همدان- ایرنا- سومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور در حالی با رقابت چهار هزار و ۷۸۱ ورزشکار دختر و ۶ هزار و ۵۱۵ ورزشکار پسر در قالب ۲۸ رشته مختلف در جریان است که کاروان استان همدان در تکاپوی قرار گرفتن در رتبه تک رقمی جدول توزیع مدال‌ها قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این رقابت‌ها تا به اینجا ۷۴۱ مدال قهرمانی بین ورزشکاران استان‌ها توزیع شده و ۳۳ رشته ورزشی در بخش دختران و پسران، قهرمانان و استعدادهای خود را شناخته‌اند.

سومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور تا ۳۰ مهرماه جاری به میزبانی ۶ استان ادامه خواهد داشت و تاکنون استان همدان موفق به کسب ۲۱ نشان رنگارنگ شده است.

سهم پسران همدانی در مدال آوری این دوره از رقابت‌ها به مراتب بهتر از دختران بوده و توانسته‌اند پنج طلا، ۶ نقره و چهار برنز کسب کنند.

البته دختران همدانی نیز در مجموع یک طلا، یک نقره و چهار برنز را تصاحب کرده‌اند تا همدانی‌ها با ۲۱ نشان رنگارنگ رتبه دوازدهم را تا به اینجا به دست آورند.

در حال حاضر رشته‌های ورزشی بسکتبال، والیبال، هندبال، سنگ نوردی، دوچرخه سواری، تیروکمان، در بخش دختران و رشته‌های ورزشی، هاکی، بدمینتون، کشتی فرنگی، دوچرخه سواری، تیروکمان در بخش پسران به میزبانی استان‌های اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی، تهران، یزد، زنجان در حال برگزاری و پیگیری است.

همدان دوم در غرب کشور

در جدول توزیع مدال‌ها، تاکنون تهرانی‌ها با ۱۱۵ مدال رنگارنگ جایگاه نخست را در اختیار دارند و اصفهان با ۶۲ و خراسان رضوی با ۴۷ مدال به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

البرز، مازندران، فارس، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، هرمزگان و گیلان نیز به ترتیب رتبه‌های چهارم تا یازدهم را تاکنون تصاحب کرده‌اند.

همدانی‌ها در بین استان‌های غرب نشین کشور پس از کردستان در رتبه دوم قرار گرفته‌اند، لرستان دیگر استان غرب کشور پانزدهم است، کرمانشاه بیست و چهارم و ایلام در قعرجدول در رتبه سی و یکم جای دارند.

همدانی‌ها در بین استان‌های غرب نشین کشور پس از کردستان در رتبه دوم قرار گرفته‌اند، لرستان دیگر استان غرب کشور پانزدهم است، کرمانشاه بیست و چهارم و ایلام در قعرجدول در رتبه سی و یکم جای دارند.

با توجه به اختلاف فراوان در کسب مدال طلا بین همدان، لرستان، کرمانشاه و ایلام، بعید است که آن‌ها بتوانند جایگاه همدان را در رتبه دوم استان‌های غرب نشین کشور تصاحب کنند.

اما همدانی‌ها رقیب نزدیک به کردستان در غرب کشور به شمار می‌روند و البته نماینده کردنشین کشور سه مدال طلا بیشتر از همدان در جدول توزیع نشان‌ها کسب کرده است.

شانس همدان برای رتبه تک رقمی

تلاش کاروان ورزش همدان در این است که بتوانند در جمع استان‌های برتر کشور قرار بگیرند و رتبه تک رقمی را به نام خود در جدول رده‌بندی مسابقات ثبت کنند.

این مهم تنها با کسب مدال‌های بیشتر به خصوص نشان طلا در رشته‌های باقی مانده امکان پذیر است و باید دید در رشته‌های باقی مانده آیا مدالی نصیب استان همدان می‌شود.

همدانی‌ها در بهترین حالت می‌توانند در جمع ۱۰ استان برتر کشور صعود کنند و با این حال پیش بینی می‌شود نسبت به دوره گذشته رتبه به مراتب بهتری نصیب این استان شود.

ورزشکاران همدانی در دوره گذشته این مسابقات که تعداد رشته‌ها بیشتر بود، ۱۰ نشان طلا، ۱۴ مدال نقره و ۱۶ برنز کسب کردند و جایگاه نوزدهم این رقابتها را به خود اختصاص دادند.

