تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶

سیستم CRM و سیستم ERP دو مدل از نرم افزار های حسابداری می باشند که در سازمان های کوچک، متوسط و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

مقایسه ERP با CRM

سیستم های CRM و ERP هر دو می‌توانند مخاطبین، قیمت‌ها، سفارش‌ و پیش‌بینی‌ ها را مدیریت کنند. این دو سیستم می‌توانند پیکربندی اقلام خطی، بسته‌ها، برنامه‌های تحویل و فاکتورها را نیز در مدیریت فرایند های خود داشته باشند. بنابراین تفاوت CRM و ERP چیست و کدامیک برای سازمان ما بهتر است؟

نرم افزار ERP چیست و چگونه کار می کند؟

یک سیستم CRM برای کمک به کسب و کارها در مدیریت روابط خود با مشتری طراحی شده است، در حالی که نرم افزار ERP کل چرخه تجاری از جمله مشتریان را تحت مدیریت قرار می دهد. ERP سیستمی است که برای افزایش کارایی تمام فرآیندهای تجاری از طریق اتوماسیون و کاهش عملیات دستی ساخته شده است.

ERP امکان به اشتراک گذاری سریع اطلاعات در سراسر سازمان را فراهم می کند. کاربران داده ها را به سیستم ERP وارد می کنند و یک نمای کلی در زمان واقعی و سراسری سازمان ایجاد می کنند. به طور خلاصه، ERP روشی را برای ساده کردن فرآیندهای تجاری در سراسر صفحه با تمرکز بر داده ها به جای عملیات ارائه می دهد. انتخاب بهترین نرم افزار ERP می تواند برای شرکت ها یک مزیت باشد. 

  • ویژگی سیستم های ERP
  • فروش و بازاریابی
  • خرید
  • منابع انسانی
  • مدیریت موجودی
  • مدیریت انبار و حمل و نقل
  • مدیریت تولید
  • برنامه ریزی و تولید

سیستم CRM چیست؟

یک سیستم CRM برای کمک به کسب و کارها در مدیریت اطلاعات مربوط به تعامل با مشتری طراحی شده است. سیستم‌های CRM می‌توانند پیش‌بینی‌های فروش را ایجاد کنند، چشم‌اندازها را از طریق قیف فروش پرورش دهند، فاکتورها و تلاش‌های ارتباطی را مدیریت کنند. یک CRM کارایی را بهبود می بخشد، فروش را افزایش می دهد، به ارائه اطلاعات دقیق مشتری کمک می کند، کیفیت خدمات مشتری را بهبود میبخشد و سطح رضایت و تعامل مشتری را افزایش می دهد. احتمالا تا اینجا بخش زیادی از تفاوت ها و شباهت های erp با crm را پیدا کرده باشید. 

ویژگی های اصلی CRM

  • خودکار سازی و مدیریت سریعتر کمپین های بازاریابی
  • تجزیه و تحلیل الگوهای خرید
  • ارائه خدمات پشتیبانی مشتری با کیفیت بالا
  • خودکار سازی کارهای اضافی
  • شناسایی سرنج های جدید
  • ساده سازی فرایند فروش

تفاوت اصلی بین CRM و ERP

تمرکز اصلی ERP افزایش کارایی از طریق خودکار کردن فرآیندهای تجاری در تمام بخش‌های سازمان است. عملکرد اولیه CRM بهبود تعاملات مشتری و حفظ مشتری است، در حالی که ERP فرآیندهای داخلی را  هم بهبود می دهد.

کاربران اصلی CRM بخش فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری هستند. در مقابل، کاربران ERP بر ساده کردن عملکردهای داخلی سازمانی، زنجیره تامین، مدیریت سفارش، امور مالی، برنامه ریزی پروژه و … متمرکز شده اند. علاوه بر این، CRM بر افزایش فروش تمرکز دارد، در حالی که ERP بر بهبود دقت و اثربخشی سیستم تاکید دارد.

ویژگی‌های اصلی یک ERP حول محور مدیریت گردش کار، زمان‌بندی، صورت‌حساب، موجودی و … می‌چرخد. از سوی دیگر، یک CRM بیشتر در مورد مخاطبین و مدیریت و پرورش، ادغام رسانه‌های اجتماعی، اتوماسیون بازاریابی و موارد این چنینی است.

شباهت نرم افزار ERP با CRM

ERP و CRM هر دو برای خودکارسازی و ساده سازی فرآیندهای تجاری طراحی شده اند. یک سیستم CRM عمدتاً قسمت جلویی کسب و کار را مدیریت می کند، در حالی که ERP در مدیریت فرآیندهای پشتیبان دخالت دارد. بنابراین، سیستم‌های ERP و CRM نیاز به همکاری برای ساده‌ سازی عملیات جلویی و پشتی‌ آفیس کسب‌وکار دارند تا به طور مؤثر و کارآمد فعالیت کنند.

یک CRM ممکن است زیر مجموعه ای از ERP در نظر گرفته شود. اکثر سیستم های ERP (نه همه آنها) برخی از اجزای CRM را دارند. ادغام عملکرد CRM در نرم‌افزار ERP بهترین هر دو سیستم را نشان می‌دهد و به خودکارسازی و ساده‌سازی تعامل با مشتریان کمک می‌کند و دید بیشتری را در تمام مراحل فرآیند کسب‌ و کار ارائه می‌ کند. 

ادغام ERP و CRM

ادغام ERP و CRM هر دو سیستم را به یک پایگاه داده واحد و یکپارچه متصل و همگام می کند و از یک جریان اطلاعات خودکار و ثابت بین هر دو سیستم برای ایجاد منبع واحد از اطلاعات اطمینان می دهد.

مزایای یکپارچه سازی ERP و CRM

  1. دید مشتری: سازمان برای اتخاذ تصمیمات هوشمندانه‌ تر و مبتنی بر داده‌ها برای حفظ و بهبود روابط تجاری با مشتریان، اعم از فروش، پشتیبانی مشتری یا بازاریابی، به تمام اطلاعات جمع‌آوری شده دسترسی خواهد داشت.
  2. بهره وری بهبود یافته: یک نرم افزار ERP یکپارچه با اتصالات سیستم CRM از پیش ساخته شده یا قابلیت های CRM داخلی به مدیریت فرآیندهای مرتبط با مشتری کمک می کند.
  3. دقت بیشتر داده ها
  4. همکاری کارکنان

فرآیندهای فروش ساده

به صورت کلی یکپارچه سازی در تعریف حسابداری، یکی از فعالیت های مهم برای هر سازمان می باشد که شرکت های حسابداری معتبر مانند شماران سیستم نیز به صورت تخصصی بر روی این موضوع تمرکز کرده اند.

** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.