روزنامه صدای زنجان در گزارشی به میزان کارآمدی مراکز مثبت زندگی در کاهش آسیبهای اجتماعی پرداخت و نوشت: سازمان بهزیستی بر اساس ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور متولی سلامت اجتماعی است و یکی از ابزارهای سازمان برای افزایش ضریب نفوذ خدمات، ایجاد مراکز مثبت زندگی است. در حقیقت میتوان گفت مثبت زندگی تعریف کاملتری از سلامت اجتماعی است، مطالبه گری را همراه مسئولیتپذیری اجتماعی در مردم ایجاد کرده و ارتباطات محلی را تقویت میکند، قیمت خدمات را برای خدمت گیرنده و دولت کاهش میدهد و از موازی کاری بخشهای داخلی سازمان، جلوگیری میکند. همچنین نیروی انسانی سازمان را از تصدیگری به سمت برنامهریزی و نظارت سوق میدهد و کمبود نیروی انسانی را تا حدی جبران میکند.
مراکز مثبت زندگی در استان زنجان از سال ۹۹ فعالیتهای خود را شروع کرده و بنا به گفته محمدی قیداری، مدیرکل سابق بهزیستی استان در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۹ در رسانهها، ۴۰ مرکز مثبت زندگی بهزیستی در استان فعالیت دارند که در آن برهه بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ پرونده مستمریبگیران استان زنجان به این ۴۰ مرکز واگذارشده بود.
مدیرمسئول یکی از مراکز مثبت زندگی که در مرکز شهر قرار دارد اذعان میکند: متأسفانه این مراکز و مشکلاتشان آنچنانکه بایدوشاید توسط بهزیستی جدی گرفته نمیشوند و باوجوداینکه مشکلات زیاد است اما بیشتر کارها به عهده خود مراکز گذاشتهشده است. درواقع چالشی که این مراکز با آن روبهرو هستند بالا است و متأسفانه هیچگونه حمایتی هم از آنها صورت نمیگیرد.
یک جامعه شناس می گوید: در حقیقت متولی این مراکز بهزیستی است و مجوزهای مربوط به راهاندازی و پروندههایی که به این مراکز ارجاع داده میشود، همه توسط بهزیستی صورت میگیرد. درواقع میتوان گفت که این مراکز حدود یک سال و خردهای است که با تغییر نام و گسترش یافتن حوزه فعالیتشان و دستورالعمل جدید موظف شدهاند که در جهت شناسایی و خدماتدهی به اقشار آسیبپذیر جامعه اقدام کنند.
بیانلو افزود: بنا بود هر محلهای یک مرکز مثبت زندگی فعالیت داشته باشد تا آسیبهای اجتماعی را شناسایی و درصدد بهبود وضعیت برآید. در حقیقت بنا بود در قالب این طرح سازمان بهزیستی کدهایش را به این مراکز انتقال میداد تا کارها با اشرافیت بیشتری صورت پذیرد. ضمن اینکه مراکز مثبت زندگی یک آزادی عمل نسبی در نحوه ارتباط با سایر ارگانها و نهادهای دیگر خدمات رسان داشتند تا از این طریق هر یک در جهت کاهش آسیبهای اجتماعی در یک منطقه اقدام کنند.
این جامعهشناس بابیان اینکه در این فرصت محدودی که از فعالیت این مراکز گذشته است، به نظر میرسد بیشتر آمار کمی این مراکز افزایشیافته است که این امر اگرچه مثبت است اما نیازمند این است که در جهت کیفیتبخشی به خدمات این مراکز نیز اقدام کرد؛ میافزاید: اکنون این مراکز در سطح شهر افزایش یافتهاند و از همین رو میتوان گفت که شناسایی افراد آسیبپذیر جامعه که شاید پیش ازاین چندان درست اتفاق نمیافتد بهمراتب بهتر صورت میگیرد و میتواند ساکنان آسیبپذیر هر محله را پوشش دهد.
پایگاه خبری موج رسا از تکمیل واحدهای پروژه مسکن نهضت ملی مسکن موسوم به ام ۲ تا شهریور ماه سال آینده خبر داد. مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: به متقاضیان M۲ این اطمینان را میدهیم که در صورت تامین نقدینگی توسط افراد، پروژه شهریور ماه ۱۴۰۲ آماده تحویل متقاضیان خواهد بود.
مسعود بیاتمنش با بیان اینکه پروژههای مسکن ملی بعد از انعقاد قرار داد با پیمانکار فرصت ۲ و نیم ساله برای اتمام ساخت و تحویل دارند، اظهار داشت: در دو حالت عقبماندگی پروژهها از طرف پیمانکار و راه و شهرسازی اتفاق میافتد که اگر عقب افتادگی پروژه از سمت پیمانکار باشد، پیمانکار دچار ضرر رو زیان شدیدی خواهد شد. با این حال اگر عقبافتادگی در پروژهها از سوی راه و شهرسازی رخ دهد این امر دارای دلایلی همچون عدم تامین مالی از طرف متقاضیان خواهد بود.
روزنامه مردم نو در خبری از قول شهردار زنجان از احصای گلوگاههای احداث پروژه سبزهمیدان خبر داد. علیرضا فیروزفر در بازدید میدانی از پروژه سبزهمیدان اظهار کرد: پروژه سبزهمیدان پروژه بزرگی است و تلاش شده تا گلوگاههای آن احصا شده و همه مواردی که باعث توقف طرح است، حل شود.
فیروزفر افزود: در این پروژه احداث ۶۵ غرفه مفید و ۱۵ غرفه خدماتی پیشبینی شده است. همچنین ساخت تالار شهر نیز در این محل در نظر گرفته شده است؛ البته با توجه به وسعت پروژه، طرحها باید متناسب باشد.
فیروزفر با بیان اینکه در حال بهینهسازی معابر هستیم، ادامه داد: وسعت فضای سبز در پروژه زیاد است و دو طرف باغراه خواهد بود. حدود ۳۰ میلیارد تومان برای احداث فضای سبز و ۳۰ میلیارد تومان برای روشنایی محل هزینه شده است.