به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت سیزدهم با شعاری که در ادامه نشان داد راهبرد حوزه فرهنگ و هنر است یعنی "عدالت فرهنگی" قدم به وادی فرهنگ و هنر گذاشت.
"هنر برای همه" یا "طرح آموزش رایگان هنر" یکی از طرحهایی است که دولت سیزدهم با هدف تحقق عدالت آموزشی و برخورداری فرزندان ایران اسلامی از امکان برابر در آموزش های فرهنگی و هنری و صیانت از هنرهای ملی، بومی و محلی کلید زده است.
این طرح در مرحله نخست از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و اکنون در تداوم اجرای آن، تشکیل قرارگاه محرومیت زدایی و دومین مرحله آموزش رایگان هنر در دستور کار قرار گرفته است.
امروز نشستی با حضور مسئولانی از دستگاههای فرهنگی و انجمنهای هنری به ریاست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد تا با هم اندیشی انجمنها و دستگاههایی که جامعه مخاطبشان هدف طرح هنر برای همه است، برای هر چه بهتر برپا شدن دوره دوم طرح تصمیمگیری شود.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامیاستان بوشهر اقدامی میمون در دل طرح هنر برای همه نهفته است؛ روزی بسیج همگانی برای کنترل فلج اطفال و رفع نیازهای زیستی مردم مطرح بود اما امروز در نظام اسلامی ایران شان و سطح زندگی مردم به اندازهای کمال یافته که این اهتمام برای دست یافتن همگانی به آموزش هنر شکل گرفته و این یک پیشرفت ملموس و قابل حس است.
عبدالرحیم افروغ ادامه داد: اگر قرار باشد در اقتصاد اتفاقی بیفتد باید این تحول ابتدا در فرهنگ و هنر رخ داده باشد و مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه احساس تکلیف و وظیفه میکند.
طرح آموزش رایگان هنر در نخستین گام آموزش رشتههای مختلف هنری به صورت رایگان با هدف کمک به رونق کسب و کارهای هنری و کشف استعدادهای هنری در مناطق محروم کشور را در دستور کار قرار داده است و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با درخواست همفکری از انجمنهای هنری، تاکید کرد: باید به این منظور ساختاری طراحی شود که خروجی آن آموزشهای با کیفیت و افزایش شناخت و مهارت مخاطبان باشد اما پرداختن به کیفیت نباید محدودیت را به دنبال داشته باشد .
او گفت: در دوره گذشته اجرای این طرح در بوشهر، کلاسهای آموزشی در ۹ رشته هنری برپا و در پایان ۱۴۲ گواهینامه صادر شد و امسال امکان ثبت نام در ۳۴ رشته هنری به صورت آنلاین و حضوری در این استان فراهم شده که قابل افزایش برای رشتههای بیشتری از هنرهای بومی است تا آیینها و سنت های هنری که در خطر فراموشی است باز به متن زندگی مردم آورده شود.
در ادامه این نشست ضمن اشاره به کم و کیف فراهم شدن امکان آموزش هنر برای همه بوشهریها، هر یک از هنرمندان و فعالان این حوزه دغدغهها و نظرات خود را مطرح کردند؛ در این میان آنچه رساتر از همه شنیده شد گزینش اساتید کارا و لزوم یک اطلاعرسانی قوی بود تا آموزشهای با کیفیت به دست آن کسانی برسد که بیش از همه از دریافت آن محروم بودهاند.
ظرفیتهای هنری سر به مهر بوشهر نیازمند شناسایی
محمدباقر کازرونی که قرار است از این پس در جایگاه دبیری قرارگاه محرومیتزدایی فرهنگ و هنر استان بوشهر نقش پررنگی را در اجرای طرح هنر برای همه ایفا کند گفت: در این قرارگاه آموزشهای هنری برای اقدام اصالت دارد و تلاش میکنیم تا هنر در راستای اهداف متعالی به کار گرفته شود.
