بوشهر- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: صنعت دریایی از پیشرانان اقتصاد این استان است و ایجاد خوشه صنایع دریایی بسیاری از مشکلات و چالش‌های واحدهای شناورسازی را حل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی صفوی روز چهارشنبه در نشست با دبیر شورای عالی صنایع دریایی در موسسه کشتی سازی شهید محلاتی بوشهر بیان کرد: با توجه به فعالیت ۲۴ واحد شناورسازی در استان بوشهر، امکان رشد آن وجود دارد و مطالعاتی برای توسعه این صنعت با استفاده از مدل توسعه خوشه‌ای انجام شده است.

وی با اشاره به پیشینه موفق استفاده از این مدل برای توسعه بخش آبزیان و خرما در استان بوشهر تاکید کرد: پیاده سازی خوشه صنایع دریایی به طور جدی پیگیری می‌شود تا با هزینه‌ای کم بخوبی این بخش اقتصادی در این استان توسعه یابد.

صفوی توضیح داد: این مدل توسعه‌ای برای رشد صنایع دریایی، شبکه سازی، پیمانکارهای فرعی را شناسایی و تامین کنندگان را دنبال می‌کند و از طریق تعریف پروژه‌های مشترک باعث هم‌افزایی میان واحدهای فعال در این بخش می‌شود.

وی در ارتباط با هم‌افزایی واحدهای فعال در صنایع دریایی استان بوشهر گفت: در بازدید پیشین از واحدهای شناورسازی صدرا و شهید محلاتی با توجه به امکانات این ۲ واحد، همکاری آنها و تعریف پروژه‌های مشترک پیشنهاد شده بود و در بازدید امروز گفته شد که این همکاری شکل گرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر ادامه داد: نگاه این اداره کل به توسعه صنعت شناورسازی ملی است و واحدهای تامین کننده تجهیزات که امکان فعالیت اقتصادی در این استان و تامین نیاز واحدهای بوشهر و استان‌های همجوار را داشته باشند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

صفوی بیان کرد: اعتباری که برای این بخش در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر مصوب شد می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و اگر سفارش به این سمت جذب و تقاضا تحریک شود، بخش زیادی از تامین مالی آنها خود به خود حل می‌شود زیرا عمده مشکلات صنایع دریایی این استان جذب سفارش است تا بتوانند با همه ظرفیت خود کار کنند.

وی افزود: به دنبال تامین بازار، این بخش توان ایجاد اشتغال بالایی دارد و واحدهای شهید محلاتی و صدرا به مانند دانشگاهی است که تاکنون نیروهای خوبی را تربیت و به دیگر بخش ها داده است.

صفوی عنوان کرد: توسعه صنایع دریایی به دیگر صنایع استان بوشهر مانند تابلوسازی و قطعه سازان نیز تحرک می‌بخشد و در تامین نیازهای این بخش که در اختیار این استان باشد مانند زیرساخت های برق و گاز و اراضی این بخش را حمایت می‌کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: معرفی ظرفیت ها و توانمندی واحدهای شناورسازی در این استان افزایش اعتماد به نفس مردم را به دنبال دارد و معرفی و انعکاس این ظرفیت و توانمندی‌ها ضروری است چرا که اکنون بسیاری از افراد گمان می‌کنند واحدهای تولید کننده تنها بخشی از ساخت یا تکمیل شناورها را انجام می‌دهند.