تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰

یزد- ایرنا- فرمان موتورسیکلتش به آینه بغل خودرو من خورد و صدای وحشتناکی کرد؛ اما انگار هیچ اتفافی نیفتاده و مثل تیری که از چله کمان رها شود، به راه خودش ادامه داد، کوله‌پشتی مدرسه‌ به دوش داشت، ۱۵ یا ۱۶ سال بیشتر نداشت.

موتورسواری در سن غیرقانونی، بدون گواهینامه و بدون کلاه ایمنی؛ وحشتناک‌تر از این نمی‌توان تصور کرد، اگر با یک خودرو برخورد کند چه اتفاق در انتظارش هست! آن چنان غرق در افکار خودش بود که اصلا متوجه برخورد موتورش با ماشین من نشد!

در همان مسیر حرکت کردم، آن چنان با سرعت از بین خودروها عبور می کرد که هر آن امکان وقوع یک حادثه ناگوار وجود داشت و خیلی از خودروها هم ترمز می کردند تا موتورسیکلت عبور کند و باعث حادثه ای نشود! به یک هنرستان رسید، در حال پارک موتورسیکلت در بیرون از مدرسه بود که از خودرو پیاده شدم و در مورد رفتارش توضیح خواستم که کلا همه چیز را انکار کرد و برخورد موتورسیکلتش با خودروی من را نپذیرفت.

کم سن و سال بود و بحث کردن با یک نوجوان که موتورسیکلتش شاید همه عشق و زندگی‌اش باشد بی فایده بود و از این رو بحث را تمام کردم و به راهم ادامه دادم؛ از خودم پرسیدم بر فرض که این یک نفر اصلاح شود؛ آیا این آخرین مورد از جولان محصلان موتورسواری است که صبح‌ها با این وسیله نقلیه خطرناک عازم مدرسه هستند، آیا باز شاهد این اتفاقات و حتی حوادث ناگوار در خیابان های یزد نخواهیم بود؟

ترافیک سنگین شهرها، موجب شده تا بیشتر افراد از موتورسیکلت برای جا به جایی استفاده کنندترافیک سنگین شهرها، موجب شده تا بیشتر افراد از موتورسیکلت برای جا به جایی استفاده کنند چون معتقدند زودتر به مقصد می رسند، اضافه کنید ارزان بودن این وسیله نقلیه که باعث شده تقریبا در اغلب خانواده ها یک دستگاه موتورسیکلت وجود داشته باشد؛ غافل از اینکه موتورسیکلت هر چند نسبت به دیگر وسایل نقلیه، ارزان‌تر است ولی امنیت جا به جایی با آن هم نسبت به دیگر وسایل نقلیه کمتر و خطرناکتر است.

به گزارش ایرنا، هر ساله با بازگشایی مدارس، بسیاری از نوجوانانی که به سن قانونی نرسیده اند و گواهینامه ندارند و به قول معروف هنوز پشت لبشان سبز نشده هر روز صبح سوار موتورسیکلتی می شوند و بدون اینکه نکات ایمنی را رعایت کنند و کلاه ایمنی بپوشند به سمت مدرسه جولان می دهند، شماری از این دانش آموزان بعد از تعطیلی مدرسه، عازم منزل نمی‌شوند بلکه راهی خیابان ها شده و علاوه بر ایجاد ترافیک، گاهی خطرات ناگواری را در خیابان‌ها رقم می زنند .

تقریبا اغلب این دسته از دانش آموزان کلاه ایمنی ندارند و وقتی به آمار پلیس راهور استان مبنی بر اینکه "عامل اغلب تصادفات رانندگی موتورسواران هستند و ۸۰ درصد آنها هم از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند" نگاه می کنیم بیشتر به خطراتی که در کمین این افراد هست پی می بریم.

بر اساس قانون، اگر پدر و مادری برای فرزند خود که به سن قانونی نرسیده است امکانات و وسایلی را فراهم کنند که باعث آسیب رساندن به فرزند شود، در واقع والدین مقصر هستند و باید پاسخگو باشند، قانون، فراهم کردن هر گونه وسایلی برای فرزند اعم از موتورسیکلت و یا هر وسیله دیگری را که باعث تصادف، مرگ و یا ضرب و جرح شود را جرم می داند.

دانش آموزان و والدین آنها تا چه میزان با قوانین راهنمایی و رانندگی و مقررات عبور و مرور آشنا هستندسوال دیگر این است که این دسته از دانش آموزان و والدین آنها تا چه میزان با قوانین راهنمایی و رانندگی و مقررات عبور و مرور آشنا هستند و چند بار در کلاس های آموزشی شرکت کردند و ایا اصلا از خطراتی که در کمین آنهاست آگاه هستند؟

حیاط بسیاری از مدارس دوره متوسطه دوم و هنرستان های استان یزد انباشته از موتورسیکلت هایی است که متعلق به دانش آموزان بدون گواهینامه و بدون کلا ایمنی است، قبلا پلیس راهور، بسیاری از موتورسیکلت هایی که در بیرون از مدرسه پارک بوده را با علم بر اینکه متعلق به دانش اموزان کم سن و سالی است که اجازه استفاده از آن را ندارند، جمع آوری و یا جریمه می کرد که این اقدام با اعتراض والدین و حتی برخی از کادر مدارس روبرو می‌شد.

