مشهد- ایرنا- معاون ارزیابی انطباق اداره‌کل استاندارد خراسان رضوی گفت: مالک یا مالکان ساختمان‌های دارای آسانسور غیراستاندارد مسوول حوادث احتمالی ناشی از نقص فنی آسانسور هستند.

حامد محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی مشمول استاندارد اجباری است و مالکان در این خصوص مسوول هستند.

وی گفت: انجام استاندارد و نظارت بر اخذ گواهینامه استاندارد به وسیله شرکتهای بازرسی همکار با این اداره کل در استان صورت می گیرد و اگر حادثه ای در آسانسورهای دارای گواهینامه استاندارد نیز روی دهد مسوولیت حادثه براساس سهم مالک و شرکت بازرسی تعیین می شود.

معاون ارزیابی انطباق اداره ‌کل استاندارد خراسان رضوی اضافه کرد: شهروندان می توانند برای اطلاع از اعتبار گواهینامه استاندارد آسانسورها، شماره استاندارد نصب شده در درون کابین آسانسور را به شماره ۱۰۰۰۹۰۰۱۵۱۷ پیامک کرده و از صحت و مدت اعتبار گواهینامه اطمینان حاصل نمایند.      

محمدی به فعالیت ۱۵ شرکت بازرسی همکار در حوزه آسانسور در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: در ۶ ماهه نخست امسال چهار هزار و ۸۶۹ گواهینامه استاندارد برای استفاده از آسانسور در استان صادر شده است که ۲ هزار و ۷۵۲ مورد، گواهینامه استاندارد اولیه بوده و بقیه مربوط به تمدید ادواری گواهینامه ها بوده است.

هزار و ۶ قلم کالا و خدمات در کشور مشمول استاندارد اجباری است و هم اکنون هزار و ۹۵۳ واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی پروانه استاندارد دارد و برای ۲ هزار و ۷۳۲ محصول و خدمت آنها پروانه استفاده از نشان استاندارد اجباری صادر شده است.

نیمی از صنایع فعال در این بخش مربوط به صنایع غذایی است.