تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹

شهرری - ایرنا - مدرسه فرسوده روستای کلین بخش فشافویه شهرستان ری که در آستانه تخریب و ریزش بود، نوسازی می‌شود تا فضایی ایمن و سقفی مناسب برای آموزش دانش آموزان این روستا فراهم سازد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرداد ماه امسال فرماندار شهرستان ری در قالب اتوبوس خدمت، راهی بخش حسن آباد فشافویه شد، بخشی که به غیر از حوزه صنعت، در دیگر حوزه ها، از محرومیت های قبل توجهی رنج می برد.

حمید زمانی فرماندار ویژه شهرستان ری، در این سفر یک روزه، سری به روستاهای مختلف این بخش زد اما در مسیر وارد روستایی شد که در برنامه کاری وی قرار نداشت اما حضور و انتظار مردم، برنامه ریزی انجام شده را غافلگیر کرد.

مردم روستای کلین، با پذیرایی منتظر ورود فرماندار و هیات همراه بودند تا یکی از قدیمی ترین و نگران کننده ترین مشکلات خود را مطرح سازند، کمبود یا نبود مدرسه ای مناسب برای آموزش دانش آموزان.

اهالی روستای کلین که نگران حضور دانش آموزان خود با بازگشایی مجدد مدارس در سال تحصیلی جدید بودند، دانش آموزانی که در دو سال گذشته به سبب شیوع کرونا در فضای مجازی آموزش دیده بودند، حالا باید وارد مدرسه ای می شدند که متروکه و در حال تخریب بود.

وضعیت مدرسه ۳۵ ساله روستای کلین برای مردم آنچنان نگران کننده بود که مانع از عبور فرماندار شهرستان ری شدند تا مسئله را با وی در میان بگذارند و خواستار اقدامی برای اصلاح و بهبود این فضای آموزشی شوند.

روستای کلین با بیش از یکهزار خانوار، فاقد مدرسه ای مناسب برای حضور دانش آموزان بود، با این حال با بازگشایی مدارس، ۶۵ دانش آموزان این روستا در نهایت سال تحصیلی جدید را در چنین فضایی آغاز کردند.

مدرسه روستای کلین اگرچه به نظر در فضای وسیعی قرار داشت، اما از نظر ظاهر بیشتر شبیه مخروبه بود، شیشه هاش شکسته، دیوارهایی با ترک های بزرگ و چشم گیر، در و نرده های زنگ زده، سقف داخلی با ریختگی گچ، حیاطی پر از گیاهان هرز و فضایی بدون حتی زیر ساخت های مناسب مانند آب، برق، سرویس های بهداشتی مناسب و سیستم گرمایشی و سرمایشی.

پشیمانی خیر مدرسه ساز

اهالی روستای کلین این مساله را مطرح کردند که ۲ سال قبل، خیری حاضر به بازسازی و مناسب سازی این مدرسه شده است، اما به سبب سختگیری های اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس این خیر از تصمیم خود پشیمان شده بود.

خانواده های کلینی با توصیف وضعیت سازه مدرسه روستا، از نگرانی خود برای حضور دانش آموزان گفتند و تصمیم خیری که بنا بود به این نگرانی ها پایان دهد، اما پیچ و خم اداری و شرایط سخت تعیین شده از سوی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس، چه موانعی پیش پای خیر مدرسه ساز گذاشت تا وی از تصمیم خود پشیمان شود.

فرماندار ویژه شهرستان ری در شهریور امسال و در آستانه بازگشایی مدارس، بار دیگر سری به مدرسه روستای کلین زد و در کنار اهدای برخی تجهیزات مدارس، از نبود همکاری مناسب میان خیران و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس گلایه کرد.

بازدید دوم پیگیری های جدی برای مناسب سازی مدرسه روستای کلین را در پی داشت.

تفاهم نامه ای برای مدرسه روستای کلین

مدرسه ۶ کلاسه روستای کلین با ۶۵ دانش آموز طبق تفاهم نامه ای که روز دوشنبه میان فرمانداری شهرستان ری، خیر مدرسه ساز و نمایندگان اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس منعقد شد، از فردا سوم مهر تخریب و بار دیگر احداث می شود.

نشستی روز دوشنبه به همین منظور در فرمانداری برگزار شد که طی آن تفاهم نامه ای میان این سه بخش امضا شد تا دانش آموزان به طور موقت برای ادامه حضور در مدرسه راهی کلاس های درس روستای خانلق در نزدیکی کلین شوند و خیر مدرسه ساز، بر اساس استانداردهای تعریف شده اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، از فردا عملیات اجرایی این مدرسه را آغاز کند.

حمید زمانی فرماندار ویژه شهرستان ری در همین نشست علاوه بر اشاره به بازدیدهای دو باره انجام شده از این مدرسه، به نبود شرایط مناسب حضور دانش آموزان در تعدادی از مدارس این شهرستان اشاره کرد و خواستار ورود جدی اداره کل نوسازی برای بهبود این فضاهای آموزشی شد.

وی با بیان اینکه در بخش نوسازی مدارس شهرستان ری مشکل داریم، خواستار تسهیل شرایط برای ورود خیران مدرسه ساز شد.

زمانی افزود: تمام توانم را برای جلب مشارکت خیران برای ساخت مدرسه به کار می گیرم اما به جد خواستار تسهیل و مساعدت اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان هستیم تا بتوان به دنبال این وضعیت، هر سال شاهد بهره برداری از مدارس جدید در این شهرستان بود.

فرماندار ویژه شهرستان ری تاکید کرد: قشنگ ترین کار، ساخت مدرسه برای دانش آموزانی است که با حداقل ترین امکانات به تحصیل ادامه می دهند و آینده ساز این کشور هستند.

امنیت دانش آموزان در مدارس خط قرمز سازمان نوسازی مدارس

احمد حبیبی معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان تهران نیز در این نشست گفت: ما مشکلی در زمینه مشارکت با خیران برای ساخت مدارس نداریم، اما باید نظارت عالیه ما برای پروژه ها وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: نمی توانیم بر روی ایمنی و امنیت دانش آموزان سهل انگاری کنیم، ایمنی آنان در برابر تمامی حوادث به خصوص زلزله خط قرمز ما است و تا این مسئله تضمین نشود، اجازه بهره برداری از پروژه صادر نمی شود.

حبیبی اظهار داشت: با تمهیدات انجام شده، از فردا دانش آموزان روستای کلین به مدرسه روستای مجاور خانلق منتقل می شوند تا عملیات اجرایی ساخت مدرسه جدید آغاز شود.

روستای کلین در بخش حسن آباد فشافویه شهرستان ری قرار دارد و یکی از روستاهای محروم، با حضور اتباع و پر جمعیت این شهرستان به شمار می آید.