ناگزیر به استفاده از موتورسیکلت هستم

با یکی از دانش آموزان موتورسوار به گفتگو نشستیم که گفت: مسیر خانه من تا مدرسه حدود ۱۰ کیلومتر است و اگر بخواهم با خط واحد بیایم باید چند خط سوار شوم که طبیعتا دیر به مدرسه می رسم.

"امیرحسین دهقان" اظهار داشت: پدرم به لحاظ مالی، امکان تامین سرویس شخصی برای من را ندارد چون برای خواهرم سرویس گرفته، دیگر توانایی تامین سرویس اضافه و دادن پول مضاعف را ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا می دانی خطر در کمین توست؟" گفت: اگر راه حلی دارید ارائه کنید؛ من ناچارم با موتورسیکلت به مدرسه بیایم و استفاده از کلا ایمنی نیز گوش و چشمم را تحت تاثیر قرار می دهد و نمی توانم تمرکز داشته باشم. 

بارها تذکر داده‌ایم اما بی‌فایده هست!

با معاون آموزشی یکی از هنرستان های یزد در خصوص استفاده دانش آموزان از موتورسیکلت صحبت کردم، وی اظهار داشـت: بارها به دانش آموزان در مورد خطرات استفاده از موتورسیکلت تذکر داده‌ایم و حتی کلاس های آموزشی توسط راهور برگزار و در مدرسه هم فیلم هایی از تصادفات و پیامدهای استفاده از این وسیله نقلیه را گوشزد کرده‌ایم اما متاسفانه کمتر به نتیجه ای قابل قبول منتج شده است.

وی تصریح کرد: خود ما هم از این وضعیت نگران و ناراحت هستیم اما تذکرات ما راه به جایی نبرده و شماری از دانش آموزان هر روز صبح با موتورسیکلت عازم مدرسه می‌شوند.

قادر به تامین هزینه سرویس ایاب و ذهاب مدرسه پسرم نیستم

به گفت و گو با پدر یکی از دانش آموزانی که فرزندش با موتورسیکلت عازم مدرسه می شود، نشستیم که گفت: به لحاظ مالی، قادر به تامین سرویس برای پسرم نیستم و استفاده از موتورسیکلت، یک توفیق اجباری بوده و اگر برایش نمی خریدم به مدرسه نمی رفت.

وقتی از این علیرضا پرسیدم چرا با اتوبوس شهری، فرزندتان را عازم مدرسه نمی کنید و آیا تصور نمی کنید خطر در کمین فرزند شماست؟ پاسخ داد: اتوبوس ها دیر به مقصد می رسند ضمن آنکه منزل ما در کوچه و پس کوچه هاست و پسرم باید مسیری را صبح‌ها پیاده طی کند تا به اتوبوس برسد که طبیعتا دیرتر به مدرسه خواهد رسید. 

لزوم افزایش خدمات شهری در یزد

 مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش یزد هم به ایرنا گفت: خدمات شهری باید به گونه‌ای باشد که ایاب و ذهاب دانش اموزان را به طور مناسب پوشش دهد و  باید شرایط رفت و آمد دانش اموزان به مدارس به گونه ای تسهیل شود که نیازی به استفاده از موتورسیکلت نباشد.

محسن گلستانی‌فر افزود: استفاده از موتورسیکلت در مدارس یزد، بیشتر در نقاط محروم شهر که توانایی مالی کمتری برای تهیه سرویس دارند، مشاهده می‌شود.

وی  ادامه داد: فیلم های آموزشی در مورد خطرات استفاده از موتورسیکلت برای دانش آموزان به نمایش درآمده و حتی دوره های آموزشی نیز برگزار شده اما در حد انتظار مثمرثمر نبوده است.

استفاده از وسایل خدمات شهری مثل اتوبوس، راهکار مناسبی برای جایگزینی موتورسیکلت استگلستانی فر استفاده از وسایل خدمات شهری مثل اتوبوس را راهکار مناسبی برای جایگزینی موتورسیکلت دانست و از شهرداری خواست خدمات بیشتری در این زمینه و بخصوص در مکان‌هایی که مدارس بیشتری مستقر هستند، ارائه دهد.

نمی‌توانیم مانع استفاده دانش آموزان از موتورسیکلت شویم 

رییس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش یزد هم با تایید خطرات استفاده از موتورسیکلت برای دانش آموزان کم سن و سال گفت: با توجه به بضاعت مالی خانواده ها، نمی توانیم مانع استفاده از موتورسیکلت توسط آنها شویم.

