آستارا- ایرنا- استاندار گیلان گفت: آستارا در بخش اقتصاد و تجارت برای استان یک دروازه مهم و استراتژیک است و از این جهت باید ظرفیت‌های این شهرستان را در بخش تجارت بالا ببریم، چراکه آینده کشور متکی به همین ظرفیت‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی عصر چهارشنبه در نشستی با بازرگانان آستارا اظهار کرد: در این راستا مساله راه‌آهن آستارا هم که برای آن چشم‌انداز سه ساله‌ای در نظر گرفته شده است، کارهای اصلی‌اش صورت گرفته و با دستور مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به‌زودی سرعت خواهد گرفت و از نظر دسترسی به کشورهای اوراسیا تحول ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: تا تحقق آن امر مهم در قسمت‌هایی که موانعی وجود دارد، باید رفع و تسهیل و تسریع در امور صادرات و تجارت انجام شود و مدیران باید آنچه که در این سوی مرز در حیطه اختیاراتشان است، انجام دهند.

استاندار گیلان بیان کرد: در فضای دنیای کنونی و شرایطی که وجود دارد، برخی چیزها ناخواسته است اما مواردی که در اختیار ماست، انجام می‌دهیم و در همین راستا هفته گذشته با وزیر امور خارجه نشستی برگزار شد و دستیار ویژه امیرعبداللهیان به گیلان سفر کرد؛ همچنین به صورت هفتگی با معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ارتباط برقرار می‌شود.

وی اضافه کرد: دیدگاه این است که شرایط کنونی را به جای تهدید، فرصت بدانیم و از این رو در بخش صادرات فعال کردن بندر آستارا، کاسپین و انزلی و افزایش ظرفیت آنها مورد تاکید قرار دارد؛ در بخش زمینی هم سرعت‌بخشی به احداث پل در دست ساخت آستارا از جمله در نشست‌های هفته پیش در نهاد ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفت تا ترددها سریعتر صورت بگیرد.

عباسی عنوان کرد: در بحث پایانه و الحاق زمین اتباع که مربوط به استانداری بوده نیز باید با ترک تشریفات در اختیار اداره پایانه‌ها قرار بگیرد تا کامیون‌ها در سطح شهر آستارا پراکنده نباشند؛ در شرایط کنونی ۳۰۰ دستگاه کامیون در آن نقطه می‌توانند مستقر شوند و اگر در جای دیگری نیز این امکان وجود داشته باشد، باید شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد که البته در صورت بازگشایی پل این مشکل برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌هایی با سفیران روسیه، آذربایجان و تاتارستان گفت: در بخش گمرک مسائل مربوط به جمهوری آذربایجان با سفیر صحبت خواهد شد؛ البته به‌زودی قرار است سفری به آستاراخان صورت گیرد و با مسئولان برخی از استان‌های روسیه نشست‌های ویژه‌ای در بحث صادرات برگزار شود که به طور حتم بازرگانان آستارا باید همراهی داشته باشند.

استاندار گیلان همچنین به تلاش‌ها برای تدارک پایانه تره‌بار و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای این پروژه اشاره کرد و افزود: باید از محدوده تالش به سمت آستارا در یک نقطه مناسب برای اجرای این پروژه جانمایی شود تا صادرات محصولات کشاورزی معطل نشود.

وی بیان کرد: سفر هوایی به آستاراخان راه‌اندازی شده است و پیگیر ایجاد کارگو (باربری هوایی) نیز هستیم که به همین منظور فردا معاون وزیر راه و شهرسازی سفری به استان گیلان خواهد داشت تا رفت و آمد تجار آسانتر و کارها سریعتر انجام شود.

عباسی در مورد پیگیری رفتار نامناسب مرزبانان و کارکنان گمرک ارمنستان و دریافت وجه اضافی برای ترانزیت کالا توسط کامیون‌های ایرانی به روسیه قول مساعد داد و اظهار کرد: با توجه به فعالیت کنسول و سرکنسول روسیه در مرکز گیلان، تلاش شد که سطح نمایندگی وزارت امور خارجه در استان به اداره ارتقا یابد و در رشت مستقر شود تا سطح ارتباطات با توجه به فضایی که فراهم شده است، افزایش یابد.

