کرمانشاه- ایرنا - اولین روز رقابت برگزیدگان مرحله استانی جشنواره دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» استان کرمانشاه با حضور ۱۱ قصه گوی برگزیده بخش صحنه‌ای روز یکشنبه در سرسرای کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش ایرنا؛ این جشنواره به مدت دو روز به صورت استانی برگزار می شود و منتخبان هر استان به مسابقات سراسری راه پیدا می کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در این جشنواره گفت: جشنواره قصه گویی نهال امید یکی از اتفاقات بزرگی است که به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور با شعار «قصه خوب، نسل خوب» برگزار شده تا کتابداران با پیدا کردن مهارتهای قصه‌گویی بتوانند خدمات متنوع تری به جامعه هدف خود که کودکان و نوجوانان هستند ارائه دهند.

معصومه حسنی خونسار افزود: کتابخانه های عمومی یکی از بهترین گزینه ها برای پرکردن هدفمند اوقات فراغت افراد بویژه کودکان است که در این راه قصه گویی به دلیل همخوانی با سرشت انسان نقش بسزایی در برنامه های اوقات فراغت کودکان دارد.

وی اضافه کرد: در دومین دوسالانه جشنواره ملی قصه‌گویی «نهال امید» پس از بررسی و پایش ۲۷۱ اثر از سراسر استان، با رقابت ۱۱ قصه‌گو، در بخش صحنه ای، اجرای قصه گویی برگزار شد که امیدوارم با اجرای مناسب شرکت کنندگان استان را در مرحله نهایی کشوری ببینیم.

گفتنی است؛ فریبرز لرستانی، داور این جشنواره؛ شاعر و نویسنده کودکان، متخلص به آشنا، مدرس هنر کودکان و دارای ۸۰ عنوان کتاب در زمینه شعر قصه و داستانک است.

نوشین نوری، داور بعدی این جشنواره نویسنده بیش از ۷۰ عنوان کتاب در زمینه کودک و نوجوان به صورت شعر و داستان است، که بیش از ۵۰۰ موسیقی کودک و بزرگسال از اشعار وی ساخته شده است که در برنامه های کودک، اجتماعی و موسیقی صدا و سیما از آن استفاده می شود.

رضا عاطفیان، داور بعدی این جشنواره، مجری صدا و سیمای کرمانشاه، مسئول خانه مجریان و گویندگان حوزه هنری، مدرس معاونت آموزش صدا وسیما می باشد که مسئولیت داوری و انتخاب برگزیدگان دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی استان کرمانشاه را بر عهده داشتند.

در ادامه فریبرز لرستانی داور این جشنواره در خصوص اهمیت قصه گویی برای کودکان گفت: در کشورهای پیشرفته حتی برای جنین هم قصه می گویند، و پس از دنیا آمدن قصه های محلی آغاز می شود تا کودک با اصوات و موسیقی کلمات آشنایی پیدا کند.

وی افزود: چند مسئله مهم در قصه گویی داریم؛ اول ارتباط عاطفی با کودک هست سپس رشد گویایی کودک هست که با کلمات مناسب آشنا می شود و قدرت تمرکز و هنر گوش دادن است، همچنین مورد بعدی فکر کردن هست و این مساله در رشد فکری کودک بسیار مهم است و مساله بعد مشارکت کردن اجتماعی است که کودک در قصه گویی مشارکت را با مخاطب و طرف مقابل یاد می‌گیرد.               

نوشین نوری، داور این جشنواره نیز در خصوص خلاقیت و ارتباط گیری بین قصه گو و کودکان گفت: کودکان زمانی قصه را گوش می دهند که ارتباط بین قصه گو و کودک برقرار شود و طوری اجرا کند که مخاطب لذت ببرد.

وی افزود: قصه گو باید خودش از داستای که بیان می کند لذت ببرد که این قطعا برای مخاطب هم لذت بخش است.

رضا عاطفیان، داور این جشنواره نیز در خصوص اجرای قصه گوها در اولین روز از این جشنواره گفت: در اجرای قصه گویی لحن و نحوه اجرا مهم است که یک قصه گو چگونه همراه با لحن مناسب و اجرای درست بر شنونده تاثیر گذار باشد و پیام قصه گویی خود را به مخاطب در هر گروه سنی برساند.

در اولین روز از این جشنواره مریم محمدی، با قصه آرزوی یک قول؛ فرشته پاشایی، قصه آرزوی مورچه؛ تهمینه مأوائیان، قصه آدم کوچولوی گرد؛ آرزو قنبری، قصه آن بالا این پایین؛ یاسین صالح زاده قصه کبوتر و شکارچی؛ نیوشا مرادی، قصه زال و رودابه؛ نسرین عبدلی، قصه کرم کوچولو و آرزوی بزرگش؛ زهره نوری، قصه آینه جادویی؛ طیبه شاه محمودی، با قصه تخم سیاه خوش شانس؛ سعدیه محمدی، قصه ماهی قرمز و سودابه محمودی، قصه خانم کوچولوی خنده دار را اجرا کردند.