ابراهیم پیمانفر به ایرنا گفت: گاهی پدر خانواده با موتورسیکلت، امرار معاش می کند و صبحها فرزند خود را هم به مدرسه می آورد و گاهی خود دانش آموز، برادر یا خواهر کوچک خود را با همین وسیله نقلیه به مدرسه می رساند و خودش هم عازم مدرسه می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از خانواده ها قادر به تامین هزینه های سرویس مدارس فرزندان خود نیستند، تاکید کرد: خطرات استفاده از موتورسیکلت را بارها گوشزد و حتی برای خانواده ها دوره آموزشی برپا کردیم که تحت تاثیر همین آموزش ها، آمار استفاده از موتورسیکلت مقداری کمتر شده است.

پیمان فر با بیان اینکه بزودی جلسه ای با حضور پلیس راهور در زمینه استفاده دانش آموزان از موتورسیکلت برگزار می شود، پیشنهاد داد: نمی توان بدون تامین زیرساخت های لازم به حذف موتورسیکلت اقدام کرد، باید جایگزین مناسبی مثل اتوبوس های شهری از سوی شهرداری انجام شود.

وی در مورد تعداد دانش آموزان موتورسوار استان یزد آماری ارائه نداد.

موتورسیکلت‌ها در ۷۳ درصد تصادفات استان یزد حضور دارند

رییس عملیات ترافیک پلیس راهور استان یزد به ایرنا گفت: از آنجا که امسال بحث سرویس مدارس به مشکلاتی برخورد کرده، استفاده از وسایلی چون موتورسیکلت بیشتر شده است که این موضوع و خطرات استفاده از این وسیله نقلیه به آموزش و پروش اعلام شد اما امسال هنوز کلاسی در این زمینه برپا نشده است.

سرهنگ "عزیزالله دستوار" افزود: پلیس راهور در سال های گذشته و طبق یک برنامه مدون، بطور مداوم آموزش خطرات استفاده از موتورسیکلت را به مدارس و خانواده ها گوشزد کرده است.

وی با بیان اینکه بنا بر ملاحظاتی، طرحی برای برخورد با دانش آموزان موتورسوار وجود ندارد، تصریح کرد: الزام استفاده از کلاه ایمنی برای دانش آموزانی که از این وسیله نقلیه استفاده می کنند را به آموزش و پرورش و مدارس اعلام کردیم.

متوفیان و مجروحان ۳۵ درصد تصادفات در استان یزد افراد ۱۰ تا ۲۰ سال هستنداین کارشناس راهور استان یزد ادامه داد: عامل ۳۵ درصد تصادفات منجر به فوت و جرح (مقصر یا غیر مقصر)  در این استان افراد ۱۰ تا ۲۰ سال هستند.

دستوار  با بیان اینکه یک طرف تصادفات رانندگی در استان یزد موتورسواران هستند اضافه کرد: عامل ۱۲ درصد سوانح و تصادفات رانندگی در یزد راکبان موتورسیکلت ها هستند و یک طرف ۷۳ درصد تصادفات هم راکبان همین وسیله نقلیه می باشند، این در حالی است که در مجموع کمتر از ۵ درصد موتورسواران استان از کلاه ایمنی استفاده می کنند.

والدین از خرید موتورسیکلت برای فرزندان کم سن و سال خود خودداری کنند

رییس اداره فنی، مهندسی پلیس راهور استان یزد و کارشناس این حوزه نیز به ایرنا گفت: دانش آموزانی که از موتورسیکلت استفاده می کنند زیر سن قانونی هستند و گواهینامه ندارند که این تخلف و جرم است و مشکل این است که این وسیله نقلیه توسط والدین آنها خریداری و در اختیار آنها گذاشته می شود.

سرهنگ "علی رضا آدمی زاده" افزود: دانش آموزان به علت هیجانات نوجوانی و عدم پایبندی به مقررات، حرکات خطرآفرین انجام می دهند و چند ترکه سوار می کنند که گاهی موجب حوادث ناگوار و مشکلات پس از آن می شود.

وی ایجاد بی نظمی و سنگین تر شدن ترافیک شهری را معضل دیگر استفاده این افراد از موتورسیکلت دانست و یادآور شد: آموزش و پرورش مدعیست که کمبود سرویس دارد؛ پرسش این است که کمبود سرویس در مدارس دخترانه هم حاکم است پس چطور است که دانش آموزان دختر که موتورسیکلت ندارند به موقع به مدرسه می رسند اما دانش اموزان پسر باید از موتورسیکلت استفاده کنند؟

وی با بیان اینکه پلیس راهور به تنهایی قادر به ورود به این موضوع نیست و همکاری مدارس، خانواده ها، آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها را لازم دارد، تصریح کرد: در بسیاری از پیاده‌روهای ورودی مدارس ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه موتورسیکلت پارک شده که متعلق به دانش آموزان است.

استان یزد حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز دارد.