کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: نمایشگرهای سنجش کیفیت هوای استان تا پایان امسال با رفع نقص فنی آن آغاز به کار می‌کند.

«احد جلیلیان» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هم اکنون چهار نمایشگر سنجش کیفیت هوا در استان وجود دارد که از این تعداد یک نمایشگر در قصرشیرین، یک نمایشگر در سرپل ذهاب و ۲ نمایشگر نیز در شهر کرمانشاه (میدان آزادی و زیباپارک) نصب شده است.

وی اضافه کرد: این دستگاه های نمایشگر از سال ۱۳۹۸ نصب شده ولی به دلیل نداشتن نرم افزارهای مورد نیاز برای راه اندازی متاسفانه به دلیل مشکلات نقص فنی غیرفعال بودند که پیش بینی می شود با تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی این نمایشگرها را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با راه اندازی آین تابلوهای نمایشگر، آگاهی بخشی به مردم در خصوص وضعیت کیفیت هوا بر اساس شاخص‌ها و معیارهای علمی داده می شود که می‌تواند مانع از تردد گروه های در خطر در زمان های اوج آلودگی باشد.

جلیلیان ادامه داد: استان کرمانشاه همچنین ۹ ایستگاه سنجش کیفیت هوا فعال است که از این تعداد چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهر کرمانشاه و در میدان آزادی، شهرداری، زبا پارک و شرکت نفت مستقر است.

وی یادآور شد: علاوه بر این، پنج ایستگاه نیز در شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، پاوه و کنگاور وجود دارد که این ایستگاه‌ها به صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و سنجش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان به اداره‌کل محیط زیست ارسال می‌شود.

به گزارش ایرنا، شهر کرمانشاه در سال گذشته دارای ۲۲ روز غیر استاندار به لحاظ کیفیت هوا بود.

بحران ریزگردهای کرمانشاه، یک بحران زیست‌محیطی است که چند سالی است در این استان وجود دارد و در سال‌های اخیر به وضعیت بحرانی رسیده‌است؛ کانون این ریزگردها عمدتا کشورهای عراق و سوریه است.