تهران- ایرنا- کارگردان فیلم کوتاه کمدی «یک تن» که در سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، گفت: فیلمسازهای ما سعی می‌کنند ادای اصغر فرهادی و سعید روستایی را درآورند.

پیمان مکری در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا با اشاره به نخستین حضور خود در جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره اثرگذاری تنوع گونه ها (ژانرها) در ساخت آثاری برای این جشنواره اظهار داشت: ژانر آثار از سوی جشنواره نمی‌تواند تعیین شود اما می‌توانند انتخاب کنند که تنوع ژانر باشد. متأسفانه فیلمسازهای ما همگی طرفدار اصغر فرهادی و سعید روستایی که در کار خود موفق بوده‌اند، شده‌اند و سعی می‌کنند ادای آن‌ها را درآورند. امیدوارم جشنواره این امکان را فراهم کند که ژانرهای دیگر هم بتوانند بدرخشند و جهانی شوند.

بیشتر فیلمسازهای ما داستان‌هایی می‌سازند که موضوع آن‌ها اصلاً دغدغه شان نیست

مکری گفت: خوب است که فیلمسازان متوجه شوند فیلم‌های خوب حتماً نباید عمیق، اجتماعی و غمگین باشد. بیشتر فیلمسازهای ما داستان‌هایی می‌سازند که موضوع آن‌ها اصلاً دغدغه شان نیست و حتی در زندگی خود یک ربع هم به آن فکر نکرده اند. آن‌ها گمان می‌کنند که با چنین کارهایی می توانند در جشنواره‌های خارجی بدرخشند. در واقع فرمول‌هایی را برای جشنواره‌های خارجی اجرا می‌کنند.

فیلم کوتاه دریچه‌ای برای فیلم‌های بلند استمکری درباره این نگاه که فیلم کوتاه دریچه‌ای برای فیلم‌های بلند است، گفت: فیلم کوتاه جایی است که فیلمسازها در آن تمرین کرده، می‌آموزند و روابط خود را پیدا و خودآزمایی می‌کنند. فیلمسازی کوتاه فرم مشخص خود را دارد. در میان فیلم های بلند بسیاری از فیلمسازهای مشهور چند فیلم کوتاه هم وجود دارد اما پیش از ساخت فیلم بلند باید فیلم‌های کوتاهی ساخته شود.

کلاس‌های آموزشی جشنواره آموزنده اند اما هزینه‌های بالایی دارند

این فیلمساز درباره تأثیرگذاری برگزاری کارگاه‌های جنبی و کلاس‌های آموزشی در جشنواره فیلم کوتاه اظهار داشت: این کلاس‌ها آموزنده است اما هزینه‌های بالایی دارد و پرداخت هزینه آن برای فیلمسازان سخت است. لازم است متولیان جشنواره این امکان را برای فیلمسازها فراهم کنند تا با هزینه‌های پایین‌تری بتوانند در این کلاس‌ها شرکت کنند.

جشنواره فیلم کوتاه تهران و در مجموع سینمای ایران جزو ۱۰ سینمای مهم جهان استمکری درباره اسکار کوالیفای شدن (واجد شرایط برای معرفی به آکادمی اسکار) جشنواره فیلم کوتاه تهران که امسال دومین سال متوالی آن است و این که می‌تواند بستر مناسبی برای معرفی آثار خوب کوتاه به اسکار باشد یا نه، گفت: از نتیجه این اقدام خبری ندارم اما جشنواره فیلم کوتاه تهران و در مجموع سینمای ایران جزو ۱۰ سینمای مهم جهان است و این عنوان را کم داشته و حق ما بوده که چنین چیزی را داشته باشیم نه این که امروز به خاطر آن ذوق کنیم. این کار آنقدر ضرورت داشت که باید زودتر از این‌ها صورت می‌گرفت و امید است فیلم‌هایی که انتخاب می‌شوند به رقابت‌های بین‌المللی برسد.

مکری گفت: امسال برای جشنواره فیلم کوتاه تهران آثار خوبی انتخاب شده و با انتصاب مدیرعامل جدید خانه سینما، خون جدیدی به جشنواره تزریق شده است.

وی خاطرنشان کرد: فیلم‌هایی در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران انتخاب شده‌اند که تمایل دارم همگی آن‌ها را ببینم و خوشحالم که از فیلمسازهای خوب سینمای ایران فیلم‌هایی برای این جشنواره انتخاب شده‌اند.

داستان کمدی یک تن، از این قرار است که آقای «یک تن» زندگی بسیار زیبا، همسر، خانواده و شغل خوبی دارد و از زندگی خودش لذت می برد اما کارگردان به این نتیجه می رسد که او مناسب این نقش نیست. این داستان مانند فیلم مستند پرتره از یک فرد موفق شروع می شود که در ادامه ماجرا کارگردان دستور کات (قطع فیلم) را می دهد و می گوید او به درد این نقش نمی خورد و در پشت صحنه که به وسیله هندی کم (دوربین فیلمبردای قابل حمل) گرفته می شود، آقای یک تن را نشان می دهد که در حال جنگیدن است تا دوباره به فیلم بازگردد.