شهرکرد- ایرنا- مدیرکل پدافند غیرعامل چهارمحال و بختیاری، رویکرد دولت‌ها نسبت به پدافند غیرعامل را متفاوت از یکدیگر دانست و گفت: در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به این موضوع شده است و برنامه‌ها و اقدامات قابل‌ توجهی در حوزه پدافند غیرعامل در استان در حال اجراست.

به گزارش ایرنا، در هشتم آبان سال ۱۳۸۲ مقام معظم رهبری دستور تشکیل سازمان پدافندغیرعامل کشور را صادر کردند و این روز در تقویم کشور با عنوان روز پدافندغیرعامل نامگذاری شده است.

این روز فرصت مغتنمی است تا به اهمیت این موضوع بیش از پیش پرداخته شود و حساسیت آن هم برای آحاد جامعه و هم مسوولان دستگاه‌های اجرایی تبیین شود.

به همین مناسبت ایرنا در گفت‌وگویی با رحیم نافیان مدیرکل پدافند غیرعامل چهارمحال و بختیاری به تشریح اهمیت این موضوع و اقدماتی که در استان در حال انجام است پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

ایرنا: پدافند غیرعامل به چه معناست و گستره آن شامل چه مواردی می‌شود؟

رحیم نافیان: بی‌شک تعریفی که در سیاست‌های کلی نظام توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است جامع‌ترین تعریفی است که می‌توان از پدافند غیرعامل ارائه داد. بر مبنای این تعریف باید گفت پدافندغیرعامل مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات دشمن انجام می‌گیرد.

در بیان اهمیت و گسترده پدافند غیرعامل باید گفت که امروزه کشورها از جنگ نظامی به جنگ ترکیبی روی آورده‌اند به این ترتیب که همه حوزه‌های یک کشور از جمله فرهنگ، اقتصاد، سیاست و زیرساخت‌های یک کشور را هدف قرار می‌دهد.

به‌طور مثال ما امروز در حوزه فرهنگ با جنگ نرم و هجمه‌های دشمن روبرو هستیم به این ترتیب که دشمن به وسیله ابزاری از جمله شبکه‌های ماهواره‌ای و یا فضای مجازی درصدد این است که حجاب و عفاف را در جامعه ما کمرنگ کند هرچند مردم کشور ما ولایی و پیرو مکتب امام حسین(ع) هستند و هیچگاه مغلوب این اقدامات دشمن نمی‌شوند.

همچنین در حوزه اقتصاد با تحریم روبرو هستیم و در حوزه زیرساختی هم دشمن درصدد است تا به زیرساخت‌های مهم کشور آسیب وارد کند اما در مقابل چنانچه ما خود را به اصول و فنون پدافند غیرعامل مجهز کنیم، آسیب‌پذیری خود را بسیار کاهش داده و آمادگی لازم را برای خنثی کردن این تهدیدات به دست می‌آوریم.

ایرنا: آیا پس از سال‌ها تبیین اهمیت پدافند غیرعامل، وضعیت پدافند غیر عامل چگونه است؟

نافیان: پدافند غیرعامل از زمان پیدایش انسان‌ها مورد توجه قرار می‌گرفته است به‌طوری‌که انسان‌های نخستین برای حفاظت از جان خود در برابر بلایای طبیعی و سایر تهدیدات در غارها و مکان‌های امن اسکان می‌یافتند و در صدراسلام هم پدافند غیرعامل مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه با رشد تکنولوژی و فناوری‌های روز ضرورت و اهمیت بهره‌گیری از پدافند غیرعامل در برابر هرگونه ناامنی دوچندان شده است.

پدافند غیرعامل از سال ۱۳۸۲ در کشور رسمیت پیدا کرد اما هریک از دولت‌ها نگاه و رویکرد متفاوتی به این مقوله داشته‌اند و برخی به پدافند غیرعامل توجه لازم را نداشتند اما با این وجود کشور به دستاوردهای بزرگی در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی دست یافته است و با اتکا به این دستاوردها در برابر هجمه‌های دشمن امنیت و آرامش مردم را تامین می‌کند.

ایرنا: رویکرد دولت سیزدهم نسبت به پدافند غیرعامل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نافیان: پس از اینکه مجلس شورای اسلامی کلیت طرح پدافند غیرعامل را به تصویب رساند، دولت سیزدهم در اجرای این طرح همراهی قابل توجهی از خود نشان داد و در حال حاضر اقدامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در کشور به خوبی در حال اجراست. بی‌شک حضور فعالانه در مباحث پدافند غیرعامل در دفاع از کشور و تداوم خدمات‌رسانی به مردم بسیار مهم است و دولت در این خصوص گام‌های مهمی برداشته است.

ایرنا: همراهی دستگاه‌های اجرایی و مردم در اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نافیان: بی‌شک در هر ۲ بخش همراهی و آمادگی خوبی وجود دارد اما باید گفت که مردم بصیر و آگاه کشور در همه زمینه‌ها از مسوولان جلوتر هستند و به خوبی نقشه‌ها و توطئه‌های دشمن را شناسایی و خنثی می‌کنند به‌طوری‌که در روزهای اخیر مردم با حضور حماسی و آگاهانه خود در محکومیت اغتشاشات ثابت کردند که هوشیار هستند و اجازه نمی‌دهند دشمن آسیبی به کشور وارد کند.

ایرنا: آیا طرح جامع پدافند غیرعامل در استان تدوین شده است؟

نافیان: بله این طرح پس از انجام مطالعات کارشناسی سال گذشته در استان به تصویب رسید و برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است. در این طرح در تمامی حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زیرساختی موارد و نکات پدافندی دیده شده است و امید می‌رود با همراهی و مشارکت خوب دستگاه‌ها کمترین آسیب‌پذیری را در این حوزه داشته باشیم.

ایرنا: آیا برای طرح‌های مهم و حساس استان پیوست پدافند غیرعامل تهیه شده است؟

نافیان: هر دستگاهی قبل از اجرای طرح باید اصول آمایش سرزمین و پدافند غیرعامل را در نظر بگیرد. در سال‌های اخیر در حوزه‌های زیرساختی از جمله برق به پدافند غیرعامل توجه لازم صورت گرفته است. هرچند مشکلی که در خصوص چشمه کوهرنگ بوجود آمد بار دیگر دستگاه‌ها را متوجه پدافندغیرعامل کرد و در این حوزه نیز اقداماتی در حال انجام است.

ایرنا: برای هفته پدافند غیرعامل چه برنامه‌هایی در استان اجرا می‌شود؟

نافیان: از چهارم تا یازدهم آبان با عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است و به همین مناسبت ۲۶۳ برنامه شاخص از جمله رزمایش، کارگاه‌های آموزشی و بازدید از زیرساخت‌ها در تمامی شهرستان‌های استان در حال اجراست به‌طور مثال برای روز هشتم آبان اجرای ۴۵ ویژه برنامه شامل رزمایش، همایش و نشست تخصصی پیش‌بینی شده است.