به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، هفته اول آبان نیز برای آموزش عالی با رویدادهای مختلف گذشت. برگزاری هفتادوهشتمین جلسه هیات رئیسه شورای هدایت تحصیلی استعدادهای درخشان با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و وزیر علوم، استمرار گفتوگوها در دانشگاه تهران با دانشجویان و استادان صاحبنظر و رایزنی مدیران پژوهشگاههای کشور با مدیران سازمان برنامه و بودجه برای تامین بهتر بودجه این نهادها در فصل طراحی بودجه از جمله این اخبار بود.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آمد و در گفتوگویی مفصل به سوالات خبرنگاران این خبرگزاری در مورد آمار و ارقام نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۱، همچنین چندوچون برگزاری آزمون سال ۱۴۰۲ بهویژه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تغییرات عمده در این آزمون مهم پاسخ داد.
عبدالرسول پورعباس در بخش هایی از گفتوگو با خبرنگاران ایرنا به موضوع تقلب و تخلف در آمون ۱۴۰۱ پرداخت و ضمن تشریح راههای اندیشیده شده برای جلوگیری از تقلب گفت که آزمون مجدد داوطلبان شبههدار ۲۱ مهر برگزار شده و تا نیمه آبان نتیجه آن اطلاعرسانی می شود.
وی همچنین آمارهای دقیق و نهایی از آزمون سال جاری ارائه داد که بر این اساس حدود ۵۰ درصد از داوطلبان شرکتکرده در آزمون انتخاب رشته نکردهاند، ۶.۶ درصد از ظرفیت دانشگاهها خالی مانده و بیشترین ظرفیت خالیمانده در دوره کاردانی است.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور به تغییرات در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ پرداخت و این تغییرات را با جزییات توضیح داد. زمان برگزاری آزمون، موضوع سوابق تحصیلی و میزان اهمیت آن، سهمیههای کنکور برای سال بعد، تدابیر امنیتی اندیشیدهشده برای جلوگیری از هر نوع تخلف یا تقلب، تلاش برای تحقق زیرساختهای لازم برگزاری آزمون سال ۱۴۰۳ به صورت الکترونیکی مهمترین محورها از میان گفتوگوی خبرنگاران ایرنا با پورعباس در این بخش بود.
پورعباس همچنین روز گذشته (شنبه) در نشست با خبرنگاران روند ثبتنام نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ که از امروز آغاز می شود را تشریح کرد.
وی گفت: ثبت نام آزمون سراسری سال آینده از عصر یکشنبه (هشتم آبان ماه) در سیستم جدیدی به نام سیستم جامع آزمون سراسری انجام می شود.
اجرای طرح استادمحوری برای نخبگان و توضیح در مورد دفتر تعامل در دانشگاهها
هفتادوهشتمین جلسه هیات رییسه شورای هدایت تحصیلی استعدادهای درخشان شنبه گذشته (۳۰ مهر) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری برگزار شد و وزیر علوم در جمع خبرنگاران درمورد مصوبات این جلسه اظهار داشت: با تصویب اعضا مقرر شد طرح استاد محوری برای جذب دانشجویان ارشد و دکتری استعدادهای درخشان اجرا شود.
به گفته محمدعلی زلفیگل بر اساس این طرح استادان دانشگاه اگر طرح هایی داشته باشند که در راستای نیازهای جامعه بوده و این نیازها در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) ثبت شده باشد، معادل ظرفیت دانشگاه خود برای دکتری و کارشناسی ارشد می توانند دانشجوی استعدادهای درخشان را بهصورت مستقیم به عنوان دانشجوی خود جذب کند.
وی البته در حاشیه این نشست به سوال این روزهای خبرنگاران درمورد ایجاد دفتر تعامل نیروهای مسلح در دانشگاهها پاسخ داد و گفت: این مورد جدیدی نیست و پیش از این هم وجود داشته است. با توجه به تسهیلات جدیدی که ستاد کل نیروهای مسلح به جامعه دانشگاهیان فرهیخته اختصاص میدهد، قرار است یک کارشناس اداری که در استخدام ستاد کل نیروهای مسلح است در دانشگاه حضور یابد و تقاضای سرباز نخبگان، امریه های پسادکتری و کسری خدمت سربازی و همچنین قراردادهای استادان با صنایع دفاعی را پیگیری وتسهیل کند.
