اردبیل - ایرنا - معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه سازمان در حوزه برخی تجهیزات و دستگاه‌های تخصصی به کشورهای خارجی وابسته است، گفت: برای کاهش این وابستگی جهاد بومی‌سازی تجهیزات در پزشکی قانونی شکل گرفته است.

به گزارش ایرنا از پزشکی قانونی اردبیل، دکتر مسعود قادی پاشا روز سه‌شنبه در آیین معارفه مدیرکل جدید پزشکی قانونی استان اردبیل با اعلام این خبر اظهار کرد: کیت‌های ژنتیک پارسال توسط مرکز تحقیقات پزشکی قانونی رونمایی شد که با کیفیتی بهتر و با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از نمونه‌های خارجی به تولید رسیده است. 

وی ساخت دستگاه هموژنایزر را از دیگر دستاوردهای پزشکی قانونی در تولید تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز ذکر کرد که در آزمایشگاه‌های سم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قادی پاشا از در دست ساخت بودن دستگاه GC و GC.Mass در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نیز خبرداد و افزود: دستگاه GC و GC.Mass از دیگر دستگاه‌ها با تکنولوژی بالا است که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در حال تولید است و به زودی رونمایی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجهیز و توسعه پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: در حوزه آزمایشگاهی در استان اردبیل به جز آزمایش ژنتیک، تمامی آزمایشات، منطبق بر پروتکل‌های بین‌المللی انجام می‌شود و در کنار آن در حوزه‌های معاینات، تشریح و کمیسیون‌های تخصصی هم کار با کیفیت بسیار خوبی در حال انجام است و به مردم شریف این خطه خدمات ارائه می‌شود.

اتقان آرا قابل تحقق نیست مگر آنکه نظرات پزشکی قانونی نیز در پرونده های مربوط متقن باشد

حجت‌الاسلام حسین کثیرلو ، رییس کل دادگستری استان اردبیل هم در این آیین با بیان اینکه در آموزه‌های دینی ما مسئولیت وجود دارد و نه ریاست، به بیان امیرالمؤمنین (ع) مبنی بر اینکه مسئولیت یک امانت است اشاره کرد و گفت: در پزشکی قانونی استان اردبیل افراد شایسته و کاردانی وجود دارند.

وی افزود: تحقق سند تحول قضایی یکی از موضوعات اساسی در دستگاه قضا است که شامل همه سازمان های وابسته نیز می‌شود.

کثیرلو ادامه داد: سند تحول قضایی سندی عادی نیست چرا که به تایید رهبر معظم انقلاب رسیده و مورد تاکید رییس قوه قضاییه است. 

وی یکی از نکات مورد توجه در این سند را بحث روزآمدی دستگاه قضایی و از جمله پزشکی قانونی به عنوان یک مجموعه تخصصی و استفاده از فناوری های نوین در آنها دانست و افزود: نکته دیگر بحث اتقان آراست که مورد تاکید رییس قوه نیز می‌باشد و این امر قابل تحقق نیست مگر آنکه نظرات پزشکی قانونی نیز در پرونده‌های مربوط متقن باشد.

حجت‌الاسلام کثیرلو بحث عدم اطاله دادرسی را از جمله موارد مهم دیگر در سند تحول قضایی ذکر و خاطرنشان کرد: تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته اما لازم است با همت مضاعف پیگیری‌های بیشتری ادامه یابد تا از مدت زمان اظهار نظر کارشناسی در پرونده‌ها کاسته شود.

وی اظهار کرد: در حوزه کار علمی، متقن و سریع، همکاران پزشکی قانونی تلاش‌های خوبی داشته و دارند اما با توجه به مستهلک شدن دستگاه‌ها و تجهیزات و وابستگی فعالیت‌های این مجموعه به تجهیزات به روز لازم است در بحث جایگزینی تجهیزات این سازمان در این استان اقدام جدی انجام شود.

در این آیین با قدردانی از خدمات دکتر علیرضا فرخی، دکتر نگار خوشنویس به عنوان مدیرکل جدید پزشکی قانونی استان اردبیل معرفی شد.