او اضافه کرد: شناسایی ظرفیتهای حرفهای استان بوشهر در حوزه هنر از خواستههای این قرارگاه است؛ ظرفیتهای هنری روستاها و شهرهای کوچک ما ندیده گرفته شده است در حالی که ظرفیت بالایی دارد.
ادامه همین گفته را معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان بوشهر در این نشست دنبال کرد و گفت: در روستاهای این استان هم گرایش و هم استعدادهای هنری ارزشمندی وجود دارد اما تاکنون سازوکاری برای استعدادیابی و تقویت آن وجود نداشته است.
عبدالهی افزود: اجرای این طرح در دولت سیزدهم را به فال نیک میگیریم و امید است در هر گام مشکلات شناسایی و حل شود تا این طرح با قوت ادامه یابد.
گزارش حماسه حق پرست از دختر دانشآموز کلاس پنجم ساکن بندر دیر که در سنتور نوازی سوم کشور شد و گزارش علیرضا میرشکاری مدیر آموزشگاه آزاد تئاتر در بوشهر هم وجود این استعدادهای میدان نیافته در بوشهر را تایید میکرد.
میرشکاری بیان کرد: در مرحله پیش آموزش رایگان هنر ۲۰ هنرجو شرکت داشتند که ۱۶ جلسه سه ساعته تئوری و عملی را گذراندند و امروز ۸ نفر از این هنرجویان در حال آماده شدن برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر هستند.
دبیر انجمن هنرهای تجسمی استان بوشهر نیز هنگامی که فرصت صحبت کردن یافت، استعدادهای نهفته در دل روستاها را یادآورشد و با اشاره به دختر روستایی بوشهری و علاقمند به هنر نقاشی که تنها با آموزشهای پایه و مطالعه کتاب هایی که به او معرفی شد، موفق به کسب رتبه ۹ کنکور سراسری در رشته هنر شده بود، گفت: این استعدادها نباید نادیده گرفته شوند.
امرالله اسماعیلی ادامه داد: هنگامی که از طرح رایگان هنر برای همه مطلع شدم، بسیار علاقه مند هستم تا هر آنچه از دستم بر میآید برای اجرای بهتر آن انجام دهم.
او افزود: شناسایی هنرهای بومی تجسمی استان بوشهر باید در این طرح به طور ویژه دیده شود چرا که اگر موفق به جذب و آموزش و مهارت ۲ نفر در این رشته شویم سبب احیا و زنده سازی این میراثهای ارزشمند میشویم..
تمرکززدایی از مراکز شهرها لازمه آموزش استعدادهای بالقوه و محروم
میرشکاری از فعالان عرصه تئاتر که در دوره پیش آموزش رایگان هنر در استان بوشهر معلمی کرده است، یکی از آسیبهای این طرح را اینطور بیان کرد: در تقسیم بندی هنر سه رده مطرح است؛ هنر برای هنر، هنر برای هنرمند و هنر برای جامعه که اجرای طرح هنر برای همه، گونه سوم هدف قرار گرفته است؛ بنابراین باید ردههای میانی و پایین جامعه دیده شوند.
او اذعان کرد: اما در دوره قبل بسیاری از هنرجویان توان شرکت در اموزشگاههای آزاد مراکز شهرها را داشتند و برای آمدن به کلاس "از سانتافه خود پیاده میشدند" حال آنکه یکی از هنرجویان مستعد و کارا از شهر کاکی دشتی به دلیل هزینه و دشواریهای رفت و آمد نتوانست آموزش خود را ادامه دهد.
میرشکاری معتقد است که باید در این دوره ضمن اطلاعرسانی کافی برای شرکت همه علاقمندان، در برگزاری کلاسها، تمرکز از مراکز شهرستانها برداشته شود.
اخلاق هنری و شرح درس مشخص لازمه آموزشهای هنر برای همه
مدیرعامل آموزشگاه سینمایی خانه هنر نیز که در آموزشهای این طرح عدالت محور شرکت داشته، به آسیبشناسی اجرای طرح و ضرورتهایی پرداخت که باید به آن توجه شود.
