شهرری - ایرنا - سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان تهران، از توزیع ۲۳ هزار و ۳۸۳ تن انواع کود شیمیایی در ۶ ماه نخست سالجاری بین کشاورزان این استان خبر داد.

علی محمد حسینی روز دوشنبه با بیان اینکه مصرف بهینه کودهای شیمیایی رابطه مستقیم با حداکتر سود کشاورزان دارد، به ایرنا گفت: سطح بهینه مصرف نهاده های کود شیمیایی در تولید محصولات زراعی سهم به سزایی در حداکثر درآمد کشاورزان دارد.
وی با اشاره به توزیع کود ازته، فسفاته و پتاسه افزود: پرداخت یارانه به کود شیمیایی یک سیاست مرسوم در اکثر کشورهای جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه است.
به گفته این مسئول، هدف اصلی از این کار، ترویج و ارتقای نقش نهاده هایی مانند کود شیمیایی است که می تواند عملکرد محصولات زراعی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
حسینی ادامه داد: یارانه های اعطایی به بخش کشاورزی در دو دسته یارانه های مصرفی و تولیدی تقسیم بندی می شوند که دولت جهت تعدیل پرداخت این نوع یارانه ها شاخص های مختلفی ازجمله امنیت غذایی و اصلاح الگوی مصرف را مدنظر قرار داده است.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات بی رویه بخش کشاورزی مصرف بی رویه کودهای کشاورزی توسط کشاورزان بدون آزمون خاک و براساس تجارب کشاورزان است .
حسینی، سامان بخشیدن به روش های پرداخت یارانه ها یکی از دغدغه های مهم دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن تمام جوانب بر اساس میزان آمادگی شرایط اقتصادی کشور مدنظر برنامه ریزان بخش کشاورزی قرار گرفته است.
اصلاح ساختارهای اقتصادی مهمترین هدف طرح هدفمندی یارانه ها
سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان تهران با بیان اینکه اصلاح ساختار های اقتصادی مهم ترین هدف طرح هدفمندی یارانه کودهای شیمیایی است یاد آور شد: طرح هدفمندی یارانه کودهای شیمیایی سه هدف مهم را دنبال می کند که عبارتند از اصلاح ساختارهای اقتصادی، مدیریت مصرف بهینه نهاده ها و توزیع عادلانه یارانه ها است.
وی اظهار داشت: از عوامل مهم در موفقیت دولت در اجرای هدفمند کردن یارانه ها در بخش کشاورزی ، توسعه بهینه سازی مصرف نهاده های بخش کشاورزی است که زمینه افزایش بهره وری را در رسیدن به امنیت غذایی فراهم می سازد و حمایت دولت از طریق اجرای برنامه های اصلاح فرهنگ مصرف کود در تحقق این هدف حائز اهمیت است.