تهران- ایرنا- کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه فاطمی امین شایسته‌ترین فرد برای سکانداری وزارت صمت است، گفت: آمار نشان دهنده رشد و افزایش تولید در کشور است به طوری که در یک سال اخیر تولید خودرو افزایش قابل توجهی داشته، این در حالی است که یکی از موارد استیضاح وزیر صمت موضوع خودرو است.

ساسان شاه ویسی، در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص استیضاح فاطمی امین توسط مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در وضعیت فعلی موافق استیضاح وزرا نیستم.

وی افزود: ارزیابی‌ها در برخی از موارد سیاسی و در برخی موارد اجتماعی بوده و برخی ارزیابی‌ها نیز تخصصی است که هر کدام از این ارزیابی‌ها شاخص‌ها و متغیرهای متفاوتی دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ارزیابی‌های سیاسی معمولاً به عملکرد کلی دولت مربوط می‌شود، ارزیابی اجتماعی نیز از منظر مردم و کارگزاران صورت می‌گیرد.

شاه ویسی گفت: در نگاه تخصصی ابتدا به برنامه ارائه شده فاطمی امین برای وزارت صمت توجه شده، به متن دفاعیه وی در زمان تصدی وزارت و رای اعتماد توسط نمایندگان مجلس و عملکرد یک‌ساله وی نیز باید چشم دوخت.

فاطمی امین شایسته‌ترین فرد برای سکانداری وزارت صمت است

وی ادامه داد: از ابتدا فاطمی امین برنامه تحول وزارت صمت را به نمایندگان مجلس ارائه کرد که به اعتقاد بنده یکی بهترین و تخصصی‌ترین طرح‌ها وزارت صمت در تاریخ این وزارتخانه از ابتدا تاکنون بوده است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: به همین دلیل معتقدم فاطمی امین شایسته‌ترین فرد برای سکانداری وزارت صمت است، چون در دولت‌های قبلی شخصی وزیر صمت می‌شد که سابقه کار در این وزارتخانه را نداشت و صرفاً در مسئولیتی دیگر توانایی‌های خود را به اثبات رسانده بود، این سمت را به وی اعطا کردند؛ به همین دلیل می‌توان گفت دلیل آن ارزیابی‌های صرفاً سیاسی بوده است.

شاه ویسی گفت: از طرف دیگر برخی وزرا نیز به دلیل غالب بودن نگاه به جامعه و ضرورت‌های اجتماعی بر مسند وزارت صمت نشسته‌اند، ولی در شرایط فعلی کشورمان رو به جلو حرکت می‌کند و آزمون ارزیابی در مورد وضعیت صنعت، معدن و تجارت کشور صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در گذشته به دنبال کوچک‌تر کردن وزارت صمت بودیم، ولی به این نتیجه رسیدیم که باید تمرکز بیشتری در این حوزه صورت گیرد به همین دلیل اگر به برنامه وزیر صمت برای واگذاری خودرو به بخش خصوصی رای داده‌ایم دیگر نباید به افزایش خودروهای باقیمانده در پارکینگ خودروسازها کاری داشته باشیم و رئیس جمهور را وادار کنیم تا فرمان ۸ ماده‌ای در این خصوص بدهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: فاطمی امین ۱۰ سال پیش برای این وزارتخانه سند راهبردی نوشته و تدوین کرده و سه سال زمان برای این کار صرف کرده است، وی سه سال معاون برنامه‌ریزی وزارت صمت بوده و سه سازمان بزرگ این وزارتخانه را مسئولیت کلیدی داشته است.

فاطمی امین با ساختارهای وزارت صمت آشناست

شاه ویسی افزود: بنابراین وی کاملاً با ساختارهای وزارت صمت آشناست، ضرورت‌های راهبردی آن را می‌داند و سندی برای آن نوشته که این سند بسیار مترقی است که با برنامه تحول به‌روزرسانی شده است.

