تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱

کیش - ایرنا - فرش این کالای ایرانی که از تاریخ کهن تا کنون جای جای جهان پانهاده این روزها در خاکپاره خلیج همیشه فارس به دنبال تار و پودی تازه است تا بتواند با افزایش مدت ماندگاری خود در کنار مشتریان، فرصت های جدیدی را به جزیره اعطا کند.

به گزارش ایرنا، فرش ایرانی به عنوان آینه تمام نمای فرهنگ، اصلات و هنر ایرانی در طول قرن های متمادی با دستان هنرمندانه ای تا کنون زنده نگه داشته شده و در برای ادامه مسیر پر پیچ و خم خود نیازمند حمایت در بخش های مختلف است.

فرش ایرانی همواره به واسطه زیبایی های خود از طرح و رنگ گرفته تا اصالت و قدمت هروز از اقبال بیشتری در بین فرهنگ های مختلف جهان برخوردار می شود که حفظ این جایگاه نیازمند ارایه خدمات مناسب پس از فروش است.

فرش ایرانی برای نگهداری همانند هر کالای دیگری نیازمند ارایه خدمات پس از فروش از جمله شست و شو، رفوگری و مرمت بوده که در داخل کشور فرصت های شغلی زیادی را به خود اختصاص داده است.

اما از آنجایی که مشتریان فرش ایرانی تنها در داخل کشور نیستند بلکه افراد و سرمایه گذارانی از جای جای دنیا را تشکیل می دهند که ارایه خدمات پس از فروش مناسب به آنان به عنوانی یکی از فرصت های جذاب در صنعت فرش است.

در این راستا به علت وجود برخی مشکلات از جمله اخذ تعرفه های گمرکی به دلیل نداشتن کدشناسایی یا شناسنامه فرش هایی که پیشتر به خارج از کشور صادر شده است وجود دارد به گونه ای در برخی مواقع امکان ارایه خدمات پس از فروش به صاحبان فرش های ایرانی که در خارج از کشور ساکن هستند امکان پذیر نیست یا به سختی انجام می شود.

این مشکلات به گونه ای شده که برخی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه با بکارگیری استادکاران ایرانی و راه اندازی مراکز خدمات پس از فروش این بازار را از ایران ربوده و در حال جذب سرمایه گذاران مختلف برای ارایه این خدمات به صاحبان فرش های ایرانی هستند.

عدم وجود تعرفه های گمرکی از جمله مزیت های مناطق آزاد تجاری و صنعتی و جزیره کیش به عنوان پیشانی این مناطق همواره از این قابلیت برخوردار بوده و مسوولان آن با همکاری بخش خصوصی به دنبال راه اندازی مرکز ارایه خدمات پس از فروش فرش ایرانی در این جزیره هستند.

راه اندازی مرکز خدمات پس از فروش در کیش

ایده راه اندازی مرکز ارایه خدمات پس از فروش فرش ایرانی در جزیره شهریور امسال همزمان با نمایشگاه فرهنگ ایران مطرح شد و پس از یک ماه تفاهم نامه ایجاد این مرکز با همکاری مرکز ملی فرش و سازمان منطقه آزاد کیش با سرمایه گذاری بخش خصوصی به امضا رسید.

رییس مرکز ملی فرش در این ارتباط باور دارد، ارایه خدمات پس از فروش یکی از مشکلات عرصه صنعت فرش ایران است که با راه اندازی این مرکز و حمایت و پشتیبانی از آن می توان در راستای اشتغال زایی، ارز آوری، جلوگیری از مهاجرات استادکاران و توانمندسازی مردمان بومی گام های تاثیر گذاری برداشت.

فرحناز رافع یادآور شد: به دلیل اینکه فرش دستباف به عنوان یک کالای سرمایه ای دارای مکانیزسمی برای شست و شوی، مرمت های سوختگی، پارگی و یا مواردی از این قبیل است و دانش و توانایی اجرای ارایه این خدمات بیشتر در اختیار استادکاران ایرانی است.