وی عنوان کرد: از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در راستای تسهیل تجارت در استان و به ویژه آستارا این بود که مجوز صادرات کیوی از ۱۵ مهر به اول مهر کاهش یافت و وزارت جهاد کشاوزی البته نمی‌خواهد فضا را تنها متمرکز بر همین چند کشور کند و از این رو برای فعالیت در بازار کشورهای آسیایی مانند هند و کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل هم کارهایی در دست انجام است.

استاندار گیلان گفت: قرنطینه محصولات کشاورزی هم که سال گذشته با مشکل روبه‌رو شده بود، امسال برایش اعتباری اختصاص یافت تا مشکل برطرف شود.

وی بیان کرد: برخی کشورهای مقصد هم به مساله شناسنامه‌ باغ‌ها حساس بودند که در این راستا اقداماتی با همت جهاد کشاورزی آغاز شده است و معاونت باغبانی این وزارتخانه هم در همین راستا در استان گیلان حضور خواهد یافت تا بتوانیم بازار محصولات کشاورزی از جمله کیوی را تقویت کنیم.

عباسی اضافه کرد: همچنین رایزنی‌هایی در حال انجام است تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان را مورد حمایت قرار دهیم و گیلان هاب بارگیری محصولات کشاورزی روسیه شود؛ چرا که در حال حاضر در روسیه رسوب کالا به دلیل شرایط موجود زیاد است.

وی عنوان کرد: تلاش می‌شود راه‌آهن آستارا هم کامیون‌بر و هم واگن‌بر باشد تا به بنادری که در اختیار داریم برسند، زیرا این امر می‌تواند در سرعت کار ما بسیار حائز اهمیت باشد و اقتصاد ما تکانی بخورد و ضمن پیدا کردن بازار جهانی، کشاورزان تولیدات خود را افزایش دهند؛ در این میان ایجاد صنایع بسته‌بندی استاندارد هم تاثیر زیادی خواهد داشت.

توسعه زیرساخت‌های آستارا متناسب آوازه‌اش نیست

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست گفت: مهمترین مزیت این شهرستان تجارت است که در ابتدای کریدور شمال-جنوب قرار دارد اما زیرساخت‌های آن به تناسب نام و آوازه‌اش توسعه پیدا نکرده است.

غلامرضا مرحبا افزود: یکی از مشکلات آستارا فقدان اختیار و تصمیم‌گیری در بین مدیران محلی است که برای کارهای کوچک باید با مرکز استان مکاتبه کنند که گاه تا چند هفته به درازا می‌کشد و با توجه به نبود امکان تردد مکرر و فاصله زیاد آستارا تا رشت، باید در صورت امکان نسبت به تفویض اختیار به مدیران شهرستانی از سوی مدیران‌کل اقدام شود.

وی بیان کرد: در بحث ایجاد صنایع تبدیلی نیز مجوزها و تسهیلات بانکی به راحتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار نمی‌گیرد و از سوی دیگر کمبود زمین در این شهرستان باعث می‌شود که نتوانیم از ظرفیت آستارا بهره‌برداری مطلوب را انجام دهیم.

فرماندار آستارا نیز در ادامه گفت: این شهرستان در بحث ریل، زمینی و ساحل ظرفیت خوبی برای تجارت و ترانزیت دارد که انتظار می‌رود با راه‌اندازی پل جدید در دست احداث ظرفیت صادراتی موجود به یک‌هزار دستگاه کامیون در روز برسد تا از قابلیت‌های منطقه بیشتر استفاده کنیم.

عنایت رضایی‌پور افزود: خوشبختانه در حوزه کشورهای مشترک المنافع نیاز وارداتی چندانی نداریم ولی تجار باید در این میان تلاش کنند تا زحمات کشاورزان و باغداران را با توجه به امکانات موجود به خوبی صادر کنند.

همچنین جمعی از بازرگانان شهرستان آستارا در این نشست معطلی زیاد کامیون‌های صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و صف اسکن طولانی، نبود اختیار در اداره‌های شهرستانی، برخورد نامناسب و دریافت عوارض اضافی از کامیون‌های ایرانی در گمرک ارمنستان، نبود کمیسیون مشترک با کشورهای روسیه و آذربایجان، بهبود نوبت‌دهی به کامیون‌های تجاری و ترانزیتی از جمله مشکلات عنوان کردند.  

شهرستان آستارا که سه گمرک زمینی، ریلی و دریایی دارد، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.