ابلاغ دستورالعمل مالکیت فکری بهزودی
مدیرکل دفتر پشتیبانی و امور فناوری وزارت علوم هم از ابلاغ به زودی طرح «یارانه مالکیت فکری»، در قالب دستورالعمل ماده ۱۶ آییننامه حمایت از تولید دانشبنیان و اشتغال آفرین حوزه علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تقویت بحث مالکیت فکری در دانشگاهها و موسسات پژوهشی خبر داد.
امید رضاییفر افزود: در ماده ۱۶ آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان حوزه وزارت علوم (مصوب مرداد ۱۴۰۱) به این وزارت مأموریت داده شده بود که دستورالعمل اجرایی تقویت مالکیت فکری در دانشگاهها و پوشش هزینههای مبادله دارایی های فکری را تدوین کند. اکنون در مرحله نهایی تدوین و ابلاغ این آیین دستورالعمل هستیم و بر اساس آن هزینه مبادله مالکیت فکری میان دانشگاهیان و شرکت های فناور کاهش خواهد یافت. در این ماده از آیین نامه مذکور آمده «بخشی از هزینه خرید مالکیت فکری دانشگاهیان را وزارت علوم پرداخت می کند».
همچنین معاونان پژوهشی دانشگاههای سراسر کشور که در پنجاهوهفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی (۲۶ و ۲۷ مهر) شرکت کرده بودند در بیانیهای بر تامین مالی پایدار پژوهش و فناوری و تحقق تخصیص اعتبارات تا چهار درصد از تولید ناخالص داخلی مطابق اسناد بالادستی، تاکید کردند.
در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر شتاب رشد علمی و نوآوری، دستیابی به مرجعیت علمی و تبدیل دانش به فناوری و حل مسائل کشور، شرکتکنندگان در اجلاس بر اتخاذ تدابیر لازم برای تحقق منویات معظم له در عرصه علم و فناوری تاکید کردند.
اشتغال دانشآموختگان با رشد تولید ناخالص داخلی متناسب است
دومین نشست تخصصی اشتغال و بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی هم در موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش برگزار شد و مدیر گروه اقتصاد آموزش عالی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در این نشست گفت: بیکاری مساله ای است که همه دولت های دنیا در تلاش برای حل آن هستند. بسیاری مردم مشاغلی دارند که نمی خواهند. این وضعیت منجر به کاهش بهره وری و عدم تمایل به کار می شود و همین امر کیفیت کار را در بازار پایین میآورد و به ارائه خدمات ناکارآمد منجر میشود.
یعقوب انتظاری با یادآوری نسبت رشد آموزش عالی و تولید ناخالص ملی اظهارداشت: برای اینکه در اشتغال دانش آموختگان تناسب وجود داشته باشد آموزش عالی و تولید ناخالص داخلی باید همزمان رشد کند؛ اما در ۳۰ سال گذشته متوسط رشد آموزش عالی بیش از تولید ناخالص داخلی بوده که این موضوع و تشکیل نشدن سرمایه ثابت از دیگر عوامل مهم بیکاری است.
علم و فناوری از راههای رسیدن به صلح و رفاه میان ملتهای جهان است
یازدهمین نشست شورای مشورتی مرکز منطقهای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IORA RCSTT) در محل سازمان ایرانی مجامع بینالمللی وزارت امورخارجه به ریاست سفیر بنگلادش در تهران و با حضور حسن زمانیان معاون وزیر و رییس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و همچنین دبیرکل این اتحادیه دکتر سلمان الفریسی برگزار شد.
معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در این نشست گفت: علم، تحقیقات و فناوری از مهمترین راههای رسیدن به صلح و رفاه میان ملتهای جهان است و با این باور از سال ۲۰۰۸ میزبان مرکز منطقهای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند بودهایم.