طلاهای ناب نصیب کاروان ورزش همدان

ورزشکاران همدانی تاکنون ۶ نشان طلا کسب کرده‌اند که یک مدال در بخش بانوان به دست آمده است.

«مسعود بنوان» رییس هیات دو ومیدانی همدان در این باره گفت: بیشترین مدال در رشته دو ومیدانی برای استان همدان کسب شد و توانستیم ۱۱ مدال رنگارنگ را به دست آوریم و در بخش تیمی هم اول شویم.

تیم تنیس روی میز همدان نیز در المپیاد استعدادهای برتر کشور موفق به کسب نشان طلا شد تا افتخاری ارزنده را نصیب بانوان کند.

رییس هیات تنیس روی میز همدان در این باره گفت: تیم دختران همدان در رده سنی ۱۳ تا ۱۶ سال با عملکردی درخشان موفق به کسب عنوان قهرمانی شد و تیم‌های تهران، کرمانشاه و آذربایجان غربی به ترتیب عناوین دوم تا چهارم مسابقات را به دست آوردند.

«زهره ابوطالبیان» بیان کرد: ترکیب تیم دختران همدان با حضور ستایش ایلوخانی، مبینا اصلانی، مطهره موقرنیکو، نازنین مرتضایی و به مربیگری دکتر آناهیتا هیربد موفق به کسب این مقام و جایگاه ارزشمند شد.

وی افزود: همچنین پارسا معصومی از بازیکنان ارزنده همدان نیز توانست به نشان برنز دست یابد.

رییس هیات قایقرانی همدان نیز گفت: محمد عقیلی دیگر ورزشکار همدانی نیز در رشته قایقرانی المپیاد استعدادهای برترکشور به نشان طلا دست یافت.

«مهران حاجیلو» افزود: این قایقران همدانی با مربیگری محمد ولدی اطهر و مصطفی نوری موفق شد مدال طلای رشته کانو در ماده ۲۰۰ متر را کسب کند.

رییس هیات گلف همدان نیز در این باره اظهار داشت: مسابقات کشوری المپیاد استعدادهای برتر ورزشی در رشته گلف در بخش پسران پس از سه روز رقابت با قهرمانی ایلیا افلاکیان بازیکن ارزشمند این استان به پایان رسید.

«صالح جهانگرد» افزود: این مسابقات در رده سنی ۱۳ تا ۱۶ سال به میزبانی تهران و در مجموعه ورزشی انقلاب تهران با شرکت ۵۵ گلف باز نوجوان از ۱۶ استان طی سه روز به صورت انفرادی برگزار شد.

وی بیان کرد: تیم گلف پسران استان همدان با ترکیب ایلیا افلاکیان، سام سپنتا، مسیحا جبرئیلی و نیما کرباسیان با مربیگری محمد علی قاسمی به تهران اعزام شده بود و نتایج خوبی را کسب کردند.
 
۳۰۰ همدانی در میدان المپیاد استعدادهای برتر کشور

مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز اظهار داشت: ۳۰۰ ورزشکار دختر و پسر از استان در قالب ۲۴ هیات ورزشی به سومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور اعزام شده‌اند.

«علی حقیقی» یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این المپیاد را شناسایی نخبه‌ها و اعزام آنان به رویدادهای بین‌المللی عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد ورزشکاران همدانی بتوانند در این دوره از رقابتها موفق عمل کنند و صاحب بهترین جایگاه کشوری شوند.

وی اضافه کرد: همدان ظرفیت خوبی در اکثر رشته‌های ورزشی دارد و انتظار داریم در جمع بهترین باشند.

حقیقی یادآور شد: هر چند فلسفه برگزاری این رقابت‌ها تصاحب مدال و مقام نیست اما توقع ما قرار گرفتن در جمع برترین‌ها است.

وی افزود: برگزاری این المپیاد در راستای استعدادیابی و شکوفایی نخبه‌ها، تحولی بزرگ در ورزش کشور ایجاد خواهد کرد در مجموع حمایت همه جانبه از نخبه‌های ورزش استان داریم و هدف ما پشتوانه‌سازی است.