تهران - ایرنا - تظاهرات دانش‌آموزان و دانشجویان برزیلی در اعتراض به اقدام دولت در کاهش بودجه بخش آموزش، همزمان با جنگ لفظی میان «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری سابق و «ژائیر بولسونارو «رئیس‌جمهوری فعلی، درحالی که دو هفته تا دور دوم انتخابات باقی مانده است، ضربه سختی برای رهبر راستگرای افراطی محسوب می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، خیابان‌های ۲۱ ایالت و منطقه فدرال برزیل در ساعات گذشته شاهد حضور دانش‌آموزان و دانشجویان معترض به کاهش ۴۶۰ میلیون دلاری بودجه آموزشی اعلام شده از سوی وزارت آموزش بود. کاهش بودجه‌ای که به طور مستقیم، کارکرد موسسات آموزشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اعتراض‌های گسترده‌ای که به فاصله دو هفته تا دور دوم انتخابات حساس ریاست جمهوری برزیل (۳۰ اکتبر/ هشتم آبان)، رویداد خوشایندی برای ژائیر بولسونارو که سودای تصاحب دوباره کرسی ریاست دولت این غول آمریکای جنوبی را در سر می‌پروراند، نیست.

«اتحادیه برزیلی دانشجویان» (Ubes)، «اتحادیه ملی دانشجویان» (UNE) و «انجمن ملی فارغ‌التحصیلان» (ANPG) سازماندهی این تظاهرات را بر عهده داشتند.

«برونا برِلاز» رئیس اتحادیه ملی دانشجویان تاکید کرد: اینکه موسسات، بدون برنامه مشخصی از سوی وزارت‌خانه و دولت، کاهش مداوم بودجه را متحمل شود، قابل قبول نیست.

«بولسونارو را به زباله‌دان تاریخ خواهیم انداخت».سازمان‌های آموزشی و دانشجویی که از یک هفته قبل، برگزاری این تجمعات را اعلام کرده بودند، بولسونارو را متهم می‌کنند که از منابع تخصیص داده شده در بخش آموزش برای تامین مالی کارزارهای انتخاباتی خود استفاده می‌کند.

رئیس اتحادیه دانشجویان با هشدار از اینکه «اعتراض‌های گسترده‌تری را در دانشگاه‌ها، خیابان‌ها و پای صندوق‌های رای سازماندهی خواهیم کرد» گفت: روز سی‌ام (انتخابات)، بولسونارو را به زباله‌دان تاریخ خواهیم انداخت.

بولسونارو درحالی با کاهش بودجه بخش آموزشی، فریاد اعتراض مخالفان خود را بلندتر کرده است که لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری سابق و کاندیدای چپگرا بر ضرورت سرمایه‌گذاری در آموزش به عنوان بخشی از دستور کار دموکراتیک تاکید کرده است.

لولا داسیلوا که نظرسنجی‌های پیش از انتخابات از پیشتازی او خبر می‌دهند، دیروز در سخنرانی مجازی از متحدانش خواست تا تلاش‌ها برای «تخریب ماشین دروغ‌سازی» بولسونارو را دو برابر کنند.

داسیلوا که پس از پیروزی‌های سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۰، خود را برای سومین دوره ریاست جمهوری برزیل آماده می‌کند، به تازگی در یک مناظره‌ تلویزیونی ژائیر بولسونارو رقیب راست افراطی‌اش را یک «دیکتاتور کوچک» و «سلطان اخبار جعلی» خواند.