ارومیه - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۶۶۷ هزار و ۵۵۰ تن ذرت علوفه‌ای از سطح ۱۰ هزار و ۲۷۰ هکتار مزارع این استان برداشت شد.

جعفر وحدت روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در بهار امسال زارعان استان ۹۷۴ هکتار از زمین‌های کشاورزی خود را به کشت ذرت دانه‌ای و ۱۰ هزار و ۲۷۰ هکتار به کشت ذرت علوفه‌ای (سیلویی) اختصاص دادند.
وی با بیان اینکه عملکرد تولید ذرت دانه‌ای در هر هکتار از مزارع استان بطور میانگین ۱۱.۵ تن و ذرت علوفه‌ای ۶۵ تن است، گفت: طبق برآوردهای انجام شده امسال ۱۱ هزار و ۲۰۱ تن ذرت دانه‌ای از مزارع استان برداشت شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: شهرستان‌های میاندوآب، مهاباد و نقده از عمده مراکز تولید ذرت دانه‌ای و ارومیه، میاندوآب، خوی، مهاباد، نقده، سلماس و پلدشت از مهمترین مناطق تولید کننده ذرت علوفه‌ای در استان هستند.
وحدت، ارقام کشت شده در استان را ۷۰۳، ۷۰۴ به عنوان ارقام دیررس و سیمون، بی سی ۶۷۸، مای را به عنوان ارقام میان رس معرفی کرد و یادآور شد: این ارقام دومنظوره و برای مصارف علوفه‌ای و دانه‌ای استفاده می‌شود و کم آب بر بودن ارقام میان رس، علت ترویج کشت آنها است.
وی با اشاره به کشت مستقیم توام با جایگزینی ارقام میان رس و زود رس به روش کشاورزی حفاظتی در سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان اشاره کرد و افزود: توسعه کشت ذرت دانه‌ای در خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه و در شمال استان در دستور کار قرار دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه کشت نشایی مصرف آب را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد، اضافه کرد: به منظور صرفه جویی در مصرف آب، سیاست سازمان توسعه کشت نشایی بوده و امسال به صورت الگویی در سطح یک هکتار از مزارع ذرت دانه ای به صورت نشایی کشت شده که امیدواریم در سال‌های پیش رو این روش جایگزین کشت بذری شود.

به گزارش ایرنا برداشت محصول ذرت علوفه ای از اواسط شهریورماه آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه داشت و زمان برداشت ذرت دانه‌ای نیز اوایل مهر بود.

ذرت دانه‌ای همه ساله به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود که متولی خرید محصول، شرکت پشتیبانی امور دام است.