دزفول - ایرنا - امام جمعه دزفول با اشاره به نا آرامی‌های اخیر برخوردهای احساسی با مسائل را بازی در زمین دشمن دانست و گفت: دوقطبی کردن جامعه از اهداف دشمن است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی روز چهارشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی دزفول در سالن جلسات دفتر امام جمعه این شهر افزود: باید مراقب بود تا موضوعات نه چندان با اهمیت برجسته نشوند.
وی ادامه داد: برگزاری تجمع خواهران محجبه علیه بی‌حجابی در شرایط کنونی یا اظهارات رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر و تاکید بسیار زیاد او به موضوع حجاب در حالیکه مسائل فرهنگی مهمتری نیز در کشور وجود دارد، موجب ایجاد فضای دوقطبی در جامعه می‌شود.

حجت الاسلام قاضی دزفولی با بیان اینکه ورود نیروی انتظامی به مقوله فرهنگی حجاب نتیجه خوبی نداشت، اظهارداشت: پلیس برای مقابله با مجرمان آموزش دیده ولی کاری فرهنگی به او واگذار شده که اشتباه است.
وی افزود: دشمن فرد بدحجاب را با این پیش فرض که خشونت از ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی است، آماده کرده و برخورد خشونت آمیز ما با فرد بدحجاب تایید سخن دشمن است.
امام جمعه دزفول گفت: باید قانونی بودن موضوع حجاب را به خوبی به بانوان بدحجاب گوشزد کرد تا دشمن نتواند از بین این افراد یارگیری و ایجاد تنفر و انزجار کند.
وی با تاکید بر لزوم کار کردن روی این موضوعات فرهنگی و نهادینه کردن آنها افزود: باید از جمود فکری دست برداریم و شناخت درستی از جامعه و نوجوانان و جوانان دهه هشتادی و نودی داشته باشیم.
حجت الاسلام قاضی دزفولی وظیفه روحانیون و طلاب جوان و ستاد امر به معروف و نهی از منکر را بسیار سنگین دانست و بیان کرد: دختر و جوان ما انرژی دارد که باید با راه‌ها و روش‌های درست این انرژی تخلیه شود.
وی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی اعتراضات اخیر افزود: حتما یک جای کار می‌لنگیده که دشمن توانسته موج سواری کند لذا باید آسیب شناسی دقیق و کارشناسانه از موضوعات داشته باشیم.

جریانات اخیر عرصه‌های مختلف کشور را مورد هجمه قرار داد

امام جمعه دزفول با بیان اینکه جریانات اخیر همه کشور و زندگی مردم را در عرصه‌های مختلف مورد هجمه قرار داد، گفت: جنگ، جنگ شناختی و ترکیبی است که در این جنگ با همان ابزاری که دشمن جنگ را شروع کرده باید مقابله کرد.
وی با بیان اینکه دشمنان تصورات خامی دارند و سعی می‌کنند هر روز در گوشه ای با روشی جدید آشوب به پا کند، افزود: رییس جمهور آمریکا به صراحت گفته ما در کنار مردم ایران هستیم لذا باید مبارزات خود را ادامه دهند.
حجت الاسلام قاضی دزفولی گفت: به نظر می‌رسد مهمترین مشکل ما به ضعف مبانی فکری ما بر می‌گردد که اگر این مبانی را ارتقا دهیم دشمن هیچ‌کاری نمی‌تواند انجام دهد؛ باید طبق مبانی فکری خدامحوری ببینیم از زن چه تفسیر و تعریفی داریم.
وی افزود: برخی، زن را در کنار آزادی مطرح و عنوان می‌کنند خودشان باید برای لباس و پوشش تصمیم بگیرند و چارچوبی در بحث آزادی قائل نیستند ضمن اینکه زن را وسیله عیش انسان‌های فاسد معرفی می‌کنند.
امام جمعه دزفول با بیان اینکه آزادی تا زمانی مطرح است که به آزادی دیگران تعرض نشود، بیان کرد: زن از نگاه ما مظهر پاکی، عفت و تربیت انسان است چه بسا بانوان تحصیل کرده، خانه دار و نخبه با حجابی داریم که حجاب آنها مانعی برای پیشرفت نبوده است.

وی با بیان اینکه از نگاه جامعه شناسی، زنی که حدود الهی را رعایت می‌کند زمینه پیشرفت بیشتری دارد، افزود: متاسفانه در زمینه تبیین مسائل مربوط به حجاب کوتاهی شده است.
حجت الاسلام قاضی دزفولی با اشاره به سوء استفاده دشمن از حضور دانش آموزان در فضای مجازی اظهارداشت: در زمان شیوع کرونا، برای دانش آموزان خانواده‌های ضعیف نیز گوشی خریدیم و به آنها هدیه دادیم و دشمن از این موضوع سوء استفاده کرد.

حجت الاسلام قاضی دزفولی با بیان اینکه مسوولان ما نیز از این موضوع غافل بودند و فضایی برای ورود دشمن به خانه‌های ما فراهم کردند، اظهارداشت: افراد مسن هم تا دیروقت گوشی به دست داشتند و دشمن روی فکر آنها نیز کار کرد.
وی تذکرات مقام معظم رهبری درخصوص حضور دشمن در فضای مجازی را یادآور شد و افزود: دشمن در این ایام مغز جوانان را شستشو داد.