شیما جوادپور که یاد شهید آوینی را در این جمع هنری زنده کرد، با اشاره به سخنانی از این شهید خوش قلم، بیان کرد: در انتخاب مدرس باید دقت شود تا افرادی انتخاب شوند تا ضمن پرورش حرفهای هنرجویان بر اندیشه آنها اثر گذار باشند چرا که دیده میشود اخلاق گمشده برخی از کلاسهای آموزشی است و تنها به بیان نامهای "دهان پر کن" خارجی و ذکر خاطرات هنری میپردازند اما اصول اولیه این حرفه هم آموزش داده نمیشود.
او تاکید کرد: باید شرح درسهای مشخص برای آموزش های هنری تدارک دیده شود تا با انتخاب مدرسهای حرفهای و کار بلد پیگیری شود.
جوادپور بیان کرد: " من به عنوان یک معلم آگاهم که نقش مدرس در بالا بردن یا زمین زدن طرحی چنین مهم، تا چه اندازه است".
مدیر این آموزشگاه سینمایی در ادامه بیان کرد: هنر تئاتر باید دغدغهمند جامعه باشد در حالی که در بسیاری از آثار تولید شده و حتی آموزشها این مهم دیده نمیشود.
آموزش انلاین و حضوری ۳۷ رشته هنری در بوشهر
دوره پیش روی آموزش هنر برای همه تا ۱۰ آبان ماه از هنرجویان علاقمند ثبت نام میکند و متقاضیان می توانند با ثبت نام در سامانه دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری برای شرکت در رشتههای اعلام شده اعلام آمادگی کنند.
به گفته سرپرست معاونت هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این دوره قرار است آموزشهای هنری در رشتههای تصویر برداری، عکاسی دیجیتال، گریم، گویندگی، فن بیان، نمایشنامه نویسی، نستعلیق، نوازندگی ساز ایرانی و محلی، طراحی مد و لباس، مجسمه سازی، هنر معرقکاری، طراحی و ساخت عروسک، تصویرسازی، شعر و ترانه سرایی، تراش سنگهای زینتی، نقاشی خط، طراحی عمومی، نقاشی با پاستیل و مدادرنگی، آبرنگ و رنگ روغن و کاریکاتور به صورت حضوری به هنرجویان بوشهری ارائه شود.
معصومه عباسی اضافه کرد: علاوه بر اینها پویانمایی، تدوین فیلم، صفحه آرایی رایانهای، تذهیب وتشعیر، گرافیک بسته بندی و تبلیغاتی، نگارگری، داستان نویسی، ویراستاری، خبرنگاری، جلوههای ویژه رایانهای، تولید محتوای دیجیتال، اینفو گرافی، موشن گرافی و بازیهای رایانهای نیز رشتههایی هستند که به صورت آنلاین به علاقمندان بوشهری آموزش داده میشود.
او حصیر بافی، گبه بافی و گلیم بافی را هم از رشتههای بومی استان بوشهر در این دوره از آموزشهای هنر برای همه عنوان کرد.
آنطور که مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر قرارگاه محرومیت زدایی استان بوشهر گفتند، دولت سیزدهم در ارائه آموزش های رایگان هنری برای همه آماده همکاری با هنرمندان و استاندان انجمنهای هنری استان است و دستمزد آنها را پرداخت خواهد کرد.
طرح آموزش هنر در دو بخش شامل آموزش رشته های مختلف هنری و همچنین کمک به راه اندازی موسسات فرهنگی، هنری، کانون های فرهنگی، هنری مساجد، آموزشگاه های هنری و هنرستان های هنرهای زیبا در مناطق محروم و مرزی انجام خواهد شد.
نصر الله احمدی، کارشناس دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری هم در این نشست با ارائه فهرستی از شناسایی ۳۳ منطقه محروم در استان بوشهر خبر داد و گفت که اگرآموزشهای هنر برای همه در این محلهها صورت گیرد، این دفتر آماده است تا حمایت خوبی از این طرح داشته باشد.