اراک - ایرنا - معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: الکترونیکی شدن تمام فعالیت‌های ثبت احوال در دستور کار است و این توانمندی در این سازمان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، « هاشم کارگر» روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی در اراک، افزود: بهبود فرآیندها در بخش‌های مختلف این سازمان نیز با جدیدت دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: ثبت احوال در هویت بخشی ملی به آحاد جامعه نقش موثری دارد و از کهن‌ترین نظامات اداری شکل گرفته در کشور است که بیش از یک قرن عمر دارد و تاکنون به وظایف خود به خوبی عمل کرده است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در ایام بحران کرونا بسیاری از کارکنان این سازمان داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی در آرامستان‌های کشور برای خدمت‌رسانی به مردم حضور یافتند و هشت نفر از همکاران سازمان ثبت احوال کشور در ایام کرونا جان خود را از دست دادند که هفت نفر از آنها در محل کار، دچار این بیماری شدند و فوت کردند.

کارگر عنوان کرد: در ایام اربعین امسال ثبت احوال کشور کار سختی برعهده داشت و برخی ادارات تا نیمه شب داوطلبانه برای کمک به زائران حسینی بدون هیچ نگاه مالی خدمات لازم را ارائه دادند که این نگاه بسیار ارزشمند است.

معاون وزیر کشور اضافه کرد: داشته‌های ارزشمندی در ثبت احوال وجود دارد و این سازمان به معنای واقعی مردمی است.

کارگر بیان کرد: هویت ملی در همه کشورها مهم و بدون تعارف است و قوانین سخت گیرانه ای در این خصوص وجود دارد، چرا که بی‌توجهی در این راستا می‌تواند تبعات سنگینی داشته باشد.

وی عنوان کرد: باید مراقبت‌های لازم در خصوص قوانین هویتی صورت گیرد، به طور مثال قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی با مشکلات زیادی همراه است و این قانون در دولت سیزدهم در حال بررسی است.

رئیس ثبت احوال کشور با بیان اینکه ثبت تمام وقایع حیاتی باید در سازمان ثبت احوال انجام شود، گفت: مخاطب فعلی سازمان ثبت احوال تغییر کرده و مخاطب یکصد سال پیش نیست چراکه سرعت انتقال اطلاعات زیاد شده و اطلاعات در دسترس بوده و نگاه افراد به موضوعات متفاوت است و ما نیز باید تغییر کنیم.

کارگر تصریح کرد: با توجه به دانشی که مخاطب و متقاضی دارد از سازمان انتظار خدمات غنی و باکیفیت تر دارد و این مهم باید مورد توجه سازمان باشد، در همین راستا طی این سالها باید تغییراتی در نوع ارائه خدمات و چگونگی خدمات داده می شد که لازمه آن برخورداری سازمان ثبت احوال از بانک های اطلاعاتی قوی تر است. باید به سمتی حرت کرد که بانک های اطلاعاتی سازمان، اطلاعات متنوع تر و بیشتری داشته باشند و تنها به آمار ۴ واقعه حیاتی بسنده نکنند.

وی با تاکید بر اینکه ثبت احوال باید به یک سازمان مجازی تبدیل شود، گفت: این سازمان باید به سمت هوشمند شدن و ارائه خدمات تمام الکترونیک حرکت کند و توانایی تحقق این مهم در سازمان وجود دارد. بهبود فرایندها و اصلاح امور باید در سازمان مدنظر باشد.

رئیس ثبت احوال کشور افزود: این سازمان نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ عضو متخصص دارد و با خود عهد کرده ایم مدیران ثبت احوال در استان ها از بدنه سازمان ثبت احوال انتخاب شوند و انجام این مهم برنامه ریزی شده است.

کارگر افزود: نظام هویتی در هیج جای دنیا قابل تعارف نیست و پاسداری از هویت ملی با ابزارهای گوناگون وظیفه و رسالت اصلی سازمان ثبت احوال است.

وی اظهار داشت: مخاطب و مشتریان فعلی سازمان ثبت احوال کشور نسبت به ۱۰۰ سال و حتی ۵۰ سال گذشته تغییر کرده زیرا انتقال اطلاعات در هر لحظه در حال افزایش است و نگاه افراد به موضوعات متفاوت است.

معاون وزیر کشور ادامه داد: نباید برای ارائه یک خدمت، مردم و یا حتی دستگاه‌های مختلف کلافه شوند و این مهم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

توجه به هویت فرهنگی امری ضروری است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی هم در این آیین گفت: هویت ملی و فرهنگی از اهمیت ویژه برخوردار است، از هویت فرهنگی چند سالی است که غافل شده‌ایم و همه ما به ایرانی بودن خود افتخار می کنیم اما اسلام به ما هویت داده و باید افتخار کنیم.

سید « مجتبی آل یاسین» افزود: سه ماموریت ثبت وقایع حیاتی، اتقان اسناد هویتی، تولید انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی بر عهده ثبت احوال است و باید تمام تلاش‌ها برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به مردم بکار گرفته شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی ادامه داد: یکی از سیاست های دولت مردمی آن است که تا آنجا که امکان دارد، مدیران از داخل مجموعه و یا بومی باشند زیرا شناختی که از استان خود دارند بیشتر به رسیدن به اهداف کمک می‌کند.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی نیز گفت: ثبت احوال نقش مهمی در تنظیم امور زندگی افراد و جامعه دارد، و باید در این راستا برنامه‌ریزی‌های مدونی تدوین شود.

«عبدالرضا کریمی»، تکریم ارباب رجوع و ایجاد انگیزه و خودباوری بین کارکنان را از اهداف مهم در استان عنوان کرد و افزود: پایگاه ثبت احوال کشور تنها مرجع معتبر و قابل اتکا در کشور است که آمارها در این بانک اطلاعاتی نگهداری می شود. 

وی بیان کرد: نظارت، بازرسی و رعایت قوانین و مقررات در فضای سالم، در این استان با جدیت دنیال می شود.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی ادامه داد: در اداره کل ثبت احوال این استان حدود ۲۰۳ پست سازمانی وجود دارد که ۵۰ درصد پست‌ها بلاتصدی است و باید از ظرفیت بخش خصوصی به‌ویژه دفاتر پیشخوان بهره‌گیری شود.

در پایان این آیین « عبدالرضا کریمی» به عنوان مدیرکل جدید ثبت احوال استان مرکزی معرفی و از خدمات « علیرضا قبادی» مدیرکل سابق این نهاد تقدیر شد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.