به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، محمد مدادی افزود: دستورالعمل و فرایند تعریف شده قبلی واجد اشکالات ماهوی و شکلی فراوانی بود که نه تنها امکان اجرا نداشت بلکه به دلیل پیچیدگی و غیر شفاف بودن معیارها و ملاکهای صدور مجوز، زمینه فعالیتهای غیرقانونی را در این زمینه فراهم میکرد.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال متقاضی باید طرح اولیه را تدوین و مدارک تملک قانونی محل کارگاه را ارائه و سپس با گذراندن فرایند آزمون تخصصی و بقیه مراحل مجوز صادر میشد و اگر متقاضی به هر دلیل موفق به اخذ مجوز مهارت نمیشد متحمل خسارتهای مادی فراوانی میشد.
مدادی با بیان اینکه در دستورالعمل قبلی به متقاضی پس از آزمون و ارائه مدارک فقط یک مجوز داده میشد که هم مجوز مهارت و هم مجوز کارگاه محسوب میشد، ادامه داد: یعنی هر تاکسیدرمیست فقط در کارگاه خود مجاز به فعالیت بود و تاکسیدرمیستهای مجربی که امکان دایر کردن کارگاه را نداشتند، زمینه فعالیت قانونی را هم پیدا نمیکردند همچنین اشخاص حقوقی مانند موزهها و باغ وحشها که به خدمات تاکسیدرمی نیاز داشتند امکان اخذ مجوز میسر نبود.
مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی خاطرنشان کرد: در روند جدید، مجوز مهارت تاکسیدرمی و مجوز تاسیس کارگاه از هم جدا شده است که این مهم با فراهم کردن بستر فعالیت قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی در پیشگیری از فعالیتهای غیرقانونی و بدون امکان نظارت و پایش نقش موثری خواهد داشت. در دستورالعمل جدید، اشخاص حقیقی و حقوقی علاقمند میتوانند با گذراندن مراحل مجوز تاسیس کارگاه تاکسیدرمی دریافت کنند اما ملزم به استفاده از تاکسیدرمیستهای مجاز دارای مجوز مهارت از سازمان محیط زیست خواهند بود.