به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرهنگستان هنر، همایش بزرگداشت استاد صادق بریرانی با دبیری هنری محمدعلی رجبی، در سه بخش پژوهشی، نمایشگاهی و چاپ و انتشار کتاب برگزار میشود.
در ادامه مراسم گرامیداشت مقام فرهیختگان و پیشکسوتان هنرهای معاصر ایران، در همایش بزرگداشت استاد بریرانی هنرمند فرهیخته و نامآور رشتههای نقاشی و گرافیک نوین ایران که هویت خود را مبتنی بر نظام فرهنگی و تجربههای سترگ هنر اصیل اسلامی ایران نهاده، از این استاد بزرگ تجلیل میشود.
در آیین افتتاحیه این همایش، بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر، محمدعلی رجبی رئیس گروه تخصصی هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، سیدهراضیه یاسینی دبیر علمی بزرگداشت، محمدحسین حلیمی عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران، سیدعبدالمجید شریفزاده عضو گروه تخصصی هنرهای سنتی فرهنگستان هنر و سیدمهدی حسینی رئیس گروه تخصصی هنرهای تجسمی این فرهنگستان به سخنرانی میپردازند.
در نمایشگاهی که ویژه این مراسم در مؤسسه فرهنگی هنری صبا گشایش مییابد، علاوه بر تازهترین آثار استاد که مجموعه «سیمرغ» نام دارد و شامل ۳۰ تابلو است، دیگر آثار این استاد بزرگ، متعلق به مجموعههای شخصی و گنجینه آثار موزه هنرهای معاصر تهران، نیز به نمایش درخواهد آمد.
همایش بزرگداشت استاد صادق بریرانی، دوشنبه (دوم آبان) ساعت ۱۵ در تالار ایران فرهنگستان هنر در خیابان ولی عصر(عج)، پایینتر از چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۲ برگزار میشود.
نمایشگاه آثار استاد صادق بریرانی از سوم تا ۱۲ آبان به جز ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ تا ۱۸، در مؤسسه فرهنگی هنری صبا برپا خواهد بود.
صادق بریرانی طراح گرافیک و نقاش و یکی از پیشکسوتان طراحی گرافیک نوین ایران متولد سال ۱۳۰۲ در بندر انزلی است. وی پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشت و انزلی، در ۱۳۲۳ دیپلم دوره دوم دبیرستان را اخذ کرد و در سال ۱۳۲۶ برای تحصیل در رشته نقاشی وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. سپس به آمریکا رفت و در دانشگاه ایندیانا تحصیل کرد.
وی از سال ۱۳۶۰ در دانشگاههای تهران گرافیک تدریس کرده است. بریرانی داور دوسالانه گرافیک برنو، چکسلواکی در ۱۳۵۵ و دوسالانه طراحی گرافیک تهران در ۱۳۷۱ بوده است و در نمایشگاهها و دوسالانههای بسیاری شرکت کرده است.
بریرانی با وجود اینکه در دوران تحصیل، تأثیر زیادی از هنر اروپا و آمریکا گرفت اما به بیان هنری ایرانی خود وفادار ماند. آثار وی در عین حال که از هنر خوشنویسی قدیمی ایرانی ریشه میگیرند، به گونهای از نقاشی معاصر که «نقاشی حرکتی» نامیده میشود نیز تمایل دارند.
او شیوهای در خوشنویسی دارد که خاص خود اوست و بر مبنای حرکت آزاد قلممو و برهمریختن کامل تناسبات و ساختارشکنی برای دستیابی به الفبایی جدید است. بریرانی معتقد است که فرم ظاهری کلمات تداعیکننده معنا و مفهوم هستند و پلی بین درون مفاهیم با دنیای خارج هستند.
تلفیق نقاشی، گرافیک و شعر مشخصه عمده کارهای بریرانی است. وی به اصل بیان خودانگیخته و نشانگذاریهای اتوماتیک هنری نزدیک میشود که روش سوررئالیستهاست اما نگرش او اصالتی شرقی دارد و مبتنی بر تعمق و نظاره است که از فلسفه شرق نشأت میگیرد.