ناهنجاری‌ها و ناآرامی‌های اخیر را آسیب شناسی کنیم

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز با بیان اینکه ۴۰ روز از آغاز نا آرامی‌ها در سطح کشور می‌گذرد، از زحمات نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و سپاه بابت زحمات شبانه روزی در تامین امنیت قدردانی کرد و گفت: حوادث بدتر از این هم داشتیم ولی هر بار با پایان ماجرا از آن غافل شده ایم که لازم است این رویه دوباره تکرار نشود.

محمدحسن پرآور افزود: ۴۳ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و دانش آموزان یک ناهنجاری ایجاد می‌کنند حال آنکه مسوولیت فرهنگی این افراد برعهده ما بوده است.
وی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی ناهنجاری‌های اخیر ادامه داد: وقوع این ناهنجاری‌ها نشان می‌دهد ما به وظیفه ذاتی خود برای ارتقای کمی وکیفی فرهنگی دانش آموزان عمل نکرده‌ایم.
امام جمعه دزفول نیز در این باره گفت: خوشبختانه در مدارس دزفول و حتی دانشگاه‌ها با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده کمترین تبعات را نسبت به سایر شهرهای استان داشتیم.

وی با بیان اینکه موارد جزئی نیز باید بررسی و آسیب شناسی شوند، افزود: باید با آسیب شناسی، اولویت‌ها را مشخص کنیم و وقت بیشتری در این زمینه بگذاریم.
حجت الاسلام قاضی دزفولی با بیان اینکه فرهنگ گفت و گو و مذاکره باید جا بیفتد، اظهارداشت: دشمن برای خسته کردن نیروی انتظامی و بسیج مرتب فراخوان می‌داد ولی نیروهای ما بدودن سلاح وارد تجمعات می‌شدند تا دشمن پروژه کشته سازی را پیش نبرد.

طرح محله اسلامی با هدف مدیریت محله محور در دزفول اجرا می‌شود

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول نیز در نشست شورای فرهنگ عمومی با تشریح طرح محله اسلامی گفت: با توجه به نیازی که وجود دارد، نوع مدیریت خرد به سمت محله محور سوق پیدا کرده است.
سرهنگ بهروز حکمت پور با بیان اینکه مسجد از دیدگاه اسلام به عنوان پایگاهی برای رفع معضلات محله‌ای شناخته می‌شود، افزود: مساجد در دوران دفاع مقدس خیلی از نیازها را تامین کردند و اکنون نیز می‌توانند در رفع معضلات محله نقش آفرینی کنند.

وی افزود: مشورت‌های زیادی درخصوص طرح محله اسلامی انجام شده و ادارات مختلفی به این موضوع اضافه شده‌اند تا مدیریت محله محوری رونق پیدا کند.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول با اشاره به بررسی یکهزار و ۲۰۰ مسجد در سطح کشور با نگاه محله محوری گفت: راس این موضوع شورای برنامه ریزی تحقق محله اسلامی است که ریاست آن در شهرستان‌ها برعهده امام جمعه و دبیر آن فرماندار است.
وی تاکید مقام معظم رهبری بر فراهم کردن میدان برای مردم را یادآور شد و افزود: باتوجه به بیانیه گام دوم انقلاب، ۶ موضوع از جمله عدالت محله محوری و تامین امنیت و مبارزه با فساد در طرح محله اسلامی مطرح شده است.

سرهنگ حکمت پور بیان کرد: هرجا مسجد یا پایگاه بسیج ورود خوبی داشته‌اند مشکلات به خوبی پیگیری و برطرف شده‌اند که نمونه آن بارها در دزفول مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه امام جماعت به عنوان امام محله و فرمانده بسیج به عنوان دبیر طرح محله اسلامی شناخته می‌شوند، افزود: امام محله در این طرح اقدام به ساختارسازی می‌کند و هرجا احساس نیاز کرد کارگروهی با حضور ادارات مختلف برای رفع مشکل مربوطه تشکیل می‌دهد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول با اشاره به شرح وظایف ادارات مختلف در طرح محل اسلامی بیان کرد: کانون‌های فرهنگی مساجد باید درخصوص طرح محله اسلامی که به نام حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده، توجیه شوند.

وی ارتباط مسجد و مدرسه را یکی از موضوعات گم‌شده در شهرستان دانست و افزود: تناسبی بین برنامه‌های فرهنگی خواهران و برادران نیست به طوریکه برنامه‌های خواهران یک چهارم برنامه‌های برادران است.

امام جمعه دزفول نیز در این خصوص با بیان اینکه مساجد نقش کلیدی در هدایت و مدیریت فرهنگی جامعه دارند، اظهارداشت: طرح محله اسلامی باید نظارت شود و مساجد قوی در این طرح به عنوان الگو معرفی شوند.
وی بر لزوم برگزاری همایش‌های سراسری و نمایشگاه عملکرد مساجد افزود: مساجد باید نقش کلیدی و مهم خود را در مباحث فرهنگی پیدا کنند.

