است.

تنها ۵۴ پروژه از محل مصوبات سفر باقی مانده است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه افزود: علاوه براعتبارات فوق، در سال های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ ،۱۳۹۸ ،۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب، مبلغ ۲۱۹.۸ ، ۴۸.۹ ، ۱۶۸.۲ ، ۱۲۵ ، ۲۶.۵ و ۳۴ میلیارد تومان جهت تکمیل باقی مانده پروژه های مصوب سفر اختصاص یافته و قریب به هزار و ۱۳۹ پروژه به اتمام رسیده و تنها ۵۴ پروژه به صورت نیمه تمام باقی مانده است.

وفایی ادامه داد: به عبارتی از مجموع کل اعتبارات تعهد سفر به میزان ۲۱۱۵.۲ میلیارد تومان تاکنون از محل منابع عمومی و تسهیلات بانکی مبلغ سه هزار و ۳۵۳.۴ میلیارد تومان تأمین و ابلاغ شده است که تعهد اعتباری ردیف سفر مقام معظم رهبری به استان صرفا از محل منابع عمومی مبلغ ۶۹۴.۳ میلیارد تومان بوده است که ۱۰۰۹.۶ میلیارد تومان تاکنون ابلاغ شده و این مهم نیز ۴۵ درصد بیشتر از مصوبات سفر به استان است.

وی تاکید کرد: در مجموع در زمان سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان مبلغ ۶۹۴.۳ میلیارد تومان تصویب شد که این اعتبار بطور کامل تأمین و با تخصیص صد درصد ابلاغ و هزینه شده است ضمن آن که طی سال های بعد با درخواست مسوولان استانی و عنایت ویژه دفتر معظم له به حل مسائل و مشکلات استان مبلغ ۳۱۵.۳ میلیارد تومان نیز از محل ردیف مزبور به مصوبات استان اضافه شد.

وفایی اظهار کرد: از مجموع مبالغ ابلاغی، ۹۷۳.۹ میلیارد تومان (معادل ۹۷ درصد) به صورت نقد تخصیص یافت که ۹۴۹.۸ میلیارد تومان (معادل ۹۴ درصد) آن تاکنون هزینه شده است و باقی مانده نیز تا پایان سال مالی هزینه خواهد شد.

۸۲ درصد پروژه های سفر در حوزه اجرایی است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه با بیان اینکه اعتبارات مزبور به طور عمده در فصول حمل و نقل ( ۱۱ درصد)، مسکن و عمران شهری و روستایی و عشایر (۶.۲)، منابع آب ( ۵ درصد)، رفاه و تأمین  اجتماعی (۱.۴ درصد) کشاورزی (۳ درصد) و سایر فصول شامل بهداشت و درمان ،دفاع، صنعت و معدن و غیره توزیع شده است گفت: از مجموع کل مصوبات سفر ۵ درصد به طرح های امور اجتماعی، ۲۶ درصد امور اقتصادی، یک درصد امور دفاعی و ۶۸ درصد به سایر امور اختصاص یافته است.

وی همچنین تاکید کرد: مصوبات سفر از نظر ماهیت به ۸۲ درصد از پروژه های اجرایی، یک درصد تجهیزاتی، ۲ درصد تکمیلی، ۶ درصد مطالعاتی، ۶ درصد تسهیلات و سه درصد به سایر انواع پروژه‌ها اختصاص یافته است.

وفایی افزود: همچنان که مشخص است بیشتر سهم مصوبات مربوط به موضوع پروژه های احداثی در حوزه زیربنایی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و توسعه ای و از نظر تقسیم بندی مصوبات به لحاظ نوع پروژه بالغ بر ۸۳ درصد به پروژه های مشترک شهری و روستایی، ۹ درصد روستایی، هفت درصد شهری، ۰.۵ درصد دفاعی و ۰.۵ درصد عشایری اختصاص یافته است.

سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه علاوه بر برکات فراوان معنوی، دستاوردهایی زیادی نیز در بخش های عمرانی و توسعه برای استان کرمانشاه به همراه داشت که با بهره برداری کامل از این پروژه ها شاهد پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر استان هستیم.

برچسب‌ها