نوشهر - ایرنا - عملیات اجرایی طرح ملی آبرسانی به رامسر، تنکابن و عباس آباد به گفته نماینده مردم این شهرستان های غرب مازندران با تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به استان مازندران آغاز شد.

به گزارش ایرنا ، مردم مازندران بیستم اسفند ماه سال گذشته در قالب هفدهمین سفر استانی هیات دولت میزبان سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور بودند که تصویب ۱۷ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش های اقتصادی ، عمرانی ، اقتصادی و زیرساختی در قالب  ۱۷۶ مصوبه مهم ترین دستاورد این سفر پرخیر و برکت بود که باید تا سال آینده برای اجرای کامل طرح های مربوط جذب و هزینه شود.

براساس گزارش از منابع رسمی ، تاکنون از این میزان اعتبار مصوب، بیش از سه هزار میلیارد تومان آن برای تکمیل و بهره برداری طرح های نیمه تمام بخش زیرساختی ، عمرانی و اقتصادی در مازندران اختصاص و هزینه شده است. 

نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، عباس آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات اجرایی طرح ملی آبرسانی در حوزه انتخابیه اش خبر داد و گفت : حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر پرخیر و برکت رییس جمهور به استان مازندران برای اجرای این طرح تصویب و اختصاص داده شد.

سیدالشمس الدین حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اکنون پیمانکار اجرای این طرح ملی انتخاب شده و در این طرح پس از به سرانجام رسیدن طی سه سال پیش بینی شده تا سال ۱۴۲۵ مردم این شهرستان ها با کمبود و تنش آبی مواجه نمی شوند. 

وی اظهار داشت : در مرحله نخست این طرح برای تقویت آب آشامیدنی نقاط روستایی و شهری بخش خرم آباد و دیگر نقاط شهرستان تنکابن ازسوی پیمانکار با پیش بینی اعتبار ۳۴۴ میلیارد تومان اجرایی می شود منتهی مراحل اجرای نهایی این طرح نیاز به اعتبار کلان دارد. 

وی بیان داشت : و رفع کمبود آب نقاط روستایی و شهری سه شهرستان عباس آباد، تنکابن و رامسر برای جمعیت ۶۲۰ هزار نفری و ۱۳۷ کیلومتر خطوط انتقال از رودخانه ۲ هزار ، سه هزار چشمه کیله تنکابن، سدمجیران  رامسر تامین شود.

وی گفت: این طرح با تامین آب هزار و ۸۰۰ لیتر برثانیه از طریق ساخت چهار منبع برای جمعیت ۶۲۰ هزار نفری این شهرستان های پیش بینی شد و اگرچه هزینه اجرای کامل این طرح  طی سه سال آینده بیش از این میزان اعتبار مصوب است منتهی از آنجایی که یکی از راهبردهای دولت جهادی رفع معضل تنش آبی و مبارزه با بحران خشکسالی است جای امیدواری است که از دیگر منابع هم برای تکمیل این طرح اختصاص یابد.

وی بیان کرد: امروز یکی از علت های اساسی کمبود، افت فشار و قطعی آب در برخی از نقاط روستایی و شهری غرب مازندران ورود چشمگیر مسافران و گردشگران و سکونت جمعت پنهان است که متاسفانه آمارش در سرشماری طرح ملی نفوس مسکن سال ۱۳۹۵ ثبت نشد و ضمن آنکه این منطقه بویژه رامسر جزو یکی از شهرستان های باران خیز است و سالانه مقدار هزار ۵۰۰ میلی متر تا ۲ هزار میلی متر باران در این منطقه می بارد با این حال مردم این منطقه با کمبود شدید آب مواجه هستند.

حسینی افزود : حدود ۱۶ درصد از آب آشامیدنی از طریق آب های سطحی آب رودخانه ها و بقیه از طریق آب های زیرزمینی می شود امیدوارم با اجرای کامل این طرح معضل کم آبی در این منطقه رفع شود.

نماینده مردم شهرستان های رامسر ، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی گفت : تغییر اقلیم ، ساخت و سازهای غیرمجاز و فشار جمعیت به برخی از استان های کشور به ویژه مازندران و غرب این استان است بنابراین جای امیدواری است این دولت از دیگر منابع اعتبارات برآورده شده و برای اجرای کامل این طرح که بیش از چهارهزار میلیارد تومان است اختصاص دهد و برای یک بازه زمانی بیش از ۲ دهه مردم این خطه از مازندران را از کمبود و افت فشار آب در تمامی فصول به ویژه نیمه نخست هرسال رهایی یابند.

کارشناسان و مسوولان شرکت آب و فاضلاب مازندران در گزارشی به خبرنگار ایرنا در تنکابن اظهارداشتند : افزایش هفت برابری جمعیت بیشتر نقاط شهری به ویژه غرب این استان امروز ارائه خدمات به مردم نقاط روستایی و شهری را مشکل ساز کرده است.

برابر گزارش ها ، هم اینک در نقاطی از نقاط روستایی و شهری شهرستان های تنکابن از جمله بخش خرم آباد ، کلارآباد ، سلمانشهر ، اسبچین ، کرکاس ، حیدرآباد و نقاطی از شهرستان رامسر با کمبود آب مواجه هستند و بنا به گفته اهالی این شهرستان ها در برخی از روزهای هفته به تعطیلات گاهی اوقات در روز سه ساعت تا چهار ساعت با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.