به گزارش ایرنا، سال تحصیلی جدید با حضور حدود یکمیلیون دانشآموز در ۶ هزار واحد آموزشی استان اصفهان آغاز شده است؛ در کنار مشکلاتی که دستگاه تعلیم و تربیت بهواسطه آغاز فعالیت پس از وقفهای طولانی با آن مواجه شد مشکل رفتوآمد دانش آموزان بین خانه و مدرسه تاکنون حل نشدنی باقیمانده است.
والدین بسیاری از دانشآموزان در کلانشهر اصفهان و شهرستانهای دیگر که با این مشکل مشترک مواجه هستند مراجعات فراوانی به مدارس و ادارات آموزشوپرورش منطقه خود داشتند تا که برایشان چارهاندیشی شود؛ این در حالی است که مسئولان اذعان کردند که سرویس مدارس جزو وظایف ذاتی آموزشوپرورش نیست و سازمان تاکسیرانی متولی حملونقل است و بهترین راهکار برای رفع این مشکل را ثبتنام دانش آموزان در محدوده سکونت خود عنوان کردند تا کمتر نیاز به سرویس مدرسه داشته باشند.
از سویی متولیان شرکت تاکسیرانی که مسئول صدور مجوز برای شرکتهای حملونقل هستند نیز میگویند که بهواسطه شیوع کرونا و غیرحضوری شدن آموزشها بسیاری از شرکتهای حملونقل تعطیل و یا فعالیت آنها متوقفشده بود که با آغاز سال تحصیلی جدید بعضی از آنها به چرخه فعالیت بازنگشتند.
در همین حال متولیان ترافیک در پلیس راهور هم اذعان دارند که علت ترافیک سنگین یکماهه اخیر تردد خانوادهها برای جابجایی فرزندانشان بین مدرسه و خانه در کنار حجم انبوه سرویسهای مدارس است.
رفع چالش کمبود سرویس راننده، جذب راننده با نرخ مناسب
رئیس انجمن اولیا و مربیان ادارهکل آموزشوپرورش اصفهان گفت: مشکل کمبود سرویس مدرسه در اصفهان تنها با جذب رانندگان بیشتر با نرخ مناسب قابلحل است.
شهرام صانعی افزود: شیوع کرونا باعث شد که در ۲ سال اخیر تعداد سرویسهای مدرسه از حدود هشت هزار دستگاه خودرو به کمتر از یک هزار و ۷۰۰ خودرو برسد که همین امر چالش کمبود سرویس برای دانشآموزان را رقم زد.
وی اظهار داشت: با اینوجود جلسات مکرر کارگروه ماده ۱۸ در استان باهدف ساماندهی سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر برگزار شد و با توجه به رفع نشدن این مشکل بهطور کامل کماکان ادامه دارد.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اصفهان افزود: در زمان حاضر جمعیت دانشآموزی نیازمند به سرویس مدرسه در اصفهان حدود ۴۶ هزار نفر است که باوجود رایزنیهای متعدد و پیگیری و تعریف بستههای تشویقی از سوی سازمان تاکسیرانی برای جذب رانندگان سرویس مدارس، تاکنون حدود پنج هزار راننده برای ایابوذهاب دانشآموزان یادشده جذبشدهاند.
وی یادآور شد: اولویت کارگروه ماده ۱۸ در استان تعیین نرخ مناسب برای جذب رانندگان در کنار رضایت خانوادههاست که هنوز این مشکل بهطور کامل رفع نشده است.
صانعی تصریح کرد: این در حالی است که شهرداری و سازمان تاکسیرانی به عنوان متولی اصلی تأمین سرویس مدارس بسیاری از مرحلهها و شرایط ثبتنام و جذب راننده را حذف و تسهیل کردهاند.