لزوم حمایت دستگاه‌های فرهنگی از نویسندگان دزفول

راضیه مقدمی‌نیا مسوول انجمن نویسندگان دزفول نیز در این نشست با اشاره به ثبت کشوری این انجمن گفت: انجمن نویسندگان دزفول از حدود ۱۲ سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده و بیشتر در حوزه کودک و نوجوان فعال است.
وی با اشاره به دشواری‌های جذب مخاطب کودک و نوجوان افزود: چاپ و نشر کتاب هزینه زیادی دارد که اغلب با هزینه شخصی این کار را انجام داده‌ایم.

مقدمی نیا به اهمیت انجام کار فرهنگی برای کودکان اشاره کرد و اظهارداشت: کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس نوشته‌ایم ضمن اینکه در زمینه ادبیات کودک در حیطه دزفول شناسی نیز فعالیت‌هایی انجام شده است.
وی خواستار حمایت نهادهای فرهنگی از نویسندگان شد و افزود: این حمایت‌ها در مرکز استان وجود دارد ولی متاسفانه در شهرستان‌ها از جمله دزفول حمایتی صورت نمی‌گیرد.
امام جمعه دزفول در این خصوص با تاکید بر لزوم جدی گرفتن قصه نویسی برای کودکان گفت: لازم است کمیته‌ای ذیل شورای فرهنگ عمومی با عنوان کمیته کودکان و نوجوانان با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل شود.
وی افزود: دستگاه‌ها در زمینه کودک و نوجوان به صورت مستقل و جزیره‌ای فعالیت می‌کنند که لازم است برنامه‌ها و سیاست‌های فرهنگی این حوزه متمرکز شوند.

رضا طیب طاهر مشاور امور جوانان و نخبگان امام جمعه دزفول نیز در این نشست خواستار همکاری ادارات و نهادهای این شهرستان برای معرفی نخبگان شد و گفت: متاسفانه همکاری خوبی در این زمینه صورت نگرفته است.

امام جمعه دزفول نیز گفت: شناسایی نخبگان شهرستان در راستای تحقق شعار امسال رهبر معظم انقلاب است از این رو مسوولان باید در راستای پیشرفت شهر و رفع مشکلات پیگیر موضوع باشند.

وی افزود: ادارات مختلف به ویژه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نخبگان شاغل در مجموعه های خود را معرفی کنند.

نظرات والدین دانش آموزان به عنوان شرکای آموزش و پرورش مهم است

مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز در این نشست با اشاره به وجود ۸۰ هزار دانش آموز در این شهرستان گفت: ۴۰۰ آموزشگاه و ۲ هزار و ۵۸۸ کلاس درس در شهرستان داریم و باید برای ۲۴۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان برنامه ریزی کنیم.

امیر ظاهر طحان افزود: با توجه به مجازی شدن کلاس‌های درس در ۲ سال گذشته، آسیب‌هایی به وسایل سرمایشی و ملزومات تحصیلی ما وارد شده است.

وی با تبریک روز اولیا و مربیان اظهارداشت: خانواده‌ها به ویژه والدین دانش آموزان شرکای آموزش و پرورش هستند و باید در روند تعلیم و تربیت دانش آموزان نظرات آنها را بخواهیم حتی اگر نظر ما را قبول ندارند باید اقناع سازی کنیم.

مدیر آموزش و پرورش دزفول با بیان اینکه دانش آموزان دوره کرونا با دانش آموزان بعد از آن تفاوت دارند، افزود: ۲ هزار و ۶۰۰ بسته تحصیلی به نیت ۲ هزار و ۶۰۰ شهید دزفول تهیه و بین دانش آموزان نیازمند توزیع شد.

وی ادامه داد: ۷۲۰ کیف به نیت ۷۲۰ شهید دانش آموز و ۱۱۴ چادر به نیت ۱۱۴ شهید خواهر شهرستان دزفول نیز تهیه و توزیع شد.

امام جمعه دزفول نیز با تاکید بر اینکه ذهنیت گرفتن کمک مالی باید از جلسه اولیا و مربیان برداشته شود، گفت: هدف اصلی برگزاری این جلسات طرح مسائل فرهنگی باشد.

وی افزود: طلابی که وارد مدارس می‌شوند باید از دانش آموزانی که سه سال در فضای مجازی بوده‌اند، شناخت داشته باشند ضمن اینکه باید خود را برای رفع شبهات احتمالی آماده کنند.
حجت الاسلام قاضی دزفولی همچنین بر لزوم برگزاری جلسه کمیته همکاری مدرسه و مسجد تاکید کرد.

حجت الاسلام احسان خاکی رییس اداره تبلیغات اسلامی دزفول نیز با بیان اینکه ۱۳ آبان روز دانش آموز در پیش است، گفت: با توجه به شرایط کنونی و اتفاقاتی که در مدارس و خارج از مدارس رخ می‌دهد باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که مراسم ۱۳ آبان با شکوه برگزار شود.