تهران - ایرنا - پژوهش‌های محققان گویای این است که بازی‌های ویدیویی احتمالاً با برخی فواید شناختی همراه است و فعالیت مغزی کودکان را افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه سایِنس اَلِرت (Science Alert)، والدین معمولاً درخصوص تأثیرات مضر بازی‌های ویدیویی بر فرزندانشان نگران‌اند. این تأثیرات شامل از دست‌دادن سلامت روانی، دچار شدن به مشکلات اجتماعی و ورزش‌نکردن است؛ اما حاصل پژوهش گسترده جدید محققان حاکی از این است که این سرگرمی محبوب احتمالاً با برخی فواید شناختی همراه است.

بَدِر چارانی (Bader Chaarani)، از پژوهشگران دانشگاه وِرمونت آمریکا، گفت که به دلیل علاقه به بازی‌های ویدیویی و داشتن تخصص در تصویربرداری عصبی به سوی تحقیق در این زمینه کشیده شده است. چارانی و همکارانش برای پژوهش جدید، داده‌های پژوهش رشد شناختی مغز نوجوانان (بزرگ‌ترین پژوهش طولانی‌مدت رشد مغز و سلامت کودک در آمریکا) را تجزیه‌وتحلیل کردند.

آن‌ها پاسخ‌های نظرسنجی، نتایج آزمون‌های شناختی و تصاویر مغزی حدود ۲ هزار کودک ۹ و ۱۰ساله را بررسی کردند. این کودکان به دو گروه تقسیم شدند: آن‌هایی که هرگز بازی ویدثویی انجام نداده‌ بودند و آن‌هایی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی می‌کردند.

تکانه‌ها و حافظه

هر گروه با انجام دو کار ارزیابی شد.

کار اول: به بچه‌ها فلش‌هایی نشان داده می‌شد که به سمت چپ یا راست اشاره می‌کردند و از آن‌ها خواسته ‌شد تا با دیدن فلش‌ها با سرعت هرچه بیشتر دکمه چپ یا راست را فشار دهند. همچنین به آن‌ها گفته شد که در صورت مشاهده سیگنال «ایست» دکمه‌ای را فشار ندهند تا محققان بتوانند اندازه‌گیری کنند که آن‌ها چقدر می‌توانند تکانه‌های خود را کنترل کنند.

کار دوم: تصاویر چهره عده‌ای از افراد در دو مرحله به بچه‌ها نشان داده شد. سپس از آن‌ها پرسیده شد که آیا تصاویر مرحله دوم با تصاویر مرحله اول مطابقت دارد یا خیر. پژوهشگران قصد داشتند با این کار حافظه فعال بچه‌ها را بسنجند.

تیم پژوهشی پس از استفاده از روش‌های آماری برای کنترل متغیرهایی که می‌توانند نتایج را منحرف کنند، از جمله درآمد والدین، ضریب هوشی و علایم سلامت روان، دریافتند که بچه‌هایی که بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند در هر دو کار به طور مداوم بهتر عمل می‌کنند.

هنگامی که بچه‌ها مشغول آزمایش‌ها بودند، مغز آن‌ها با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) اسکن شد. نواحی مرتبط با توجه و حافظه در مغز بچه‌هایی که بازی ویدیویی انجام می‌دادند، فعالیت بیشتری نشان داد.

محققان به این نتیجه رسیدند که بازی‌های ویدیویی احتمالاً یک تجربه آموزشی شناختی با اثرات عصبی شناختی قابل اندازه‌گیری را ارایه می‌دهند.

چارانی گفت: در حال حاضر نمی دانیم آیا عملکرد شناختی بهتر باعث بازی بیشتر می‌شود یا نتیجه آن است. این تیم پژوهشی امیدوار است با ادامه مطالعه و بررسی مجدد همان کودکان در سنین بالاتر، پاسخ روشن‌تری بیابد.

او تأکید کرد که استفاده بیش از حد از صفحه نمایش در کل برای سلامت روان و بدن مضر است.