علی خیرالدین روز دوشنبه در جمع رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در نتیجه این امر، فرایند صحیح تولید محصول در شرکتهای فناور و ارائه آن بهعنوان یک محصول به بازار طی نمیشود.
وی بر ضرورت تبدیل علم به فناوری و محصول تجاری و همچنین استفاده از ظرفیت دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری تاکید کرد و گفت: به رغم اینکه پایاننامهها و رسالههای خوبی در موضوع تبدیل دانش به محصول تجاری در دانشگاهها نوشته شده است، اما به نتجه رسیدن آنها نیازمند اهتمام بیشتر است.
وی با تشریح برخی از برنامههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای جبران عقب ماندگیهای موجود در بخش فناوری خاطرشان کرد: اجرای طرح "دستیار فناوری" ویژه دانشجویان، پرداخت حقوق به دانشجویان حاضر در شرکتهای دانشبنیان و پارکهای علم و فناوری، تکمیل زیست بوم فناوری کشور با ایجاد پردیسهای علم و فناوری با مشارکت دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری و اعطاء گرنت پژوهشی و ۱۰ پایه تشویقی به اعضای هیات علمی برای انجام فعالیتهای فناورانه مانند تاسیس شرکتهای دانشبنیان و حل مشکلات جامعه، از مهمترین برنامههای این معاونت محسوب میشود که تحقق این برنامهها تنها با تلاش و برنامهریزی بیشتر دانشگاهها امکان پذیر خواهد بود.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: با توجه به ظرفیت های متعدد استان آذربایجان شرقی پردیس کشاورزی استان با مشارکت دانشگاه تبریز، پارک علم و فناوری و سازمان جهاد کشاورزی استان در آیندهای نزدیک افتتاح می شود، سایر دانشگاهها نیز میتوانند در طرحهایی از این قبیل مشارکت داشته باشند.
صفر نصرالهزاده رئیس دانشگاه تبریز نیز در این جلسه ضمن تاکید بر ضرورت تبدیل علم به فناوری، تعامل و همکاری دانشگاهها و پارک علم و فناوری را جهت تکمیل زیست بوم فناورانه و پیشبرد اهداف وزارت علوم خواستار شد.
در ادامه این جلسه تعدادی از روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان آذربایجان شرقی ضمن ارائه گزارش عملکرد و فعالیتهای فناورانه مراکز رشد مستقر در هر دانشگاه، برخی از مشکلات دانشگاههای استان را بیان کردند.
عدم توجه به دانشگاههای مهارت محور و اشتغال آفرین بهدلیل ماهیت فعالیت عملی اساتید و نداشتن برون داد مقاله، ضرورت تمرکز بیشتر به دانشگاههای شهرستانها با در نظر گرفتن آمایش سرزمینی و ظرفیت های موجود در آنها، رفع موانع قانونی ایجاد پردیس توسط مراکز رشد و توجه بیشتر به مشکلات مالی مراکز رشد، ضرورت تسهیل فرآیند کسب مجوز تولید انبوه محصولات، توجه به امور معیشتی پژوهشگران، درخواست مجوز تبدیل دانشگاههای فنیوحرفهای به پارک علم و فناوری از جمله مواردی بود که در این نشست مطرح شد.