شهرکرد- ایرنا- سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: وضعیت هوای استان در روز شنبه هفتم آبان ماه به دلیل وجود ذرات گرد و غبار داخلی و وزش باد ناسالم شد.

سعید یوسف‌پور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس نتایج دستگاه پایش برخط هوا در مرکز استان، شاخص کیفی هوا ۱۸۵ میکروگرم در مترمکعب است و وضعیت هوا ناسالم برای عموم مردم است.

به گفته وی، هم‌اکنون به دلیل وزش باد شدید در دشت شهرکرد و زیر دست چالشتر به عنوان اصلی‌ترین کانون‌های گرد و غبار استان وضعیت هوا در شرایط ناسالم قرار گرفته است.

یوسف‌پور اظهار داشت:هم‌اکنون به دلیل کاربری نامناسب اراضی کشاورزی و از دست رفتن مَرغزار شهرکرد، این دشت به عنوان کانون گرد وغبار محلی مطرح است.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری در حال حاضر براساس داده‌های ایستگاه پایش هوای محیطی شهرکرد و اندازه‌گیری پرتال غلظت ذرات ۱۰ میکرون ۱۹۰ و ذرات ۲.۵ برابر با ۱۲۵ میکروگرم در مترمکعب است.

براساس اعلام هواشناسی فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید از صبح روز سه‌شنبه ۱۰ آبان‌ماه در استان آغاز و تا اواخر روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت، به کشاورزان توصیه می‌شود در کاشت محصولات پاییزه اقدام و همچنین در برداشت محصولات آماده، محکم نمودن پوشش گلخانه‌ها،  انتقال محصولات برداشت شده به مکان مسقف و استاندارد اقدام وکنند و از چرای دام در حاشیه رودخانه و مسیل‌ ها خودداری کنند.

 براساس شاخص کیفیت هوا در صورتی که بین صفر تا ۵۰ باشد کیفیت هوا در وضع پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ وضع سالم و ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس (بیماران قلبی،‌ ریوی، سالمندان و کودکان)، ۱۵۰ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام افراد جامعه و ۲۰۰ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم خواهد بود.

ارتفاع بیشتر نقاط چهارمحال و بختیاری از سطح دریا حدود ۲ هزار متر است.