خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: یکهزار و ۱۰۱ میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی امسال برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا شیرزاد نجفی روز یکشنبه در نشست شورای معاونین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اظهار کرد: پروژه های آبخیزداری در قالب عملیات های مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی صورت می‌گیرد و نقش مهم و تاثیرگذاری در کنترل فرسایش خاک، ذخیره نزولات آسمانی، تقویت آب های سطحی و زیرزمینی، کنترل سیلاب ها و مقابله با خشکسالی دارد.

وی گفت: پروژه های آبخیزداری برای لرستان مهم و ضروری است چراکه تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین و کمبود آب در آینده یکی از چالش‌های اساسی استان خواهد بود.

وی بیان کرد: اکنون فرسایش خاک در کشور ۱۶.۷ تن در هکتار و در لرستان به علت کوهستانی بودن، توپوگرافی، شیب بالا و سازندهای حساس به فرسایش، در برخی از نقاط مانند کوهدشت و پلدختر ۲ برابر میانگین کشوری گزارش شده است.

نجفی گفت: در حال حاضر فرسایش خاک، فرونشست، زمین لغزش، خشکسالی، کمبود و افت آب چاه های عمیق در حال گسترش است که با اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار، ۵۳۰ متر مکعب آب ذخیره می شود و بین ۲ تا ۹ تن در هکتار کنترل فرسایش خاک صورت می گیرد.

وی افزود:پیشنهاد می‌شود تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها، ادارات و سازمان ها که به صورت غیر متعارف از منابع آبی استفاده می کنند درصدی از اعتبارات خود را جهت تولید آب و اجرای عملیات آبخیزداری در نظر بگیرند در غیر اینصورت دیری نخواهد پایید که دچار تنش آبی شدید در استان خواهیم شد.