زمانیان در این نشست ضمن معرفی جایگاه و دستاوردههای سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در حوزههای ملی و بین المللی بیان کرد: این سازمان به عنوان یک سازمان ملی و بین المللی پیشرو در زمینه علوم و فناوری تاکنون گامهای موثری در خصوص توسعه و تقویت همکاریهای علمی و تحقیقاتی در عرصه ملی و بینالمللی برداشته و میزبانی مرکز منطقهای علوم و فناوری IORA RCSTT ازسال ۲۰۰۸ شاهد این مدعاست.
۲ انتصاب در دانشگاه قم و موسسه حکمت و فلسفه
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هفته گذشته در احکام جداگانه حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی را به عنوان سرپرست دانشگاه قم همچنین دکتر عسکر دیرباز، استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم را به سرپرستی موسسه حکمت و فلسفه منصوب کرد.
دکتر احمدحسین شریفی پیشتر رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دکتر عسکر دیرباز رییس دانشگاه قم بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در حکمی عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی را به عنوان عضو «قرارگاه مرکزی» احداث ۲۰۰ هزار مسکن دانشجویان متأهل منصوب کرد. نخستین نشست قرارگاه مرکزی احداث ۲۰۰ هزار مسکن دانشجویان متأهل با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم و روسای دانشگاه های کشور برگزار شد.
وزیر علوم در این نشست با بیان اینکه هدف از ایجاد این قرارگاه، تسریع در عملیات احداث و پیگیری امور مربوط به عملیات این پروژه مهم در خوابگاههای دانشجویی کشور است، گفت: احداث ۲۰۰ هزار خوابگاه دانشجویان متأهل در راستای تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای رشد جمعیت، انجام مفاد قانونی جوانی جمیعت و ارائه خدمات به نخبگان جامعه است.
دوست و دشمن به دانشگاه چشم دوختهاند
در هفته گذشته رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در نشست نمایندگان وزارت علوم در هیات های نظارت بر تشکلهای اسلامی گفت: دوست و دشمن به دانشگاه چشم دوختهاند. همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اهمیت جایگاه دانشگاه تاکید دارند، دشمن نیز به اهمیت این نهاد آگاه و به آن طمع دارد.
حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی افزود: اعضای هیات های نظارت در دانشگاه ها ایجاد فضای گفت وگو را وظیفه خود بدانند و آن را از ریاست دانشگاه و تشکل های دانشجویی مطالبه کنند. باید کرسیهای آزاداندیشی احیا شوند و به مسئولان نهاد در سراسر کشور این موضوع تاکید شده است.
وی در این نشست که در سالن شهدای علمی وزارت علوم برگزار شد، یادآور شد: دوست و دشمن به دانشگاه چشم دوختهاند. همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اهمیت جایگاه دانشگاه تاکید دارند، دشمن نیز به اهمیت دانشگاه آگاه است و به آن طمع دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست بیان کرد: چند فعالیت ستادی بزرگ همچون آییننامه هیئت دولت درباره گردشگری علم و فناوری، ستاد راهیان پیشرفت و بازدید پارکهای فناوری به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری انجام شده است.
عبدالحسین کلانتری اظهار داشت: نگاه تاریخی به سیر تطور و پویاییهای جریانها و جنبشهای دانشجویی، حرکت از آزادی اندیشه به سمت آزادی انتخاب و آزادگی مصرف، بسیار آموزنده و راهگشاست.
رایزنی برای تامین بهتر بودجه پژوهشگاهها
هشتمین جلسه مجمع پژوهشگاههای ملی کشور با حضور امیر علی سیف الدین رییس امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجۀ کشور و اعضای مجمع به میزبانی پژوهشگاه دانشهای بنیادی (چهارم آبان) و با هدف رایزنی برای تامین بهتر بودجه پژوهشگاههای کشور برگزار شد.
مدیران پژوهشگاههای کشور در نشست با مسوولان سازمان برنامه و بودجه با بررسی موضوع تامین بودجه این نهادهای علمی و رسیدن به الگویی اجرایی بر استقلال پژوهشگاهها و تغییر آییننامه آنها به نهادی مستقل از دولت تاکید کردند.
