بیرجند - ایرنا - نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: ارزش انسان‌ها در فتنه‌ها مشخص می‌شود و خداوند این مساله را در زندگی انسان‌ها قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند که در مسجد جامع المهدی (عج) اقامه شد افزود: خداوند متعال تاکید فرموده که همه آدم‌ها را امتحان می‌کنیم لذا ارزش انسان در امتحان، اختبار، محنت، بلا و فتنه‌ها به دست می‌آید و خدا اینها را جزو برنامه‌های زندگی انسان قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه به هر نسبت که انسان شویم به همان میزان ارزش داریم گفت: اساس و ملاک انسان بودن، عبودیت و حق‌گرایی است و اگر در بند حق بودیم و انگیزه ما در همه اعمال فقط خدا باشد، نشان‌دهنده این است که انسان هستیم.

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه انسان اشرف مخلوقات است افزود: ادعای ارزش برای انسان به عملکرد آن در این دنیا بستگی دارد تا عیارش مشخص شود.

وی تصریح کرد: هر کسی که اهل تقوا باشد، خداوند به او بصیرت می‌دهد و ذات و توشه تقوا تنها کالایی است که برای آخرت به درد انسان می‌خورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: همچنان که ورزش، تندرسی و بهداشت بدن مهم بوده و لازمه سالم بودن هر فرد و جامعه است، هزاران برابر بیشتر بهداشت و سلامت روح لازم بوده و بهداشت روح، رعایت تقوای الهی است.

وی با اشاره به اصول کفر به عنوان یک بیماری روحی و روانی ادامه داد: حرص، حسد و استکبار از اصول مهم کفر است و کفر به معنای پوشاندن، نادیده گرفتن و پایمال کردن است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه کفر مانند یک بیماری بر انسان حادث و سبب می‌شود حق را نبیند گفت: یکی از اصول کفر، حرص است و جنگ‌ها، گران‌فروشی‌ها، احتکارها، دزدی‌ها، جدال‌ها و این پرونده‌های کاذب در دادگاه‌ها به دلیل بیماری حرص بوده که بسیار خطرناک است.

وی تصریح کرد: پستی‌ها و پلشتی‌ها به دلیل حرص به وجود می‌آید و انسان شخصیت خود را در پای حرص می‌بازد، دزدی می‌کند، آدم می‌کشد، از دست دشمن نان می‌خورد و از دشمن و صهیونیست پول می‌گیرد تا دانشمندان و هموطنان کشورش را بکشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی افزود: به عنوان مثال منافقین پول گرفتند و ۱۷ هزار نفر از بهترین افراد این سرزمین را به شهادت رساندند بعد هم پیش اربابان خودشان رفتند لذا دشمن، دشمن است.

وی گفت: انسانی که از دست دشمن لقمه می‌گیرد، کشور خود را به آشوب می‌کشد و به مردم خودش آسیب می‌زند را چگونه باید ارزیابی کرد؟

خطیب جمعه بیرجند با اشاره به اینکه حسد یکی دیگر از بیماری‌های روانی و اصول کفر است افزود: حسد به این معنا که اگر فرد دیگری به کمال، جا و مکانی برسد، انسان در درون خود به‌شدت ناراحت و باعث می‌شود حق را نپذیرد.

وی اظهار داشت: در مساله حسد و تلفات و ویرانی‌های آن آمارهای عجیبی در تاریخ و زندگی ما وجود دارد در حالی که انسانیت و اسلام می‌خواهد همه مردم به حاجات خود برسند، برای همه مردم خیر بخواهیم و کشتن هابیل به دست قابیل هم به موضوع حسد بر می‌گردد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی سومین اصول کفر را استکبار برشمرد و گفت: بیماری دیگری که باعث می‌شود حق را نبینیم، استکبار است و منظور استکبار درونی هر فرد است.

وی تصریح کرد: اندیشه فرعونی داشتن همان بیماری استکبار است، یعنی فرد به آرزو و خواست خود برسد و اگر همه مردم آسیب ببینند، برایش مهم نیست.

امام جمعه بیرجند گفت: استکبار جهانی مراد مجموعه حرکت‌های استکباری بین‌المللی و جهانی است، استکبار یعنی اندیشه فرعون داشتن و حق در زندگی مطرح نیست لذا انسان تنها به اهداف و منافع خود می‌اندیشد.

وی افزود: انگیزه استکباری یعنی خود را بالاتر از سایر افراد و حتی حق و خداوند دانستن و توجه انسان تنها به یک نقطه و آن هم شخصیت، لذات و منافع خودش است، ضایعات و خطرات مفاسدی که از سیستم استکبار به جامعه بشری رسیده از هر خطر و بیماری مسری بیشتر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: وقتی انگیزه استکباری در یک عده انسان عقب مانده و درنده جمع می‌شود، لشکرگاه درست می‌کند و استکبار جهانی می‌شود، تخریب و انسان‌ها را آواره می‌کند که باید مراقب باشیم خودمان و فرزندانمان اسیر استکبار و این شایعات و دروغ‌پراکنی‌های رسانه‌های آنان نشویم.

وی بیان کرد: براساس گزارش‌های موجود طی چند روز، بیش از ۱۷ هزار دروغ درباره وقایع اخیر در رسانه‌های مختلف جهان منتشر شد اما بدانیم که دنیا هم صاحب و هم حساب دارد و ما محاکمه می‌شویم پس نباید گول بخوریم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: ممکن است وجدان اخلاقی انسان در جنایت تحت تاثیر یکسری شرایط خاص قرار گرفته باشد اما روزی بیدار می‌شود و آیا می‌توان از محاکمه وجدان در این دنیا خلاص شویم؟ بدانیم وقتی دوران سرگرمی‌ها تمام شود دوران پاسخگویی‌ها فرا می‌رسد.

وی با بیان اینکه دادگاه وجدان و آخرت، ۲ دادگاه برای محاسبه اعمال انسان براساس آیات قرآن کریم است گفت: در دادگاه وجدان مساله خودکشی در بین ارتشیان آمریکا به اوج رسیده و به دلیل اعمال گذشته آنها در کشتن و تعدی به افراد بی‌گناه و تجاوز به کشورها است زیرا بالاخره این وجدان‌ها بیدار می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: وقتی نسبت به نظام الهی و قرآن کریم جسارت می‌کنی آیا در خواهی رفت؟ وجدان اخلاقی روزی به سراغ ما می‌آید و این فطرت الهی است و ما را محاکمه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دادگاه دیگر الهی قیامت است افزود: برنامه زندگی پس از زندگی یک برنامه پژوهشی و منحصر به ایران هم نیست و بین‌المللی است که در این برنامه به عنوان تجربه نزدیک به مرگ هم کارشناسی و هم راستی‌آزمایی می‌شود و متخصصان اظهار نظر می‌کنند که گویای خیلی از مطالب است.