شیراز - ایرنا - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه تمام معادلات و تعاملات تجاری کشور نیاز به حضور توانمند وزیر صمت در این عرصه دارد، گفت: در حال حاضر کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است و نباید با طرح استیضاح وزیر صمت، مشکل دیگری در بخش بازرگانی ایجاد کنیم.

غلامحسین شعرا سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: ما پیش از آنکه به مسئله استیضاح بپردازیم باید این پرسش را مورد بررسی قرار دهیم که چه انتظاراتی از وزیر داشتیم و وزیر به چه انتظارات ما عمل نکرد؟ 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: باید به دنبال پاسخی برای این پرسش باشیم که از ادغام دو وزراتخانه کاربردی و حیاتی بازرگانی و صنعت و معدن خواستار چه دستاوردی بودیم تا بتوانیم این دستاورد را مبنای ارزیابی و قضاوت قرار دهیم و بگوییم وزیر در انجام آن کوتاهی یا تعلل کرده است؟

شعرا، وزارت بازرگانی را یک وزارت مصرف کننده و وزارت صنعت را یک وزارت تولیدکننده دانست و افزود: از لحظه این ادغام تاکنون هیچ وزیری نتوانسته ما را به اهدافی که در این اقدام به دنبال آن بودیم برساند؛ اصل ادغام اصل اشتباهی بود چراکه ما نمی‌توانیم هم تولید کننده و هم مصرف کننده را روی یک میز قرار دهیم و انتظار داشته باشیم یک نفر به عنوان وزیر هم به تولیدکننده و هم به مصرف‌کننده توجه و مشکلات هر دو حوزه را مدیریت کند؛ بخش بازرگانی و صمت باید با دو دیدگاه مورد ارزیابی قرار بگیرند.

وی بیان داشت: شاید از بُعد وزارت صنعت و معدن، استیضاح وزیر، تصمیم مناسبی باشد اما از بعد بازرگانی اصلا زمان مناسبی برای استیضاح وزیر نیست.

شعرا با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام معادلات و تعاملات تجاری خارجی ما نیاز به حضور توانمند وزیر در این عرصه دارد، گفت: حل مشکلات بازرگانان و تامین کنندگان مواد اولیه و امضای خریدهای ۱۰ هزار تنی در بحث تأمین مواد اولیه کشور توسط وزیر صمت صورت می‌گیرد و در شرایط کنونی که کشور با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند نباید نسبت به استیضاح وزیر اقدام شود.

وی با بیان اینکه در شرایط حساس کنونی کشور نباید به سمت استیضاح برویم، گفت: هم‌اکنون که کشور دچار التهاب است ما نباید با دست خودمان التهاب دیگری در صنعت حمل و نقل و تأمین مواد اولیه ایجاد کنیم. 

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه با استیضاح وزیر بخش بازرگانی آسیب بسیاری می‌بیند، یادآور شد: از وزیری که تنها یک سال از دوران فعالیتش در این وزارتخانه می‌گذرد چه انتظاری می‌توان داشت؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اظهار کرد: امروز به اندازه کافی آشفته‌گی اقتصادی در کشور وجود دارد و نباید با طرح استیضاح وزیر آشفته‌گی دیگری در بخش بازرگانی که افراد فعال در آن تأمین‌کنندگان اصلی مواد مصرفی جامعه هستند ایجاد کنیم.

سید رضا فاطمی امین (متولد ۱۳۵۳ در شاهرود) وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم است. او دارای مدرک مهندسی الکترونیک، مهندسی سامانه‌های اقتصادی و اجتماعی و دکترای تخصصی مدیریت راهبردی دانش (در مرحله اخذ دانشنامه) است. 

جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی دولت و مجلس روز سه شنبه ۱۰ آبان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، هیات رئیسه مجلس چهارشنبه ۲۷ مهر اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح فاطمی امین در تاریخ ۱۰ مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، بدین وسیله استیضاح آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می شود.

مطابق با ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت ۱۰ روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.