اصفهان - ایرنا - استاد دانشگاه و موسس خانه ریاضیات اصفهان گفت: چگونگی آموزش علم آمار در مدارس کشورمان چندان مطلوب نیست درحالیکه دانش آموزان باید به خوبی با جایگاه و کاربردهای این رشته در زندگی روزمره آشنا شوند.

علی رجالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز آمار و برنامه ریزی افزود: با توجه به اینکه هر شهروند باید علم آمار را بداند و "فکر نقادانه" نیاز به "درک آماری" دارد، لازم است که این رشته از دوران مدرسه به دانش آموزان به خوبی آموزش داده شود، اما با وجود همه تلاش های صورت گرفته، این درس به خوبی در مدارس ارائه نمی شود.

وی با بیان اینکه بطور معمول درس آمار در فصل های پایانی کتاب های ریاضی گنجانده شده است، اظهار داشت: زمانی‌که برخی از معلمان به این قسمت از کتاب می رسند درس را تمام شده می دانند و چندان توجهی به این مبحث نمی کنند.

این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید براینکه متخصصان آمار برای تدریس این درس در آموزش و پرورش به کار گرفته نمی شوند، اضافه کرد: به‌دلیل اینکه بیشتر معلمانی که آمار را تدریس می کنند تخصص لازم را در این زمینه ندارند، وضعیت خوبی در آموزش این رشته به دانش آموزان نداریم و تلاش های انجام شده چندان موفق نبوده است.

وی همچنین به درس " آمار و مدل‌سازی " اشاره و خاطرنشان کرد: این درس در سال های گذشته در سال های پایانی مقطع دبیرستان ارائه می شد اما متاسفانه حذف شده است.

رجالی ادامه داد: در این کتاب بر اجرای پروژه های آماری و به‌صورت کار گروهی تاکید شده بود اما به‌دلیل اینکه نحوه اجرای این طرح ها چندان مورد توجه برخی معلمان و آموزش و پرورش نبود، برخی از دانش آموزان اقدام به خرید پروژه می کردند درحالی‌که هدف اصلی از درس آمار و مدلسازی این بود که طرح های آماری ساده باشد و دانش آموزان آنها را در زندگی روزمره خود احساس کنند.

وی با بیان اینکه در مدارس از درس آمار به خوبی یاد نمی شود، تصریح کرد: حتی در دانشگاه وقتی برخی دانشجویان وارد رشته آمار می شوند از این موضوع ناراحت هستند یا به خوبی با آن آشنایی ندارند بنابراین استادان در ابتدا باید اهمیت این درس و جایگاه آن را به دانشجویان بیاموزند.

رجالی با اشاره به اینکه در دانشگاه های کشور، فعالیت های تحقیقاتی زیادی در زمینه آمار انجام می شود، اظهار داشت: آمار رشته ای است که به ارتباط تنگاتنگ با سایر رشته ها نیاز دارد اما این مساله چندان در دانشگاه های ما مرسوم نبوده و تخصص ها از هم جدا شده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه یکی از نقاط ضعف رشته آمار در دانشگاه های کشور، عدم ارتباط آن با سایر رشته هاست، افزود: لازم است ارتباطات بین رشته ای در زمینه آمار در دانشگاه ها تقویت شود.

وی با اشاره به اهمیت آمار و برنامه ریزی، گفت: هر شهروند باید علم آمار بداند تا بتواند به خوبی از اطلاعاتی که وجود دارد استفاده و در زندگی خود به خوبی تصمیم گیری کند.
رجالی به اهمیت علم آمار در سطح کلان تصمیم گیری کشور و در همه بخش ها، اشاره کرد و افزود: فعالیت متخصصان آمار از اهمیت ویژه ای برخوردارست و باید نظام مشخصی در این زمینه وجود داشته باشد.

رجالی با بیان اینکه نظام آمارشناسی ایران از ۱۶ سال گذشته به مجلس و هیات دولت معرفی شده اما هنوز تصویب نشده است، خاطرنشان کرد: این نظام‌نامه توسط انجمن آمار ایران و خانه ریاضیات اصفهان پیشنهاد شد و امیدواریم امسال که سال بین المللی علوم پایه است شاهد تصویب آن باشیم.

وی درباره نظام آمارشناسی ایران توضیح داد: همانطور که اگر پزشکی در کار درمان مرتکب اشتباه شود ممکن است به فوت بیمار منجر شود، فردی که کار آمار انجام می دهد نیز اگر اشتباه کند می تواند برنامه‌ریزی کشور را از بین ببرد و هزاران نفر در جامعه تحت تاثیر برنامه غلط قرار گیرند، به‌همین دلیل اعتقادداریم هر فردی که می خواهد طرح آماری در کشور انجام دهد باید مرکزی وجود داشته باشد که تخصص او را تایید کند که این موضوع در نظام آمارشناسی دیده شده است.

رجالی به کاربرد آمار در بخش های مختلف مانند صنعت بیمه و مباحث پزشکی مانند همه گیری بیماری کووید-۱۹ نیز اشاره کرد و گفت: افراد آمارشناس باید بتوانند آزادانه اطلاعات را در اختیار داشته باشند و از آن استفاده کنند اما در بخش هایی مانند پزشکی می بینیم که این اطلاعات در اختیار افراد یا بخش های خاصی قرار می گیرد درحالیکه آمارشناسان نیز باید بتوانند از آنها استفاده کنند تا اطلاعات مفیدی را به جامعه آگاهی رسانی کنند.
اول آبان در تقویم کشورمان روز ملی آمار و برنامه ریزی نام گذاری شده اگر چه در تقویم جهانی ۲۰ اکتبر مقارن ۲۸ مهر ، روز جهانی آمار است.

برچسب‌ها