جیرفت - ایرنا - فرماندار جیرفت گفت: قبل از هر چیز تامین به موقع بنزین در این شهرستان در اولویت باشد و طرح های کنترل قاچاق نباید موجب معطلی مردم در صف های طولانی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد بلندنظر روز پنجشنبه در نشست برخی مسئولان استانی و شهرستانی با جایگاه داران جیرفت و عنبرآباد، افزود: ارسال نشدن به موقع سوخت و تعطیلی جایگاه ها یکی از دلایل تشکیل صف های طولانی است.

وی تاکید کرد: بنا داریم از این پس دیگر جایگاه داران متخلف جریمه نشوند و به جای آن سهمیه سوخت جایگاه کاسته شده و به جایگاه دیگری داده شود که تخلفی ندارد.

بلندنظر افزود: طرح کدینگ ۱۲ در بسیاری از جایگاه‌ها انجام نمی‌شود تا خودروهای سنگینی که طبق بارنامه نباید در جیرفت حضور داشته باشند از سوختگیری آنها به صورت مکانیزه ممانعت شود.

وی  ادامه داد: در بعضی از جایگاه‌ها، سوخت از طریق گالن های ۲۰ لیتری عرضه می‌شود که باید از این کار جلوگیری شود.

فرماندار شهرستان جیرفت با بیان اینکه امروز در پنج جایگاه عرضه سوخت، صف ها طولانی بوده و سه جایگاه هم تعطیل شده است یادآور شد: مقرر شد از ساعت ۲۲ شب در جیرفت (و دیگر مناطق جنوب) کارت سوخت آزاد ارائه نشود.

مصرف بنزین در جنوب کرمان ۵۰ درصد افزایش یافت  

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان نیز گفت: امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در جنوب استان کرمان ۵۰ درصد افزایش مصرف سوخت داشتیم در حالی که در کرمان ۲۰ درصد بوده بنابراین شاهد یک افزایش غیرمتعارف هستیم.

سید محمدباقر نورالدینی افزود: مشکل اصلی در قاچاق و به وجود آمدن صف های طولانی مرتبط با کارت های آزاد است و باید فقط در ۲ جایگاه امکان استفاده از کارت های آزاد وجود داشته باشد تا دیگر جایگاه‌ها خلوت شود.

وی یادآور شد: میزان ارسال سوخت به جیرفت و عنبرآباد ۲۰ تا ۳۰ درصد بیش از سهمیه این ۲ شهرستان بوده است و فقط در برخی مواقع شاهد تاخیر در ارسال هستیم.

نورالدینی تاکید کرد: جایگاه داران نباید بنزین در ظرف و بطری به فروش برسانند چراکه این موضوع ممنوعیت دارد و مشخص است که بخش عمده آن به منظور قاچاق است.

وی یکی از دلایل صف های طولانی را خرابی پمپ ها دانست و افزود: خرابی پمپ ها از ۳۰ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته اما باز هم آمار بالایی است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان یکی از مجراهای قاچاق سوخت را خودروهای سنگینی دانست که در داخل شهرها فعالیت می کنند و به دلیل نداشتن بارنامه و مشخص نبودن عملکرد آنها می توانند سوخت اضافه دریافت کنند.

همه در کنترل قاچاق مسئولیت دارند

دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز استانداری کرمان نیز در این نشست گفت: اگر هر مسئولی از پمپ در مقابله با قاچاق همکاری نکند یا در قاچاق دست داشته باشد مسئولیت و بار حقوقی دارد به عنوان مثال اگر مسئول باشد از یک تا پنج سال انفصال از خدمت می شود.

میثم ابوسعیدی افزود: اگر جایگاه داری برای سومین بار در قاچاق مشارکت داشته باشد قاچاقچی حرفه ای است و باید به مقام قضایی برای سلب مالکیت معرفی شود.

وی با تاکید بر اینکه دوربین های آی پی دار باید در جایگاه ها نصب باشد ادامه داد: در جایگاه هایی که کارت آزاد در اختیار آنها قرار می گیرد باید دوربین های پلاک خوان و آی پی دار نصب باشد.

نماینده جایگاه داران کرمان نیز در این نشست گفت: ما قانونا اجازه بررسی خودرو را نداریم، وظیفه ما ممانعت از زدن سوخت نیست ، سیستمی ترین توزیع را داریم و مسئولین باید از این طریق قاچاق را کنترل کنند.

سید محمد ابراهیمی با اشاره به برنامه ریزی برای ممنوع کردن کارت های آزاد در بیشتر جایگاه ها افزود: تعادل اقتصادی جایگاه ها با دادن کارتهای آزاد به ۲ جایگاه و ممنوع کردن آن در دیگر جایگاه ها برهم می خورد.

وی با بیان اینکه جایگاه دار یک سرمایه گذار اقتصادی است و نمی تواند مسائل و مشکلات کلی تر را حل کند ادامه داد: باید کارمزدهای جایگاه ها افزایش یابد تا نیروی انسانی درگیر فساد نشود.

ابراهیمی اضافه کرد: سیستم های الکترونیکی باید متکی به داخل کشور می شد اما چون عقب مانده‌ایم امروز با خرابی ها مواجه می ‌شویم و نمی توانیم با سرعت لازم خرابی ها را رفع کنیم.

این نشست با حضور فرمانداران جیرفت و عنبرآباد، دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز استانداری کرمان، فرمانده انتظامی شهرستان جیرفت، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان و برخی دیگر از مسئولان برگزار شد.