سال تحصیلی جدید در شیراز با حضور ۹۴۱ هزار و ۲۰۴ دانشآموز در مقاطع مختلف تحصیلی آغاز شد و با وجود اینکه بیش از یک ماه از شروع سال تحصیلی میگذرد اما مشکل تردد دانشآموزان شیرازی که ناشی از کمبود سرویس مدرسه و تعیین نرخهای بالا از سوی رانندگان است همچنان پابرجاست و به یکی از دغدغه های والدین تبدیل شده است.
بحران کرونا عامل کمبود سرویس مدارس
محمد خلیل عسکری مدیرکل آموزش و پرورش فارس در گفتوگو با ایرنا بخش عمدهای از این مشکلات را به تعطیلی دوساله مدارس در دوران کرونا نسبت داد و گفت: در طول دو سالی که مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شد، بخشی از سرویسهای مدارس از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج شدند و رانندگان سرویسها به مشاغل دیگری روی آوردند. لذا با کمبود نیرو در این بخش مواجه شدیم و همین مسئله موجب شد که برخی مدارس با مشکل کمبود سرویس مدارس روبه رو شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش ادامه داد: پیگیری امور مربوط به سرویس مدارس توسط ادارهکل آموزش و پرورش و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری دنبال میشود که آموزش و پرورش اقدامات لازم را برای فعالیت سرویسها انجام داده است.
عسکری اضافه کرد: بخشی از این کار که به تعیین شرکتها و تأمین خودرو توسط شرکتها برمیگردد باید توسط حوزه حمل و نقل شهرداری پیگیری شود که بخش عمده آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵درصد از مشکل سرویس مدارس حل شده است، گفت: البته رانندگان نیز با نرخ کرایه سرویس مشکل داشتند که کارگروه مربوطه برای حل مشکل آنها قیمتها را افزایش داده است.
افزایش حجم ترافیک و ایجاد گرههای ترافیکی در خیابانهای شهر
ترافیک سرسامآور در خیابانها و میادین شهر در زمان رفت و آمد دانشآموزان نیز از چالشهای فراروی شهروندان شیرازی است که در شرایط کنونی به دلیل کمبود سرویس مدارس ایجاد شده است. افزایش حجم ترافیک و ایجاد گرههای ترافیکی در میادین و خیابانهای اصلی شهر موجب خلل در تردد خودروهای شخصی، عبور و مرور شهروندان و حتی مأموریتهای ضروری ماشینهای امدادی شده و به معضل آلودگی هوا در ساعات اوج صبح و ظهر دامن زده است.
هادی شهدوست شیرازی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در این باره اظهار کرد: برای کمک به حل مشکل ترافیک، در مواقعی که ترافیک بیشتر است، اتوبوسهای خالی را وارد خطوط میکنیم تا بتوانیم رفت و آمد و تخلیه دانشآموزان را سریعتر انجام دهیم؛ همچنین برخی از ناوگان خود را در صبح و ظهر و در زمان پیک افزایش دادهایم تا شرایط بهتری برای بهرهگیری از حمل و نقل عمومی فراهم شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در رابطه با اقدامات شهرداری در زمینه ساماندهی سرویس مدارس گفت: شهرداری بر اساس وظایفی که بر عهدهاش گذاشته شده از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به این قضیه ورود کرده و با وجود کملطفی برخی دستگاهها، وظایف خود را در این بخش به خوبی انجام داده است.
وی بیان کرد: شهرداری وظیفه تأیید صلاحیت شرکتهایی که این خدمات را ارائه میدهند و همچنین تصویب نرخ کرایه سرویس مدارس را در شورای اسلامی شهر داشته است که این اقدامات انجام شده است.
شیرازی به سیاستهای تشویقی برای ناوگان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: رانندگان تاکسی که حاضر به ارائه خدمات در سرویس مدارس باشند میتوانند از این سیاستهای تشویقی بهره ببرند.
عدم اجرای طرح آدرس
با وجود تدابیری که تاکنون برای حل مشکل کمبود سرویس در شیراز اخذ شده این مشکل همچنان به قوت خود باقیست؛ برخی از مسئولان معتقدند که عدم اجرای طرح آدرس در برخی از مدارس موجبات کمبود سرویس ایاب و ذهاب را فراهم کرده است و قرار نگرفتن منزل برخی دانشآموزان در محدوده آدرس مدرسه مشکلات فراوانی را برای این مدارس به وجود آورده است.
پیمان باباخانی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز بر این باور است که یکی از مهمترین مشکلاتی که موجب کمبود سرویس مدارس در شهر شیراز شده است عدم رعایت طرح آدرس است.