وی ادامه داد: درعینحال با توجه به اینکه خط قرمز آموزشوپرورش، امنیت دانش آموزان است انتخاب رانندگان مناسب و بامهارت کافی برای تأمین امنیت دانش آموزان و آسودگی خیال خانوادهها بهطورجدی در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: به خانوادههای دانش آموزان پیشنهاد می شود تا زمان رفع مشکل سرویس مدرسه فرزندانشان؛ با شناسایی همکلاسیهای هم مسیر آنها بهنوبت در هر هفته مسئولیت جابجایی فرزندان خود و چند دانشآموز دیگر را عهدهدار شوند تا این مشکل رفع شود.
صانعی با اشاره به نرخ حدودی سرویسهای مدارس در اصفهان گفت: نرخ ورودی خودروهای پراید و ون به ازای هر کیلومتر ۳۱۰ هزار تومان و خودروهای سمند و پژو ۳۴۰ هزار تومان تعیینشده است.
کمبود سرویس مدرسه عامل افزایش حجم ترافیک شهری
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان یکی از عوامل افزایش ترافیک در یکماهه اخیر را کمبود سرویس مدرسه و جابجایی دانش آموزان توسط خانوادههایشان دانست.
سرهنگ محمدرضا محمدی افزود: حجم ترافیک در ساعات اولیه صبح و همزمان با بازگشایی مدارس و درنهایت در ظهرها در زمان تعطیلی مدارس افزایش مییابد.
وی اظهار داشت: پلیس در این خصوص تنها میتواند تمهیداتی نظیر حضور در مناطق پرترافیک و تسهیل در تردد شهروندان را بنا به تصمیم شورای ترافیک، پیشبینی و اقدام کند.
رئیس پلیس راهور اصفهان افزود: در این خصوص باید در مدارس تلاش شود که دانش آموزان برای جابجایی از سرویس مدرسه برخوردار شوند تا میزان تردد خانوادهها برای رفتوآمد فرزندانشان کاهش یابد.
پیشنهاد مدیر آموزش و پروش ونگرانی والدین
مدیرکل آموزشوپرورش اصفهان، ترویج فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی را مهمترین راهکار برای کمبود سرویس مدرسه و کاهش حجم ترافیک عنوان کرد.
محمدرضا ابراهیمی بابیان اینکه یکی از مهمترین، اصلیترین و پایدارترین راههای برطرفکردن مشکل حملونقل دانشآموزان در کلانشهرها استفاده از حملونقل عمومی است، افزود: در این خصوص باید شرایط ویژهای برای استفاده دانشآموزان و فرهنگیان از مترو در نظر گرفته شود.
وی اظهار داشت: درصورتیکه فضای مناسب برای استفاده بیشتر دانشآموزان و فرهنگیان از قطار شهری ایجاد شود از یکسو مشکل کمبود سرویس مدرسه رفع میشود و از سوی دیگر باعث رونق بیشتر استفاده عموم از مترو میشود.
مدیرکل آموزشوپرورش اصفهان افزود: بسیاری از کارکردهای مثبت اجتماعی با استفاده از امکانات و حملونقل عمومی برای دانشآموزان و با استفاده از فضا و امکانات قطار شهری میتواند اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: با همراهی سازمان قطار شهری دانشآموزان میتوانند بهعنوان سفیران استفاده از حملونقل عمومی، مروج استفاده از مترو بشوند.
این پیشنهاد در حالی از طرف مدیر آموزش و پروش اصفهان مطرح می شود که والدین دانش آموزان بر این باورند که مترو و سایر وسایط نقلیه عمومی برای دانش آموزان به ویژه مقطع ابتدایی وسیله مناسبی برای رسیدن به مدرسه نیست و باید ازدحام بی و حد حصر مسافران ، دلشوره دانش آموزان برای حضور به موقع کلاس درس ، نبود خطوط کافی و نیز سایر موارد ایمنی را باید در نظر گرفت و بدین دلیل است که والدین خود وظیفه رساندن فرزندشان به مدرسه را بر عهده می گیرند.