تهران - ایرنا - یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی با استفاده از داده‌های ماهواره چینی (تان ست) موفق شده است ردیابی دقیقی از منشاء انتشار گاز دی اکسید کربن ناشی از فعالیت صنعتی در شهرهای جهان را مشخص کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «سای تک دیلی»، یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی از طریق آنالیز اندازه‌گیری‌های ماموریت ماهواره «تان‌ست» و نیز ماموریت «کوپرنیک سنتینل-۵»، دی‌اکسید کربن ناشی از فعالیت‌های انسان را شناسایی کرده است.

این اولین تلاش برای استفاده از اندازه‌گیری‌های تان‌ست (TanSat) برای ردیابی دی‌اکسید کربن ناشی از فعالیت‌های انسان (anthropogenic) بوده است. یکی از مهم‌ترین معیارهای نظارت بر گازهای گلخانه‌ای در مقیاس جهانی ، اندازه‌گیری کمیت انتشاریافته گازهای ناشی از فعالیت بشر است.

دی اکسید کربن به علت تاثیر مهم آن بر گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی به عنوان مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای ناشی از فعالیت انسان شناخته می‌شود. به همین علت چندین ماموریت ماهواره‌ای در دهه گذشته به کار سنجش گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین اشتغال داشته‌اند.

شرکت کنندگان در کنفرانس آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ موافقت کردند که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند تا از افزایش بیشتر دمای زمین جلوگیری کنند.

این درحالی است که میزان این گازهای آلاینده به علت فعالیت‌های انسان مانند مصرف سوخت‌های فسیلی رو به افزایش است.

مشخص شده است که مناطق شهری منشاء انتشار بیش از ۷۰ درصد از انتشار جهانی دی‌اکسید کربن است اما با این حال سنجش دقیق میزان انتشار گازها از شهرهای مختلف جهان دشوار بوده است.

ماهواره «تان ست»‌ به عنوان اولین ماهوراه چینی نظارت بر دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۱۶ آغاز به کار کرد. تان تلفظ چینی کلمه کربن است. بهتازگی الگوریتم‌های‌ جدیدی به این ماهواره اضافه شده است که دقت اندازه‌گیری‌های آن را تا حد زیادی افزایش داده است.

این محققان با استفاده از دو مجموعه اندازه‌گیری‌های جمع‌آوری شده از بالای دو شهر تانگشان چین و توکیو ژاپن مطالعه خود را انجام دادند و این داده‌ها را با ماهواره کوپرنیک سنتینل-۵ مقایسه کردند.

این مطالعات موردی نشان داد که سنجش‌های ماهواره تان‌ست این توانایی را دارد که گونه‌های متفاوت را در زمینه انتشار گازهای آلاینده مشخص کند و به گفته محققان ، این گام مهمی در آنالیز داده‌های تان ست است.

این تیم تحقیقاتی قصد دارد در آینده مطالعات خود را گسترش دهد و در همین ارتباط نسل بعدی ماهواره‌های جهانی نظارت بر دی اکسید کربن چین در مرحله طراحی هستند.