وی با بیان اینکه اما ارایه این خدمات در ایران به فرش هایی که صادر شده اند کمی با مشکل مواجه است افزود: تفاهم نامه منعقد شده با منطقه آزاد کیش برای رفع این مشکلات به امضا رسیده تا در کنار ارایه این خدمات گواهی اصالت و دادن شناسه کالا و کد رهگیری و شناسنامه فرش دستبافت از جزیره بدون اخذ تعرفه های گمرکی خارج شود.

حمایت لازمه موفقیت

یکی از تجار فرش ایرانی نیز در این ارتباط فرش ایرانی را بدون رقیب اعلام کرد و افزود: انتظار می رود برای موفقیت در اجرای مرکز خدمات پس از فروش فرش ایرانی در جزیره کیش تسهیلات حمایتی از آن از سوی دستگاه ها حداقل تا سه سال ارایه شود.

امیر قنبرنیا با بیان اینکه مرکز خدمات پس از فروش فرش ایرانی در دنیا کم است افزود: تبلیغات منسجم بین المللی در کشورهای مختلف با همکاری تجار ایرانی فعال در این بازارها، همکاری گمرک، تامین مسکن استادکاران تا مرحله رونق مرکز خدمات پس از فروش از جمله تسهیلات مورد انتظار از سازمان منطقه آزاد کیش برای راه اندازی این مرکز است.

وی افزود: هم اکنون یک مرکز شست و شوی مجهز فرشدر کشور سوئذ وجود دارد که به عنوان برترین در جهان شناخته می شود و سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار در امد دارد می توان با گام تاسیس این مرکز و گام نهادن در جذب مشتریانی از کشورهای همسایه فرصتی تازه برای این کالای ایرانی ایجاد کرد.

گشایشی برای گردشگری صنعتی در کیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم در این آیین با بیان اینکه فعال شدن۱۳ نوع گردشگری در این جزیره دنبال می شود، افزود: ارایه خدمات پس از فروش فرش های ایرانی به مصرف کنندگان داخلی و خارجی فتح بابی برای گردشگری صنعتی این جزیره است.

مهدی کشاورز افزود: بهره گیری از گردشگری فرش از جمله اهداف این سازمان است که درصدد هستیم با عملیاتی شدن بندهای این تفاهم نامه با ایده هایی تازه به این هدف برسیم.

وی اضافه کرد: همچنین انتظار می رود این تفاهم نامه نقطه اتصالی در حوزه بهره گیری از توان دانشگاه ها و مدارس برای تربیت نیروی انسانی توانمند باشد و سازمان منطقه آزاد کیش از بخش خصوصی و مرکز ملی فرش جهت ارایه خدمات پس از فروش و راه اندازی دوره های آموزشی حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

کشاورز یادآور شد: ایجاد نمایشگاه و جشنواره دائمی فرش دستباف، توسعه صادرات از طریق ایجاد پایانه صادراتی،  همکاری متقابل و بررسی پیشنهادهای نوآور در این صنعت به امضا رسیده است.

جزیره کیش همواره به عنوان یکی از مناطق گردشگری پذیر کشور است که انتظار می رود با اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه در کنار ارایه خدمات پس از فروش فرش ایرانی، در گردشگری صنعت نیز گام بردارد.

هم اکنون در حوزه زنجیره فرش دسنباف در سراسر کشور ۲ میلیون نفر بافنده وجود دارد که سالانه بیش از سه میلیون متر مربع فرش تولید می کنند.

علاوه بر بافندگان، ۱۹۱ هزار نفر صنایع جانبی فرش فعال بوده و تا کنون پنج هزار و ۵۰۰ نفر دانش آموخته از ۱۱۵ هنرستان تخصصی فرش و دانشگاه های دارای رشته فرش از آن دانش اموخته شده اند.