تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اهمیت اشتغال‌زایی در طرح توسعه گوهر سنگ کشور، گفت: دوره‌های آموزشی گوهرسنگ در ۳۱ استان کشور در حال برگزاری است.

به گزارش ایرنا از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «وجیه‌اله جعفری» در نشست بررسی عملکرد طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور بر اهمیت اشتغال‌زایی این طرح و لزوم استفاده از پتانسیل فعالان بخش خصوصی و حوزه های پایین دست به منظور همفکری در توسعه بخش گوهرسنگ کشور خاطرنشان‌کرد: اشتغال‌زایی در این طرح از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست و در راستای آن با سطح بندی آموزش می توان موجب ارتقای دانش و ایجاد انگیزه برای توسعه حوزه گوهرسنگ کشور شد.

وی تصریح‌کرد: باید جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه را مد نظر قرار داد و در این راستا باید بتوان اعطای تسهیلات و مشوق‌ها به سرمایه‌گذاران و حمایت از آنان با تضمین بازار، نقش خود را در بسترسازی توسعه این بخش ایفا کنیم.

«جمشید ملارحمان» عضو هیأت عامل ایمیدرو نیز در این نشست بر اهمیت پیشتازی و راهبردی بودن طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور تأکید کرد و گفت: استفاده از تجهیزات، فناوری و نوع فرآوری متناسب با کشورهای پیشرو در این حوزه می توان زمینه پیشرفت و حضور بیشتر در بازارهای بین المللی را فراهم کند؛ از این رو ایجاد مراکز نوآوری و توسعه گوهر سنگ‌های فوق مدرن می تواند زمینه رقابت در رده جهانی این حوزه را فراهم کند.

دستاوردهای همایش نخست

«حسام مقدم‌علی» معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز در این نشست خاطرنشان کرد: برگزاری نخستین همایش گوهرسنگ کشور دستاورهای مطلوبی به همراه داشت که از جمله آن می‌‎توان به برگزاری مسابقات و معرفی نفرات برتر به عنوان مربی تراش گوهر سنگ ها اشاره کرد.

این مسوول بیان‌داشت: این چنین رویدادهایی می‌تواند در سطح‌بندی و ارتقای دانش از طریق ایجاد رقابت در بین فعالان این حوزه مؤثر بوده و نیز زمینه اشتغال‌زایی را فراهم کند.

وی با تاکید بر نقش اطلاع رسانی فعالیت‌های انجام‌شده، در حال اجرا و نیز پتانسیل‌های این حوزه به سرمایه‌گذاران، افزود: باید مراکزی برای برقراری ارتباط مردم و بخش خصوصی با حوزه گوهرسنگ‌ها ایجاد شود.

«ابومحمد هاشمی» مجری طرح توسعه صنعت گوهر سنگ کشور نیز با ارائه گزارش عملکرد این طرح طی یک‌سال گذشته، یادآور شد: دوره‌های آموزشی که در کشور در حال برگزاری هستند تأثیر به‌سزایی در اشتغال‌زایی علاقه‌مندان به این حوزه و ارتقای دانش آنها داشته‌است.

اتمام مرحله نخست آموزش در ۸ استان و تربیت ۲۷۲ کارآموز

به گفته وی، طبق برنامه زمان‌بندی و قرارداد منعقد شده با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور فاز نخست آموزش در هشت استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، گلستان، کرمان، همدان، سمنان و کرمانشاه به اتمام رسیده‌ است که طبق گزارش سازمان فنی و حرفه‌ای تعداد ۲۷۲ کارآموز در این دوره شرکت کرده بودند و موفق به گذراندن این دوره شده‌اند.

هاشمی ادامه‌داد: در مرحله دوم استان‌های اصفهان، فارس، کردستان، مازندران، قم ، خوزستان و بوشهر در حال برنامه‌ریزی جهت برگزاری دوره مطابق برنامه زمانبدی هستند که طبق برآورد و پیش‌بینی انجام‌شده تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد نزدیک به ۷۰۰ نفر در این دوره‌ها شرکت خواهند کرد.

به گفته وی، یکی از نقاط قابل توجه استقبال در برخی شهرستان‌ها همچون همدان(۲ دوره)، گناباد (پنج دوره)، کرمانشاه (۲ دوره)، کرمان(سه دوره)، و گرگان (چهار دوره) است که این امر جزو قابلیت بالای گوهرسنگ در این مناطق به شمار می آید که لازم است در برنامه‌ریزی‌های آتی این امر بیشتر مدنظر قرارگیرد.

وی ادامه‌داد: این طرح حمایت از مهارت آموختگان و ارتقای سطح کیفی آموزش‌ها را مد نظر قرار داده ‌است و در این راستا اقداماتی همچون پیگیری انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خصوص توسعه صنعت گوهرسنگ کشور و نیز پیگیری حمایت از خرید تجهیزات گوهرتراشی از طریق صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معادن را در دست اقدام دارد.

ارتقای سطح دانش مربیان گوهرتراشی استانی با همکاری مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و ایجاد کمیته تخصصی بازبینی سرفصل‌های آموزش گوهرتراشی مصوب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از دیگر مواردی بود که هاشمی به آن اشاره کرد.

اقدامات در حال انجام

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور همچنین گفت: تجهیز مراکز آموزشی براساس مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، تجهیز مراکز آموزشی و ایجاد مرکز ارزیابی و اعتبارسنجی گوهرسنگ ایران، ایجاد چهار پایگاه اصلی گوهرسنگ در کشور در یزد، کرج، آذرشهر و فردوس و راه‌اندازی آزمایشگاه و آموزشکده گوهرسنگ مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران-کرج برخی از اقدامات در حال اجرای طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور است.

همچنین «سمیه خلوصی» مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو ضمن تاکید بر اهمیت توسعه بازار در این حوزه به بررسی روش‌های توسعه بازار و تولید محصولات رقابت‌پذیر در سطح جهانی پرداخت.

مباحثی در حوزه‌های اکتشاف، برندسازی، اشتغال‌زایی، آموزش، تضمین بازار، جذب سرمایه‌گذار، استفاده از تسهیلات و مشوق‌ها، قوانین صادرات و واردات نیز در این نشست مورد بحث و بررسی قرارگرفت.