صمصام آقایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جاده پاتاوه به دهدشت پیش از این بهره برداری موقت شده و محل تردد مردم استان است اما بهره برداری رسمی آن منوط به تکمیل یک تونل نیمه تمام است .
وی تاکید کرد:۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور برای این طرح مصوب شده که تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان از این میزان اختصاص و به این طرح تزریق شده است.
کارشناس حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با این میزان اعتبار بخش هایی مانند تکمیل تونل ها،بتن ریزی،دیوار و آسفالت طرح جاده ارتباطی پاتاوه دهدشت انجام شده است.
وی بیان کرد:همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات تهاتر نفت در سفر رییس جمهور برای طرح جاده پاتاوه دهدشت مصوب شد که در صورت تامین این میزان اعتبار در روزهای آینده این طرح به غیر از تونل شماره چهار به طور رسمی در دهه فجر افتتاح می شود.
آقایی با اشاره به اینکه برای تکمیل کامل جاده پاتاوه به دهدشت ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است ابراز داشت: در صورت تامین اعتبار این طرح خرداد ماه سال ۱۴۰۲ افتتاح می شود.
وی عنوان کرد:جاده پاتاوه به دهدشت به عنوان کریدور شمال به جنوب یکی از مهمترین طرح های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد بشمار می رود که روند اجرای ان با حمایت دولت در مراحل پایانی قرار گرفته است.
مزایای جاده پاتاوه به دهدشت
آن طور که کارشناسان حوزه راه و شهرسازی می گویند:این جاده علاوه بر خارج کردن شهرستان کهگیلویه به صورت کلی از بن بست ، ارتباط ۲ بخش دیشموک ، چاروسا و شهرستان لنده را به صورت مستقیم با یاسوج مرکز استان متصل می کند به گونه ای که فاصله کنونی ۳۰۰ کیلومتری بخش دیشموک و فاصله ۲۸۰ کیلومتری بخش چاروسا و فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهرستان لنده با شهر یاسوج مرکز استان را به ترتیب به ۱۹۰ ، ۱۷۰ و ۱۴۰ کیلومتر کاهش می دهد.
این صاحب نظران تاکید می کنند که ساخت محور پاتاوه - دهدشت تحولات شگرف ملی و محلی در پی خواهد داشت بطوری که با اتمام ساخت این مسیر، فاصله بندر امام خمینی (ره) تا اصفهان ۲۷۰ کیلومتر و زمان عبور از مسیر نیز چهار ساعت کاهش خواهد یافت.
آنان اعتقاد دارند که با بهره برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین ۶۰ کیلومتر سرعت در ساعت برای عبور وسایط نقلیه، بیش از چهار ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت به وجود خواهد آمد که نقش چشمگیری در کاهش سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و اتلاف وقت بدنبال خواهد داشت.
پروژه بزرگ ملی پاتاوه - دهدشت در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استانهای جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب میآید.
از سوی دیگر جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم انداز های زیبای طبیعی در شهرستان های دنا و بویراحمد و سپس کهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان وصل می شود که از مزیت های مهم آن در حمل و نقل کالا ، مسافر و گردشگری است .
با تکمیل شدن جاده پاتاوه - دهدشت ،۴۰۰ روستا با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از جاده دسترسی مناسب برخوردار شده و خدمت رسانی دولت به ساکنان آنها ب سهولت صورت می گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص این طرح تاکید کرد: طرح احداث جاده پاتاوه به دهدشت علاوه بر کارکرد ملی آن، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج می کند.
علی شهابی نسب عنوان کرد: به قیمت امروز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جاده پاتاوه به دهدشت سرمایهگذاری شده است.
عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ آغاز و برای سهولت کار طرح به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.