وی با بیان اینکه معاون امور حقوقی و مجلس وزارت صمت کوچک است، اظهار کرد: به همین دلیل شاهد این هستیم که ارتباط‌گیری مناسبی بین وزارت صمت و مجلس صورت نگرفته تا نمایندگان خانه ملت را از دستاوردهای وزیر صمت اقناع کند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: از منظر ارزیابی تخصصی باید ببینیم وزارت صمت با چه وضعیتی به لحاظ اهداف، شاخص‌ها، راهبردها و سازوکارها مواجه بود و باید از خودمان سوال بپرسیم که نقشه راهی که ایشان مشخص کرد آیا افسانه‌ای بود یا مبتنی بر واقعیت‌های موجود جامعه؟

شاه ویسی عنوان کرد: شاید نمایندگان مجلس به برخی از انتصابات فاطمی امین انتقاداتی داشته باشند با این حال باید بگویم در کجا انتقاد وجود ندارد؟ آیا مردم از همه نمایندگان مجلس رضایت کافی دارند؟ چرا از خودمان نمی‌پرسیم وضعیت فعلی وزارت صمت با وضعیت یک سال گذشته تغییرات اساسی داشته است یا خیر؟

وی ادامه داد: جهت‌گیری کلی که در معماری و طرح‌ریزی ساختار صنعت و معدن و تجارت بوده سبب توسعه خواهد شد، چون در نقشه راه این وزارتخانه محور افزایش تولید محصولات مختلف است به همین دلیل حتی در یک سال اخیر تولید خودرو با افزایش قابل توجهی روبرو بوده، این در حالی است که یکی از موارد استیضاح وی خودروست.

این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: اگر دلیل استیضاح عدم خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی است که وزارت صمت به دنبال این امر بوده، به طوری که در وضعیت فعلی شرکت‌های زیرمجموعه این دو خودروساز در سایت کدال واگذار شده است، ولی اگر تاخیر دارد نیز به دلیل مشکلات صورت‌های مالی و عدم تعیین قیمت واقعی مربوط به سالیان گذشته این شرکت‌هاست.

شاه ویسی گفت: ساختار تولید تغییر کرده که این امر به دلیل بهتر شدن نرخ رشد اقتصادی پس از چند سال است به طوری که سهم صنعت و خدمات در این امر بسیار زیاد بوده است. با این حال نقش اشتغال نشان دهنده آن است که جریان سرمایه‌گذاری فعال شد که از این طریق کارایی تولید بهتر شده است.

وی تاکید کرد: وزارت صمت با همکاری سایر نهاده‌ها و سازمان‌ها توانسته طی یک سال اخیر با حداقل‌ها همچون کسری بودجه مزمن، نرخ رشد منفی، نرخ منفی انباشت سرمایه، عدم هماهنگی دستگاه‌های مختلف و اتفاقاتی و چالش‌های مدیریتی که در دولت قبل انجام شد (۹ ماه وزارت صمت وزیر نداشت و با سرپرست اداره شد) توانست فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی را ارتقا دهد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: طی یک سال اخیر وزارت صمت تحت فشارهای زیادی توانسته به این موفقیت‌های نائل شود که از آن جمله می‌توان به مسئله اشتغال، تولید، سرمایه‌گذاری و مدیریت بازار روبرو بودیم.

وضعیت فعلی برای تغییر وزیر صمت مناسب نیست

شاه ویسی اظهار داشت: در اغتشاشات و ناآرامی‌ها، در نوسانات نرخ رکود جهانی، نوسانات دلار شاهد آن هستیم که هیچ مشکلی در تنظیم بازار وجود نداشته است، چون فاطمی امین شناخت کاملی از وزارت صمت و چالش‌های آن دارد به طوری که پس از کرونا و فجایعی که در دولت قبل اتفاق افتاد به نظر می‌رسد عملکرد ایشان قابل دفاع است.

وی در پایان گفت: با وجود آنکه شاید لازم باشد فاطمی امین برخی از افراد انتصاب شده خود را تغییر دهد، ولی به نظر می‌رسد وضعیت فعلی برای تغییر وزیر صمت مناسب نباشد، به طوری که سند تحول ایشان و اجرا شدن آن ۴ سال زمان می‌برد با این حال آمار و ارقام نشان دهنده رشد و افزایش تولیدات در زمینه‌های مختلف هستیم.

برچسب‌ها