علیباقر طاهرینیا رییس مؤسسۀ پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و دبیر مجمع پژوهشگاههای ملی کشور در این نشست گفت: به دلیل اینکه در فصل تدوین بودجه قرار داریم از مدیران آموزش عالی در سازمان بودجه دعوت کردیم تا در این مورد و مشکلات آن به جمع بندی برسیم. باید مدلی برای تخصیص بودجۀ پژوهشگاه طراحی شود که مشابه دانشگاهها باشد.
استمرار گفتوگو در دانشگاه تهران
رییس دانشگاه تهران همراه با هادی بهرامیاحسان معاون فرهنگی و اجتماعی و علیرضا وجهی معاون دانشجویی این دانشگاه در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته (۳۰ مهر و اول آبان) در دو نشست در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده علوم اجتماعی پای صحبتهای استادان، دانشجویان و تشکلهای دانشجویی دانشگاه تهران نشست و سنت گفتوگو را که در این دانشگاه از ابتدای مهر با استادان و بعد تشکلهای دانشجویی شروع شده بود، ادامه داد.
سیدمحمد مقیمی در نشستهای پرسش و پاسخ با دانشجویان ضمن تضمین به آنها برای پیش نیامدن هیچ مشکلی گفت: هیچ کس بابت اظهارنظرش حتی تذکر هم دریافت نمیکند. این باعث افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران است که افراد بهراحتی حرفشان را میزنند.
وی در این نشستهای پرسش و پاسخ در مواجهه با دانشجویانی که درباره عاقبت بیپرده صحبت کردن در تالارهای دانشگاه ابراز بیم میکردند، به آنها تضمین داد هیچ مشکلی برای هیچ دانشجویی که حتی سنگینترین نقدها را مطرح میکند به وجود نخواهد آمد.
رییس و معاونان دانشگاه در این نشستها ضمن پاسخگویی به دغدغههای دانشجویان بر حق آنها برای اعتراض و در همان حال حفظ فضای آرام دانشگاه تاکید کردند. بهرامیاحسان در توضیح به یکی از دانشجویان در این مورد توضیح داد: اینکه اعتراض حق دانشجو است را میپذیریم اما حد این اعتراض چقدر است؟ یک فضای آرام و قابل پیگیری ایجاد کنیم تا مشکلات رفع شود.
اگر میخواهید رشد کنید باید بشنوید. ما که در یک زیست مشترک داریم زندگی میکنیم باید همدیگر را درک کنیم. خط قرمز ما در دانشگاه، درس است و سلامت. این قابل پذیرش نیست که تعدادی معدود در دانشگاه فضایی ایجاد کنند که استادان و دانشجویانی که سر کلاس میروند تهدید شوند.
نشست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور استادان و چهرههای شناختهشده ای از جامعه شناسان مانند تقی آزاد ارمکی و محمدرضا جوادی یگانه همراه بود. آزاد ارمکی از گفتوگوی رییس و اعضای هیأت رییسه دانشگاه تهران با دانشجویان و اساتید به عنوان یک «جلسه درخشان» نام برد و گفت: مساله علوم اجتماعی، مسئله است. استادهای علوم اجتماعی هم منتقد اجتماعی هستند؛ از راست راست تا چپ چپ در این دانشکده داریم. ما تجربههای رادیکال در کشور داشتهایم، اکنون تجربه مدنی نیاز داریم و آنقدر باید ادامه دهیم تا مسئولان برخی تغییرات را بپذیرند.
ما کنش مدنی نیاز داریم تا مشکلات حل شود. حراست و انتظامات باید اعتراضات دانشجویی را نظارت کند، مسئولیت اجتماعی استادان هم میانداری است تا دانشجو آسیب نبیند.
آنچه در دانشگاهها مطرح میشود باید اصالت داشته باشد
رییس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: آنچه در دانشگاهها مطرح میشود باید اصالت داشته و برخاسته از دیدگاهها و اندیشه دانشجو و استادان دانشگاه باشد نه اینکه یک فکر و نظر وارداتی در دانشگاه تبلیغ و مطرح شود.