به گفته رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز تکلیف سرویس مدارس در ۹۰ درصد از مدارس که طرح آدرس در آنها رعایت شده، مشخص شده است اما مشکل کمبود سرویس در مدارس خاص از جمله مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی که با مشکل طرح آدرس روبه رو هستند هنوز هم وجود دارد.
باباخانی افزود: بیشترین مشکل در مدارس ناحیه یک و دو است، چراکه اکثر مدارس این نواحی، مدارس خاص مانند غیرانتفاعیها، شاهد و سمپاد هستند که طرح آدرس در آن رعایت نشده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه منازل برخی از دانشآموزان در مسیرهای تک آدرسه واقع شدهاند و رانندگان سرویس نمیتوانند به این دانشآموزان خدمات ارائه دهند. بسیاری از این مدارس خاص نیز در محدوده ترافیک قرار دارند؛ در واقع ارائه خدمات از سوی رانندگان سرویس به این مدارس هیچ توجیه اقتصادی برای آنها ندارد.
او با بیان اینکه دانش آموزان از نقاط مختلف شهر در مدرسه تیزهوشان تحصیل میکنند، گفت: البته در این مدارس هم مشکل ۷۰ درصد از دانشآموزان در زمینه سرویس برطرف شده و تنها ۳۰درصد از آنها با مشکل مواجه هستند.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز گفت: در حال حاضر شرایطی فراهم کردهایم تا بتوانیم با اعطای یک جفت لاستیک رایگان به تاکسیهایی که وارد چرخه سرویس مدارس میشوند مشکل کمبود سرویس را حل کنیم. خوشبختانه بسیاری از رانندگان تاکسی از این سیاست تشویقی استقبال کردهاند و امیدواریم با چنین اقداماتی که صورت میگیرد بتوانیم مدارس خاص را نیز تحت پوشش قرار دهیم.
وی به کارگروه ماده ۱۸ اشاره کرد و گفت: سرویس مدارس یک آیین نامه اجرایی دارد که کارگروهی در این آییننامه اجرایی با عنوان کارگروه ماده ۱۸ تعریف شده است؛ آموزش و پرورش به عنوان رئیس و شهرداری دبیر این کارگروه است و وظایف هر نهاد در این کارگروه مشخص شده است.
باباخانی یادآور شد: در این آیین نامه اجرایی شهرداری موظف است که پروانه بهرهبرداری برای شرکتهایی که صلاحیت حمل و نقل دارند صادر و بر کار این شرکتها نظارت کند. همچنین ثبتنام و صدور کارت صلاحیت رانندگان مدارس از دیگر وظایف شهرداری محسوب میشود.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش نیز به عنوان کارفرما با شرکتهایی که پیمانکار هستند قرارداد میبندد و تضامینی هم بابت حسن انجام کار از این شرکتها دریافت میکند.
باباخانی افزود: شرکتها مسئولیت تأمین سرویس را دارند و آموزش و پرورش هم بر اساس قراردادی که با این شرکتها میبندد مبلغی را که بابت کرایه سرویس مدارس از والدین دانشآموزان دریافت میکند به شرکتها پرداخت میکند.
وی عنوان کرد: با توجه به وظیفهای که بر عهده ما گذاشته شده ثبتنام رانندگان را از خردادماه آغاز کردیم اما به دلیل اینکه نرخنامه مصوب نشده بود استقبال کم بود تا اینکه مشکل نرخنامه در هفته دوم مهرماه حل شد و رانندگان ثبتنام را آغاز کردند؛ آنها در حال حاضر هم مشغول پیگیری کارهای احراز هویتشان هستند.
باباخانی بیان داشت: بسیاری از رانندگان به دلیل شیوع کرونا و دو سال تعطیلی مدارس، شغل خود را تغییر داده بودند و جذب دوباره رانندگان کار مشکلی بود. اما هماکنون این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده و روند جذب رانندگان به سرعت در حال انجام است.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز اظهار داشت: شهرداری برای تسهیل و تسریع روند خدمات رسانی سرویس مدارس تمام قد پای کار بوده و وظایف خود را به نحو احسن انجام داده است.
کرونا حدود دو سال بر مدارس سایه افکند و تعطیلی بلند مدت این مراکز آموزشی و افت تحصیلی دانشآموزان را رقم زد، حالا با فراهم شدن شرایط آموزش حضوری و بازگشایی دوباره مدارس که والدین با چالشهای پساکرونایی رو به رو هستند، کمبود سرویس مدارس نباید به این دغدغهها دامن بزند. لذا شایسته است تدابیر اساسیتری در این خصوص اندیشیده شود.