عبدالله معتمدیدرباره ریشهیابی ناآرامی های اخیر و راهکارهای عبور از آن گفت: اکنون شرایط دانشگاه بعد از گذشت چند هفته به شرایط پایداری رسیده، کلاسها به خوبی تشکیل می شوند، دانشجویان سرکلاس ها حاضر می شوند و فعالیت آموزشی و مرتبط با دانشگاه به طور منظم در حال انجام است.
وی افزود: شرایطی که در این مدت پیش آمد بخشی به خاطر اعتراضات دانشجویان نسبت به بعضی از مسائلی است که در جامعه اتفاق افتاده بود و دانشجویان نسبت به این مسائل انتقاد داشتند. البته این انتقادها همیشه وجود داشته و اکنون یک مقدار شدت و نمود بیشتری پیدا کرده است.
ممنوعیت ورود دانشجویانی که در ناآرامیها نقش داشتند
هیات رییسه دانشگاه صنعتی شریف نیز دوم آبان با انتشار اطلاعیه ای درمورد اتفاقات روز یکشنبه (اول آبان) این دانشگاه اعلام کرد: دانشجویانی که در ارزیابی اولیه، نقش کلیدی در ایجاد ناآرامی داشتند تا اطلاع ثانوی اجازه ورود به دانشگاه را ندارند و کمیته انضباطی با آنها برخورد میکند.
در این اطلاعیه هیات رییسه دانشگاه صنعتی شریف ضمن تشکر از دانشجویان فهیم دانشگاه که همراهی و همیاری خوبی در حفظ نظم و امنیت دانشگاه دارند، اعلام کردند: با توجه به اتفاقات ناشایست رخ داده در روز یکشنبه (اول آبان ۱۴۰۱) در این دانشگاه که عده ای دانشجوی قانون شکن به تخریب و هنجارشکنی در دانشگاه پرداختند، رفتارهای دور از شان محیط دانشگاه را بهشدت محکوم و برای استمرار فعالیت های آموزشی و پژوهشی، یادآوری می شود با توجه به صدمات وارده به سالن غذاخوری البرز امکان صرف غذا در داخل سالن وجود ندارد و تا زمان انجام و پایان تعمیرات و اطمینان از فراهم شدن فضای آرامش، غذا به صورت بستهبندی شده در ضلع جنوبی سلف تحویل دانشجویان خواهد شد.
البته دانشگاه شریف هفته گذشته (اول آبان) شاهد اعتراض جمعی از دانشجویان مقابل دانشکده کامپیوتر این دانشگاه در محکومیت هتاکیهای اخیر و حمایت از ولایت فقیه و تمامیت ارضی کشور نیز بود.
ادامه آموزش مجازی برای دانشجویان نوورودی دانشگاه شریف
دانشگاه صنعتی شریف هم سوم آبان اعلام کرد، کلاسهای دانشجویان نوورود همچنان و تا اطلاع ثانوی مجازی است. با توجه به تداوم برخی مشکلات و فراهم نبودن محیطی آرام برای حضور دانشجویان نوورود، کلاسهای این دانشجویان تا اطلاع ثانوی همچنان به صورت مجازی برگزار میشود.
بر اساس اعلام پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه صنعتی شریف، هر گونه تغییر در نحوه برگزاری کلاسهای دانشجویان نوورود حداقل سه روز قبل به صورت رسمی اعلام می شود.
دانشگاهیان حادثه تروریستی حرم شاهچراغ را محکوم کردند
دانشجویان دانشگاههای تهران روز گذشته (شنبه) با برگزاری تجمع و مراسم عزاداری حادثه تروریستی حرم حضرت احمد بن موسی (ع) شاهچراغ و شهادت جمعی از هموطنان را در این حادثه محکوم کردند.
شرکت کنندگان در این مراسم های عزاداری تاکید کردند: بیتردید ملت شریف ایران به ویژه جامعه دانشگاهی با بصیرت انقلابی و با حفظ انسجام ملی از مدافعین امنیت حمایت قاطع می کنند تا ظالمان، وهابیون و تکفیریها، چشم طمع به این سرزمین اسلامی نداشته باشند.